Erasmus+ tog dem till Budapest
21 okt 2024 07:34
Under en vecka i våras fick Anders och Jelena chansen att lära känna och dela erfarenheter med kollegor från Norge, Finland, Litauen, Polen, Portugal och Spanien. Tillsammans gick de utbildningen Coaching and Mentoring to support teachers i Budapest via Erasmus+. – Kursen var som en gigantisk lök, säger Anders. Det fanns så många lager och dimensioner som jag har tagit med mig hem.
Anders Elm och Jelena Markovic jobbar till vardags som förstelärare på Hovslättskolan (Anders) och Modersmålsenheten (Jelena). Tillsammans med ytterligare två lärarkollegor från Jönköping åkte de i våras på en kurs till Ungerns huvudstad Budapest. Kursen, en introduktion till mentorskapets grundprinciper och tekniker, var en del i Erasmus+ som är EU:s program för internationellt samarbete och utbyte inom bland annat utbildning.
– Jag är väldigt nöjd, säger Anders. Jag fick ut väldigt mycket. Det var inte bara på kollegial nivå utan även lärarnivå och hur jag kan göra i mitt klassrum. Jag skulle vilja påstå att utbildningen var på tre plan, dels att lära känna landet Ungern, dels utbyte med andra länder samt innehållet i kursen.
– Ja, jag tycker att det var en jättebra blandning mellan kursens innehåll plus att vi praktiskt fick lära känna ett nytt land och en ny kultur, säger Jelena. Utbytet med de andra deltagarna var också stort eftersom vi bytte samtalsgrupper under hela veckan och fick chans att prata och dela erfarenheter med alla.
Verktyg för att leda utvecklingsarbete
Genom föreläsningar, workshops, praktiska övningar, individuella reflektioner, par- och gruppdiskussioner och virtuella klassrumsobservationer fick Anders och Jelena tillsammans med de andra deltagarna ta del av kursen vars syfte var att ge lärarna verktyg för att skapa förtroendefulla relationer och leda och delta i kollegialt utvecklingsarbete. Detta för att bidra till en skolkultur där lärare stöttar och lär av varandra.
– Det som var intressant var att vi alla hade olika roller och uppdrag i våra hemländer. Vi var en grupp med förstelärare, rektorer, samordnare, chefer och lärare. Vi kom både från privata utbildningsanordnare och kommunala skolor och denna mix bidrog till nya erfarenheter och idéer. Vi berikade varandra både professionellt och kulturellt, säger Jelena.
Fortsatt nätverkande på hemmaplan
Som bonus fick de fyra lärarna från Jönköping, som inte kände varandra innan resan, också en nära kontakt som fortsatt efter hemkomst.
–Vi har fått en inblick i våra uppdrag som ser lite olika ut eftersom vi är förstelärare på olika skolor. Men tack vare denna resa har vi lärt känna varandra och fått en kunskap i varandras arbeten och pratat mycket sinsemellan, säger Anders.
Inför resan var de lite nervösa inför att ta del av utbildningen och bidra på engelska men oron visade sig var obefogad.
– Alla pratade engelska efter sin egen förmåga och det gick jättebra. Alla var ju där med inställningen att vilja förstå och lära sig och var det något skolspecifikt ord som man inte förstod var det bara att googla, berättar Anders.
– Utbildningsledaren var också väldigt duktig på att få oss att bli trygga och lära känna varandra på ett personligt plan. Vi kändes som en familj, fortsätter Jelena.
Inblick i andra skolkulturer
De fick presentera Jönköping som kommun och sina egna skolor och enheter för övriga deltagare och många blev nyfikna och intresserade av den modersmålsundervisning vi har i Sverige. Det finns inget motsvarande i de andra kursdeltagarnas länder.
– Det var lite exotiskt för allihop och väldigt roligt att berätta om och känna stolthet för, säger Jelena. Jag tycker också att vi har fått en jättebra inblick i andra europeiska länders skolkulturer. Vad vi har för likheter, skillnader, möjligheter och utmaningar, fortsätter hon.
– Ja, jag har verkligen tagit med mig alla möjligheter in i mitt egna klassrum, fortsätter Anders. Jag har fått med mig många nya goda idéer och även perspektiv på saker som jag inte ska fokusera så mycket på eftersom vi har det rätt bra i Sverige.
Hur var det då med kursinnehållet? Är det något som har stärkt dem i sin yrkesroll och som de har haft nytta av sedan de kom hem?
– Rent konkret har tagit med mig hur man bäst ställer frågor, hur man genomför ett bra samtal genom att lyssna och vikten av att utveckla förmågan att lyssna för att vara en bra ledare. Vi läste inte bara om teorier utan fick praktiskt träna för att lära oss. Vi fick även se exempel på bra och dåliga ledare i samma situation, berättar Anders.
– Vi har fått ökad förståelse för utvecklingsarbete, både på organisationsnivå och i klassrummet, konstaterar Jelena. Men också betydelsen som ens mindset har för utveckling och som Anders sa, vikten att ställa rätt frågor som utmanar både elever och kollegor.
Joharifönster
Under utbildningen jobbade de mycket med Joharifönster som är en psykologisk modell som används för att förbättra kommunikationsförmågan i en grupp. Den går att använda på flera olika sätt och med både elever och kollegor för att öka självkännedom, uppnå gemensam förståelse och bättre samarbete i en grupp.
– Det är vi som förstelärare som ska driva det kollegiala lärandet på jobbet och att få verktyg att göra det är värdefullt. Jag tycker att denna utbildning har bekräftat för oss att vi är på rätt väg och att vi gör ett bra och professionellt jobb samtidigt som vi har fått nya infallsvinklar för att utveckla det kollegiala lärandet. Det har varit mycket berikande och en fantastisk möjlighet, säger Jelena.
Skulle ni rekommendera andra att åka på Erasmus+kurser?
– Absolut, man kan inte förlora något på att åka, konstaterar Anders och Jelena håller med. Vi tyckte båda att det var jättebra och upplevde att utbildningen höll hög kvalité, fortsätter han. Men man måste vara beredd på att det inte är någon semester man åker på. Man måste vara villig att ge och dela med sig och vara aktiv. Det kräver energi men man får jättemycket tillbaka. Jag ångrar inte att jag åkte och får jag chansen åker jag gärna igen, avslutar Anders.
Nyfiken på Erasmus+?
Läs mer om vilka möjligheter till internationellt arbete och utbyte som du som pedagog i Jönköpings kommun har: