Jönköpings kommun pedagog, till startsidan

Erasmus+ och eTwinning tar Pernilla och hennes elever ut i Europa

28 sep 2023 07:00

Bli inspirerad

Pernilla Åsberg arbetar som förstelärare i engelska på mellanstadiet på Hisingstorpsskolan. Förra läsåret fick hon möjlighet att åka i väg på ett Erasmus+ kontaktseminarium som hette ”Creative use of learning applications in school education” i Luxemburg. Det blev startskottet på hennes internationella arbete.

Pernilla Åsberg

Pernilla Åsberg

Möjlighet att nätverka

På Erasmus+ kontaktseminarium träffade Pernilla andra lärare från olika länder i Europa och de fick lära sig om olika digitala verktyg som används i skolans värld. Hon tog bland annat med sig Edpuzzle hem och har nu börjat använda detta verktyg i undervisningen. Här kan man lägga in frågor i filmer som eleverna tittar på och som måste besvaras för att de ska kunna titta vidare.

Under dagarna i Luxemburg fick hon också möjlighet att prata med de andra deltagarna och få insyn i hur skolan fungerar i deras länder.

– Det som var riktigt bra var att man här fick möjlighet att nätverka med andra lärare och hitta samarbetspartners, säger Pernilla. Några av dem har jag fortfarande kontakt med och även har haft projekt tillsammans med.

På seminariet fick deltagarna även lära sig mer om eTwinning som är en plattform på vilken du som lärare enkelt kan få kontakt och samarbeta med andra skolor runt om i Europa.

Global Read Aloud

– Seminariet i Luxemburg gav verkligen mersmak för internationellt arbete men allt började egentligen tidigare då jag för tre år sedan genom sociala medier hittade Global Read Aloud. Det är ett årligt projekt som går ut på att lärare över hela världen, under några veckor på höstterminen, läser samma bok högt för sina elever och sedan arbetar kring, säger Pernilla.

– När vi var med hamnade mina elever i en jättespännande grupp där vi hade Kahoot-tävlingar med klasser i andra länder. Frågorna handlade om innehållet i boken och eleverna tyckte det var jätteroligt och inspirerande och de hamnade högt upp på prispallen, fortsätter hon.

Bokprojekt med eTwinning

I höst ska Pernilla inte vara med i Global Read Aloud eftersom hon tycker att årets bok är för avancerad för sina elever. I stället tänkte hon genom eTwinning-plattformen söka kontakt med lärare som vill jobba med en tidigare Global Read Aloud-bok som heter Planet Omar. Den handlar om en muslimsk familj och utifrån boken vill hon att klassen diskuterar frågor som rör religion, samhälle och hur vi accepterar varandra, med elever från andra länder. Detta vill hon göra med gemensamma diskussionsfrågor i både chat och på digitala lektioner.

– Skönlitteratur är något jag brinner för och tycker är roligt för det är lätt att samlas kring och samtala om med elever i andra länder. eTwinningplattformen passar alldeles utmärkt för ett bokprojekt som detta då det är en säker plats där man både kan mötas och ladda upp dokument på, säger Pernilla.

Bild på boken Planet Omar.

I höst tänker Pernilla, genom eTwinning-plattformen, söka samarbete med lärare som tillsammans vill jobba med en tidigare Global Read Aloud-bok som heter Planet Omar.

Långa och korta eTwinningprojekt

Under senaste året har Pernilla haft både långa och korta eTwinningprojekt med skolor i Tyskland, Finland, Rumänien och Turkiet. Med skolan i Rumänien skickade eleverna julkort till varandra. Med skolan i Turkiet skickade de nyårskort och det samarbetet ledde även fram till en gemensam digital lektion där eleverna möttes och fick ställa frågor till varandra.

– Detta var mycket inspirerande för mina elever. De fick verkliga mottagare och eleverna blev också otroligt imponerade av hur jämnåriga barn i Rumänien skriver.

Med skolorna i Tyskland och Finland har projekten varit längre och gått ut på att jämföra länderna och dess kultur och samhälle.

– Stephanie, som är lärare på den tyska skolan, träffade jag på kontaktseminariet i Luxemburg och vi bestämde ganska snart att vi ville samarbeta. Våra elever har gjort presentationer om sin skola, om landet, staden de bor i och vilka högtider de firar.

Tre stycken nyårskort med hälsninga från barn i Turkiet

Samarbetet med skolan i Turkiet innebar att eleverna skickade nyårskort till varandra. - Att dessa kort skickades analogt var riktigt kul då eleverna fick fina fysiska kort i händerna, säger Pernilla.

Erasmus+ackreditering

Eftersom grundskolan i Jönköpings kommun har blivit ackrediterade till Erasmus+ innebär detta ytterligare möjligheter till samarbeten och fortbildning. Under höstlovet åker därför Pernilla till Split i Kroatien och deltar på en utbildning i Digital storytelling tillsammans med lärare från andra länder.

– När jag fick veta att vi hade blivit ackrediterade till Erasmus+ började jag kika i deras kurskatalog och hittade denna kurs som verkade intressant. Som språklärare gillar jag berättandet men även det digitala så det här känns jättespännande. Jag lämnade in ansökan till grundskolans internationella samordnare och fick resan beviljad. Det innebär att jag återigen får komma ut i Europa och möta andra lärare från olika länder. Tanken med att åka på en sådan här kurs är att ta med sig erfarenheter och kunskap hem som man sedan delar med sina kollegor.

Uppmanar alla att ta chansen

Pernillas förhoppning är att fler kollegor i Jönköpings kommun ska upptäcka möjligheterna med både Erasmus+ och eTwinning. eTwinning är enkelt att komma i gång med själv. Det handlar bara om att registrera sig på plattformen medan Erasmus+ kräver lite mer arbete. Du måste fylla i ett formulär som lämnas till den internationella samordnaren eller Erasmus+ kontakten på din skola som sedan beslutar om ansökan beviljas eller inte.

– Jag tycker att det här är så roligt. Min uppmaning till alla kollegor är att åka på kontaktseminarium och utbildningar via Erasmus+ eller ha samarbetsprojekt via eTwinning. Det väcker så många nya idéer och ger kunskap till både mig som lärare och mina elever.

Läs om vilka möjligheter till internationella samarbeten som du som pedagog har:

Dela sidan
Pernillas 5 tips

Sugen på att komma igång med internationella samarbeten? Här är Pernillas fem tips:

  • Börja med det lilla för att komma i gång. Att skicka brev eller vykort räcker.
  • Tänk ut ett projekt som berikar och kompletterar din planerade undervisning så att samarbetet inte blir ytterligare en grej att ”hinna med”.
  • Under året har jag lärt mig att man måste veta vad man vill och ta reda på förutsättningarna innan man hoppar på ett projekt. Bland annat kan det vara bra att kolla upp hur många elever som den andra läraren tänker involvera. Är antalet väldigt olikt mot klassen du har i åtanke kan projekten bli väldigt tungrodda och komplicerade.
  • Som engelskalärare vill jag rekommendera Global Read Aloud. Det är ett årligt projekt där man högläser samma bok i olika länder och samarbetar kring innehållet. 2023 pågår detta projekt mellan 2 oktober – 10 november.
  • Extra roligt tycker jag att det är att samarbeta med skolor där man har en personlig kontakt och har träffat läraren.
EU-logotype

Relaterade nyheter

Aktuellt just nu
7 jun 2023 10:03
Ribbaskolan har utbyte med skola i Finland och på Island
I maj inleddes ett Nordplus junior partner-projekt mellan Ribbaskolan i Gränna, finska skolan Kuuhankaveden och isländska Grunnskóli Fjallabyggð. Pro...
Aktuellt just nu
21 sep 2023 08:44
Fira och uppmärksamma språket!
Snart är det dags för Europeiska språkdagen som sedan 2001 infaller den 26 september. Syftet är att lyfta fram språk och språkinlärning som någonting...