Jönköpings kommun pedagog, till startsidan

De har varit med i det förberedande remissarbetet inför Gy25

9 aug 2024 07:45

Aktuellt just nu

Om knappt ett år, den 1 juli 2025 kommer Gy25 gälla i gymnasieskolan. Sedan 2021 har Skolverket förberett förändringen som bland annat innebär ämnesbetyg i stället för nuvarande kursbetyg. Under processen har flera lärare på våra olika gymnasieskolor varit med i det förberedande remissarbetet på olika sätt.

Pär Alderhammar och Joakim Fogelberg är två av de lärare från Jönköpings kommun som varit involverade i remissyttrande 2 inför Gy25. Pär jobbar som lärare i matematik och fysik på Erik Dahlbergsgymnasiets (ED) teknikprogram och Joakim är yrkeslärare på el- och energiprogrammet på Bäckadalsgymnasiet.

Berätta om ert remissarbete. Vad har ni gjort och hur har arbetet gått till?

Pär: På ED har vi en fördjupningskurs som heter Fysik 3. Under 2022 hörde Skolverket av sig till mig eftersom de ville ha kontakt med lärare som har den kursen. Vi var fyra lärare från olika skolor i Sverige som sedan satt och diskuterade ämnesinnehåll under några träffar. Vi lärare var ganska eniga om vad vi tyckte, både vad som är bra och dåligt, och det upplever jag att Skolverket lyssnade mycket på. Vi gav vår röst och kunde till viss del påverka vad som skulle tas bort och läggas till. Kursen heter numera Fysik fördjupning och de har lagt den som ett eget ämne.

Joakim: Som ämnesansvarig på el- och energiprogrammet på Bäckadal tittade jag igenom hela el- och energiprogrammet och de förändringar som föreslogs av Skolverket. Programmet består av 39 olika yrkeskurser, som är fördelade på fyra olika inriktningar inom programmet. Det jag gjorde var att kartlägga alla förändringar och som jag sedan presenterade för mina kollegor som fick ge feedback kring vad de tyckte vad bra och dåligt. Jag sammanställde synpunkterna och skickade ett remissyttrande. Bland annat var det en kurs som vi upptäckte hade tagits bort på programmet och som vi inte tyckte var bra. Vi uppfattar kursen som så pass viktig att vi i så fall hade fått uppmana våra elever att välja den som individuellt val och det är ju inte meningen att vi ska göra. Det lyssnade Skolverket på och den finns nu kvar som eget ämne och programfördjupning på alla våra inriktningar. Det var flera punkter som jag tycker att de lyssnade på och som vi kunde påverka.

Porträttbild på Pär Alderhammar

Pär Alderhammar jobbar som lärare i matematik och fysik på teknikprogrammet på Erik Dahlbergsgymnasiet.

Hur tror ni att Gy25 kommer påverka gymnasieskolan?

Pär: Jag ser ingen nackdel att byta till ämnesbetyg men jag tycker att kursbetygen har funkat bra också. Beroende på vilket program och vilka ämnen man undervisar i så kommer Gy25 påverka olika mycket. Vissa ämnen kommer knappt påverkas alls medan andra mycket mer. I mitt ämne fysik är det inte så stor skillnad när det gäller ämnesinnehållet. Men vi lärare kommer ha olika frågeställningar och det måste man ha respekt för när man ska planera arbetet inför detta. Jag tror att vi kommer att behöva jobba ämnesvis, programvis och på skolnivå och kanske till och med från central förvaltning för att vi ska få en gemensam syn och likvärdighet när det gäller bedömningen och hur vi ska hantera om en elev inte klarar de första nivåerna.

Joakim: Som lärare på ett yrkesprogram gillar jag förändringen från kursbetyg till ämnesbetyg och jag ser det som en fördel att läsa i olika nivåer. På så sätt kommer våra elever inte straffas för att de inte klarar första kursen, utan de får en chans till att visa vad de kan i en senare nivå när polletten trillat ner och de har utvecklat sitt hantverkskunnande. Eleverna kommer heller inte känna samma stress för att alltid prestera på topp i varje enskild kurs under tre år som det är nu.

På vissa yrkesprogram kommer GY25 innebära ganska stora förändringar. En del innehåll rensas ut och det är en hel del nytt. Det är bara bra tycker jag för vi ska inte undervisa i gamla tekniker som inte används längre. Men det innebär att det kommer ta lite tid att sätta sig in i det nya innehållet.

Porträttbild på Joakim Fogelberg

Joakim Fogelberg är yrkeslärare på el- och energiprogrammet på Bäckadalsgymnasiet.

Vilka utmaningar och positiva effekter ser ni med Gy25?

Joakim: Jag ser det som positivt att eleverna med Gy25 inte behöver läsa om eller göra en prövning om de har fått F i ett ämne om det finns en högre nivå att läsa i ämnet. Det händer att mina elever inte klarar första kursen men reder ut andra kursen på ett bra sätt. Nu måste de läsa om hela ämnet eller göra en prövning på tidigare ämne trots det. Det kommer de inte behöva med Gy25. Farhågan som en del har, att lärarna kommer vara ”snälla” och sätta ett godkänt betyg på nivå två trots att de inte har tagit igen kunskapen på nivå ett, tror inte jag.

Pär: Min farhåga är tiden. Gy25 börjar gälla nästa år och vi har ännu inte börjat diskutera detta tillsammans ute på skolorna. De olika programmen och inriktningarna måste sättas och det finns detaljer i varje ämne som måste lyftas på innan vi är hemma. I mitt andra ämne matematik finns till exempel avsnitt som är ganska stora och som man bara läser på en nivå. Säg att du inte klarar statistikavsnittet och går ut gymnasiet utan att kunna statistik men du kan ändå söka en statistikutbildning. Det är en grej som vi till exempel måste diskutera i matten. Gy25 kommer inte vara negativt, tvärtom, det kommer innebära utveckling för oss på gymnasiet, men jag ser whiteboardtavlor fyllda med frågor som vi måste diskutera innan den 1 juli 2025.

Joakim: Jag ser också tiden som en utmaning. Skolverket borde ha kommit längre då jag vet att alla ämnesplaner inte är klara. Vecka 40 är det gymnasiemässa och då tycker jag att grundstrukturen måste vara satt på varje program. Allt kan ju inte vara färdigt exakt men grundstrukturen måste sitta. Det har jag börjat driva i mitt ämneslag att vi måste börja titta på detta nu redan.

Vad tror ni om farhågan att en del elever kommer taktikplugga och ta det lugnt under de första åren?

Joakim: På el- och energiprogrammet läser alla gemensamt år 1. Till år 2 väljer eleverna inriktning och det finns bara ett visst antal platser till de olika inriktningarna. Har du inte tillräckligt bra betyg kommer du inte in på den inriktning du vill, så att elever skulle ”chilla runt” första året tror inte jag kommer hända på mitt program.

Pär: På ED och teknikprogrammet försöker vi lösa så att alla kommer in på sin inriktning så det kan absolut finnas en risk. Men om du som elev tar det lugnt i matte 1 och matte 2 så finns det inte en chans att du tar igen det sedan. Där har vi lärare en viktig uppgift att vara tydliga och förklara för våra elever hur kunskapstrappan fungerar och att det är viktigt att gå all in från början. De kan inte ta sex steg i taget. Det fungerar inte för någon. Men ämnesbetyg har ju funnits innan och då fungerade det så det borde gå nu med.

Joakim: Det jag tror kan hända på teoretiska program är att en del elever av taktiska skäl kommer välja bort vissa jobbiga kurser som inte är tvingande för att få ett högre betyg i ett ”lättare” ämne.

Pär: Så kan det absolut bli och en del elever kommer ta det lugnt och få lära sig den hårda skolan att det inte fungerar. Som det är nu är det svårt att förutspå alla farhågor. Jag tycker att Gy25 sammantaget är spännande och att det är roligt att det sker en förändring. Detta kan bli bra när allt har satt sig!

För dig som vill veta mer

Läs mer om Gy25 och vad det innebär för dig som lärare:

Dela sidan

Relaterade nyheter

Aktuellt just nu
28 aug 2024 12:20
Läsåret startade med föreläsning om Gy25
Med fokus på Gy25 och med föreläsning av Anna Karlefjärd välkomnades gymnasiets lärare, skolchefer, elevhälsan samt både gymnasiets och grundskolans ...
Lärglädjespridare
4 nov 2024 06:53
Andreas och Torbjörn lär och utvecklas tillsammans i mentorsrollen
Andreas, examinerad lärare sedan ett år, och Torbjörn, lärare sedan 24 år, har under senaste året tillsammans varit mentorer för en klass på Per Brah...
Nyhet
16 sep 2024 11:06
Tre Jönköpingslärare nominerade till Guldäpplet
Tre lärare från Jönköping är i år nominerade till det prestigefyllda lärarpriset Guldäpplet. Stort grattis säger vi till Amanda Andersson, Andrew Gal...