Läsåret startade med föreläsning om Gy25
28 aug 2024 12:20
Med fokus på Gy25 och med föreläsning av Anna Karlefjärd välkomnades gymnasiets lärare, skolchefer, elevhälsan samt både gymnasiets och grundskolans studie- och yrkesvägledare till ett nytt läsår.
Om knappt ett år införs Gy25 i gymnasieskolan vilket innebär nya ämnesplaner och att vi går från kursbetyg till ämnesbetyg. Som uppstart för gymnasieskolans gemensamma implementeringsarbete var alla som berörs inbjudna till en föreläsning med Anna Karlefjärd som är expert på bedömning inom skolan. Anna pratade om vad reformen innebär och att det nu finns möjlighet att tänka nytt och i stället fokusera på undervisningen istället för betygskriterierna.
Fem frågor till Anna Karlefjärd kring Gy25
Vad ser du som den största utmaningen med Gy25?
– Den största utmaningen är nog att så mycket hänger på rektorer och lärare för hur syftena med reformen ska kunna uppnås. Det är få delar som kommer "gratis" med reformen. De ämnesdidaktiska frågorna blir oerhört viktiga och att organisera för dessa.
Vilka positiva effekter för lärarna ser du att Gy25 kommer bidra till?
– Jag hoppas att lärare får möjlighet att uppleva att det finns större utrymme att fokusera på undervisningen både i mötet med eleverna och i mötet med kollegor.
På vilket sätt kommer Gy25 påverka eleverna?
– För de ämnen som har flera nivåer så är det klart att det blir skillnad för eleverna, här kommer det finnas möjlighet till fler chanser och med hjälp av mer undervisning i ämnet nå längre. Förhoppningen är ju att fler elever ska motiveras av det, att skolan är en plats där det finns tid att träna, misslyckas och lära sig.
Vad har du för tips och råd till lärarna på den enskilda skolan som ska implementera Gy25?
– Fokusera på de ämnesdidaktiska frågorna, det är inte så att saker vänds upp och ner i de enskilda ämnena, utan ta det som en möjlighet att prata om väsentliga kunskaper, progression, undervisningsupplägg, hur man kan fånga elevers kunnande etc. Uppmärksamma vikten av att få vara tillsammans med kollegor, här kan skolor behöva samarbeta, för att lärare ska kunna känna att man är ett "vi" bakom sina tolkningar.
Hur skulle din drömimplementering av Gy25 se ut?
– Oj, vilken svår fråga. Om jag bara fokuserar på här och nu så är det nog som tidigare svar. Att lärare får tid och möjlighet att prata undervisning och att kollegor i ett ämne är sampratade kring alla nivåer när det väl drar igång. I ett större perspektiv hade det nog snarare handlat om att få implementera ämnesbetyg i en annan typ av skolsystem. Det är nog många pusselbitar som behöver till för att vi ska kunna förändra skolan, inte bara ämnesbetyg.
Årets gemensamma uppstartsdag för gymnasiet hölls den 9 augusti i Per Brahesalen, Jönköping. Talare i år var Anna Karlefjärd och utbildningsdirektör Erik Nilsson. All personal på gymnasieskolorna i Jönköpings kommun var inbjudna till dagen.