Autism och ADHD i skolan och i gymnasiet
25 sep 2023 10:54
Alla vi som arbetar med barn och ungdomar i skolan möter elever som har svårigheter med lärmiljön i skolan. För att kunna hjälpa de här eleverna behöver vi ibland lära oss mer. De här böckerna förklarar elevernas ojämna förmågor och svårigheter, hur de kan upptäckas i skolan och framför allt hur du med tydliggörande pedagogik kan anpassa undervisningen och skoldagen.
Sammanfattning
Autism och ADHD i skolan ger en bättre förståelse för elever med autism och ADHD.
Den består av fyra delar med olika rubriker. Den första delen beskriver på ett generellt sätt vad som utmärker de två funktionsnedsättningarna.
Del två behandlar de funktionsförmågor som är särskilt viktiga för att skolan ska fungera och hur vi i skolan kan arbeta för det. Vi får också en introduktion till tydliggörande pedagogik och hur den kan bidra till att göra skolan begriplig, hanterbar och meningsfull.
Del tre har rubriken Skoldagen och är skriven ur elevens perspektiv. Vi vet att exempelvis raster kan vara problematiskt, liksom att äta i matsalen. Kapitlet innehåller sådana situationer med exempel på hur pedagoger har anpassat olika delar av undervisningen eller platser där det kan bli svårt att vistas.
Den sista delen handlar om samverkan med föräldrar och innehåller nyttig läsning för att skapa en förståelse hur det är att vara förälder till ett barn eller en ungdom där skolan inte fungerar.
Autism och ADHD i gymnasiet är uppbyggd på samma sätt men innehåller ytterligare en intressant del som beskriver hur vi kan arbeta för att skapa goda förutsättningar i organisationen.
Varför ska du läsa?
Alla vi som arbetar med barn och ungdomar i skolan möter elever som har svårigheter med lärmiljön i skolan. För att kunna hjälpa de här eleverna behöver vi ibland lära oss mer. Vi behöver ibland också en bättre förståelse för hur de upplever sin skoldag och vad det är som hindrar dem. De här böckerna ger en teoretisk bakgrund, men också beskrivningar på vad som kan underlätta för dem. Det är praktiska handböcker med konkreta exempel på hur du kan möta de här eleverna.
Min reflektion
Jag har arbetat i många år som lärare på högstadiet och det är inte alltid så enkelt att vara ensam pedagog med en grupp barn eller ungdomar. Jag valde att vidareutbilda mig till speciallärare och specialpedagog just för att jag ville förstå bättre. Jag hade så många frågor. Den här boken, och även den som finns för gymnasiet, önskar jag att jag hade haft tillgång till när jag arbetade på högstadiet. Den kan vara till nytta för dig som undervisar, men också för dig som är personal inom elevhälsan.
Annika Åkerström
Specialpedagog på Erik Dahlbergsgymnasiet
Titel: Autism och ADHD i skolan
Författare: Anna Sjölund, Cajsa Jahn, Ann Lindgren & Malin Reuterswärd
Förlag: Natur & Kultur
För vem? För alla som undervisar eller möter barn och ungdomar i skolan
Titel: Autism och ADHD i gymnasiet
Författare: David Edfelt, Annelie Karlsson, Ann Lindgren, Anna Sjölund
Förlag: Natur & Kultur
För vem? För alla som undervisar eller möter barn och ungdomar i skolan