Från kursbetyg till ämnesbetyg
15 aug 2024 06:54
Som alla vi på gymnasiet känner till så införs ämnesbetyg i stället för kursbetyg från och med nästa läsår. Reformen omfattar de elever som börjar i gymnasieskolan höstterminen 2025. De elever som nu går i gymnasieskolan fortsätter med kursbetyg. Det innebär att vi kommer att arbeta i två olika system under två läsår vilket självklart innebär en del utmaningar för oss alla.
Syftet med reformen Gy25 är bland annat att skapa en större långsiktighet och helhetssyn i ämnet. Eleverna skall ges möjlighet att hinna fördjupa sig bättre i ämnet innan det slutgiltiga betyget sätts. En effekt av kursbetygen har varit upplevd stress både hos lärare och elever. Man vill genom reformen också förhindra att enstaka misslyckanden ska följa eleverna hela skolgången.
Hur kommer arbetet med att implementera Gy25 gå till i vår organisation?
Som representant för huvudmannen har jag tillsammans med medarbetare på förvaltningen arbetat fram en plan på huvudmannanivå. Planen beskriver i stort ett antal aktiviteter med föreläsning, workshops och arbete i ämnesnätverk. Ur ett likvärdighetsperspektiv kommer vi ha mer aktiviteter mellan våra skolor i ämnesnätverk för att säkerställa att vi har hög och likvärdig kvalitet på våra fyra gymnasieskolor.
Har du en fråga? Ställ den!
Vår ambition är att förenkla implementeringen och hjälpa till så mycket som möjligt. Vi har därför samlat all information om Gy25 här på Pedagog Jönköping och på Jönköpings kommuns intranät. På Pedagog Jönköping har vi skapat en funktionsbrevlåda där du som medarbetare kan ställa vilka frågor som helst om Gy25. Projektledare för implementeringen tillika sakkunnig i reformen är Therese Haglind. Therese kommer kontinuerligt uppdatera Pedagog Jönköping och intranätet med nyheter om reformen.
Tillsammans på ett strålande sätt
Systemet med kursbetygen infördes 1994 och har alltså funnits i 30 år. Förändringen innebär såklart en ansträngning i skolsystemet där vi ska tänka nytt och annorlunda. Förändringar påverkar oss i olika grad men vi ska med gemensamma krafter inom Jönköpings kommunala gymnasieskola med stor ödmjukhet hjälpas åt för att det skall bli så bra som möjligt. Jag vet att det finns olika åsikter om systemet med kursbetyg vs. ämnesbetyg. Själv tillhör jag gruppen som är positiv till reformen då jag tror, precis som Skolverket beskriver, att det kommer skapa bättre helheter, mer fördjupning och en minskad stress hos både elever och lärare.
Nu gör vi detta tillsammans skolledare, lärare, syvare, adminstratörer och övriga. Vi hjälps åt i arbetet i ämneslag, i arbetslag, på respektive skola, på tvärs mellan våra fyra skolor. Det kommer bli lite av en utmaning men tillsammans kommer vi göra det på ett strålande sätt.
Skribent
Henrik Natt och Dag
Utbildningschef gymnasieskolan
henrik.natt-och-dag@jonkoping.se
Tillsammans för lärglädje
Här delar utbildningsdirektören och utbildningscheferna för förskola, grundskola och gymnasieskola i Jönköpings kommun - Erik Nilsson, Stefan Nilsson Ekvall, Charlotte Olsson och Henrik Natt och Dag, med sig av sina tankar om kompetensutveckling, hur våra verksamheter ska utvecklas och hur vi tillsammans ska arbeta för lärglädje hela vägen.