Några tankar kring kommunikationens betydelse
10 okt 2023 07:30
För mig är kommunikation kärnan i lärande och utveckling för barn och elever. I detta blogginlägg resonerar jag kring olika aspekter av kommunikation och hur assisterande teknik kan skapa inkludering och trygghet i skolan.
I mitt uppdrag på Skoldatateket så jobbar jag med många olika verktyg, både digitala och analoga. Men mitt huvudfokus är att hitta bra digitala lösningar för att stötta barn och elever i sitt lärande och utveckling. Här använder man numera ofta begreppet assisterande teknik. När jag ibland funderar på vad det är jag jobbar med så har jag ofta landat i begreppet kommunikation. Det absolut mesta jag jobbar med har någon sorts grund i detta begrepp.
Tal
Att tala är ju kanske det vanligaste vi tänker på när det gäller kommunikation. Det är centralt för oss. Men tal kan också ske med hjälp av tecken. Till exempel genom teckenspråk men också genom TAKK (tecken som alternativ och kompletterande kommunikation). Det handlar ju om att kunna göra sig förstådd eller kunna förstå, inte hur jag gör det.
Läsa
Läsning är viktigt för att vi ska kunna ta till oss kunskap och information. Men också för att stimulera vår fantasi och kreativitet genom tex. skönlitteratur. Men läsning kan ske på flera sätt. Man kan läsa med ögonen eller läsa med öronen. Jag vet inte vad du föredrar, men personligen tycker mycket om att läsa med mina ögon men jag är också en ivrig öronläsare. Jag har också funderat ganska mycket på om det är någon skillnad när jag läser med ögonen eller med öronen? Men jag upplever inte att det är någon skillnad egentligen. Jag skapar inre bilder på hur huvudrollsinnehavarna eller miljöerna ser ut. Om jag däremot tittar på en film så är ju allt sådant redan bestämt. Både ögonläsning och öronläsning stimulerar alltså min hjärna så att jag skapar de här inre bilderna. Det som kan skilja är ju till exempel hur uppläsaren är eller hur boken känns och bläddra i men innehållet blir detsamma. Det här har jag skrivit om i ett tidigare blogginlägg:
Läser du med öronen eller ögonen?
Skriva
Att kunna skriva är viktigt. Om jag kan skriva så kan jag göra mig förstådd och jag kan beskriva saker och ting. När jag gick i skolan skrev vi mycket med papper och penna. Sedan kom skrivmaskinen och datorn. Numera finns ju även telefoner och surfplattor. Jag tror att ingen idag tycker att en handskriven text är mer värd än en datorskriven text eller tvärt om. Tekniken förändras men själva texten består. Idag kan man även använda sin mun för att skriva. Man kallar det tal till text eller diktering. Är en dikterad text likställd med att skriva en text med händerna? Jag tycker det. Det handlar ju om syftet och målet med texten och du som läser denna text kan ju inte avgöra om jag har dikterat texten eller skrivit den med mina fingrar.
Koncentration
Koncentration handlar ju i allra högsta grad om kommunikation. Men vi kanske märker det mest när det brister i koncentrationen eftersom det då ofta också brister i kommunikationen. Här kan vi gå till oss själva. Säg att du kommer hem efter en lång dag på jobbet och är trött och så säger någon något till dig som du inte riktigt hör. Du missuppfattar budskapet och det leder till missförstånd och frustration. Jag tror att vi alla kan känna igen oss i detta. Vi kan också märka det på våra barn och elever. När de är trötta så blir det fler konflikter eftersom de inte riktigt orkar hålla koncentrationen uppe och så blir det lätt tokigt.
Assisterande teknik
Att tala, läsa, skriva och hålla koncentrationen uppe har ju egentligen ingenting att göra med assisterande teknik utan är något som vi jobbar med varje dag. Samtidigt så har det egentligen allt att göra med assisterande teknik. För om vi med hjälp av olika verktyg kan stödja dessa processer så att det hjälper till att göra världen mer begriplig för fler så innebär det att fler får chansen att lyckas.
Många elever som kommer till skolan känner att allt går över huvudet på dem. Kraven som ställs blir lätt för höga så de inte orkar med. Här kan vi nog bara gå till oss själva. Jag tror att vi alla har befunnit oss någonstans där vi funderat på vad vi gör här. Att befinna dig på en plats där du är osäker på kraven som ställs eller på vad du ska göra så tär det mycket på oss.
Jag brukar sammanfatta detta så här: Att förstå skapar trygghet. Att inte förstå skapar otrygghet och oro.
Här kan assisterande teknik vara centralt för att underlätta för att eleverna ska kunna känna delaktighet och trygghet. Men det gör inte sig självt. Vi måste hjälpa till och stötta. Eleverna kan inte vara bärare av sin egna kunskap utan vi behöver hjälpa till.
En sak vi kan göra är att hjälpa eleverna att lära känna sig själva och på vilket sätt so de lär sig bäst. Om jag har svårt att läsa med mina ögon så behöver jag lära mig att ta till mig text genom att lyssna på den. Om jag vet att det är bra för mig så kommer aldrig själva tekniken vara i fokus utan syftet med tekniken. Det finns en mängd olika sätt att lyssna på texter.
För att underlätta koncentrationen så behöver vi göra lektionen begriplig och överskådlig. Det kan handla om bildstöd och tidshjälpmedel. Eller ett ljudutjämningssystem som gör att det inte krävs lika mycket energi för mig att lyssna på läraren när hen pratar. Sedan handlar det ju också naturligtvis också om att bygga in naturliga stunder med rörelse och många andra pedagogiska knep för att hålla elevernas koncentration uppe.
Idor Svensson, professor på Linnéuniversitetet och som forskar mycket kring assisterande teknik brukar prata om att istället för att använda sig av begreppen läsa och skriva så vill han använda, ta till oss text och förmedla text. Jag tycker att det är ett klokt sätt att resonera. Då hamnar målet i fokus istället för tekniken.
Det finns mycket vi som lärare kan göra och som många redan gör. Allt handlar ju dessutom inte om teknik utan vi behöver använda både analoga och digitala verktyg och använda det som passar bäst i stunden. Men vi behöver finnas där och lyssna på eleverna och få dem att känna sig delaktiga i sitt egna lärande och för att göra det på bästa sätt så behöver vi lärare känna oss trygga i många olika verktyg, både analoga och digitala.
Lär dig mer
Om du vill lära dig mer kring hur du kan underlätta för dina elever så finns dessa två sidor där jag har sammanställt hur man kan anpassa elevens dator eller iPad för att stödja lärandet.
Skribent
IT och specialpedagogik
Jag heter Lars Alvåg och är specialpedagog med ansvar för Skoldatateket. Jag jobbar med specialpedagogiskt IT-stöd och finns som ett bollplank till verksamheten när det gäller frågor kring tillgängligt lärande med digitala verktyg. För vem? För dig som jobbar med barn och elever och som vill läsa om hur vi med digitala verktyg kan stödja deras lärande med ett specialpedagogiskt fokus. Om vad? Tillgängligt lärande med digitala verktyg. Det handlar bl.a. om assisterande teknik, bildstöd, strukturstöd mm. Kort och gott om hur vi kan stödja barn och elever så att de får möjlighet att bli sitt bästa jag.