Jönköpings kommun pedagog, till startsidan

Stationsarbete underlättar kartläggning och skapar lärglädje

11 nov 2025 07:11

Bli inspirerad

På Fagerslättsskolan använder Malin, Caroline och Christina stationsarbete i förskoleklass. Metoden kombinerar lek och lärande och gör den obligatoriska kartläggningen enklare och mer naturlig i undervisningen.

Christina, Malin och Caroline i förskoleklass på Fagerslättsskolan står bredvid varandra vid ett bord.

Christina Häll, förskollärare, Malin Oscarsson, grundskollärare och Caroline Gustafsson, förskollärare jobbar i förskoleklass på Fagerslättsskolan.

Malin Oscarsson, Caroline Gustafsson och Christina Häll jobbar tillsammans i förskoleklass på Fagerslättsskolan. Precis som många andra tyckte de att den obligatoriska kartläggningen var betungande och svår att få in på ett naturligt sätt i undervisningen. Den tog tid och krävde mycket resurser. Genom lärarforum på nätet fick Christina upp ögonen för Natalie Lindgrens guide ”Stationsarbete för undervisning och kartläggning i förskoleklass” och blev nyfiken. Kunde detta vara lösningen?

– Att låta barnen sitta fyra och fyra vid aktiviteter var egentligen inget nytt för oss, men vi kallade det lekgrupper. Det som är nytt är att vi numera låter barnen rotera mellan olika stationer och använder metoden för att på ett naturligt sätt få in kartläggningen, berättar Caroline. Dessutom skapar vi en mer lustfylld lärmiljö.

Så går stationsarbete till

Stationsarbete innebär att eleverna delas in i små grupper, oftast fyra barn per station. Varje station pågår i cirka tolv minuter innan grupperna roterar. Varje station har ett särskilt fokus, till exempel språk, matematik, skapande eller motorik. En station är lärarledd, där nytt innehåll introduceras eller kartläggning genomförs, medan övriga stationer är självgående med uppgifter som eleverna känner igen. Det kan handla om bokstavsmemory, mandalas, byggmaterial som lego eller kapplastavar, skapande med lera eller vattenfärger samt matematiska övningar som tangram och sorteringsuppgifter.

– De första veckorna i förskoleklass får barnen öva på metoden. Då jobbar vi bara med lekmaterial för att de ska få chans att lära känna varandra och träna på att gå runt och byta station, berättar Christina.

Malin och Christina står vid ett bord och övar på siffror.

Med stationsarbete blir kartläggningen en del av undervisningen. Här används material för att dokumentera elevernas kunskaper i matematik.

Tydliga instruktioner och repetition

Att få eleverna självgående tar lite tid. De första gångerna krävs tydliga instruktioner och mycket repetition.

– I början får vi ofta många frågor från barnen om de verkligen kommer att hinna göra alla stationer eftersom de är rädda för att missa någon, säger Malin. Men när de lärt sig hur det fungerar och känner sig trygga infinner sig ett lugn hos dem.

När metoden har satt sig och eleverna är vana vid strukturen kan läraren introducera både undervisande uppgifter och kartläggningsuppgifter och dokumentera resultaten.

– När vi lärare sitter med eleverna i små grupper får vi tid att verkligen se varje elev, till skillnad från helklass, påpekar Christina.

En hand som håller i en skolklocka

På given signal efter 12 minuter byter eleverna station.

Variation och repetition skapar lärglädje

Förutom att stationsarbete underlättar vid den obligatoriska kartläggningen finns det också många fler fördelar med arbetssättet. De tre kollegorna upplever att stationsarbetet ger ökad arbetsro och lägre ljudnivå. Metoden uppmuntrar också barnen till samarbete och bidrar till att de blir mer engagerade, koncentrerade och uthålliga när de jobbar med sina uppgifter.

– Jag är imponerad över hur mycket barnen orkar tack vare stationsarbetet, säger Malin. Det är naturliga avbrotten och variationen som är nyckeln. Samma område kan repeteras på olika sätt i olika stationer, exempelvis veckans bokstav som tränas genom skrivövningar vid ett bord, formande i lera vid ett annat och målning på ett tredje. Barnen tycker det är spännande att byta station och rätt som det är har vi jobbat i en timme och eleverna har inte tänkt på att tiden gått.

Utmaningar

Givetvis finns det utmaningar med arbetssättet också. Det kan vara svårt att planera innehåll för flera stationer i början men blir lättare med mer erfarenhet. En annan utmaning är att elever arbetar i olika tempo och då gäller det att ha extra uppgifter i beredskap. Det kräver också att man som lärare funderar över indelningen så att grupperna blir fungerande.

– I början försöker vi skapa grupper där vi blandar barnen så att de får möjlighet att lära känna nya kompisar och inte bara sitter med sina närmaste vänner. Efterhand kan vi få gå in och justera grupperna om vi märker att det inte fungerar, berättar Caroline.

Lätt att skapa diffentierad undervisning

Nivåvariationen i förskoleklass är i regel ganska stor, det finns allt från elever som läser skönlitterära böcker själv till de som bara kan några enstaka bokstäver. I stationerna är det lätt att differentiera och tillgänglighetsanpassa undervisningen, både i svårighetsgrad på uppgifterna och genom bildstöd och instruktioner.

– I vissa sammanhang försöker vi sätta elever som kommit längre i samma grupp för att de ska pusha varandra, medan vi kanske sätter de elever som behöver mer stöd tillsammans så att vi som lärare kan sitta med i den gruppen vid mer utmanande uppgifter, säger Christina.

Mer än bara kartläggning

Det som började som ett sätt att få in kartläggningen har vuxit till ett arbetssätt som skapar både arbetsro och glädje i förskoleklassen.

Trots att det kräver planering och tydliga rutiner i början, upplever de att vinsterna är stora då eleverna blir mer engagerade, samarbetet stärks och lärarna får tid att möta varje barn.

– Stationsarbete gör att vi hinner se alla barnen och att undervisningen blir både rolig och effektiv, avslutar Caroline.

Malin sitter på huk på golvet och bygger bokstaven A av Kapplastavar.

Eleverna tränar veckans bokstav på olika sätt, här formas bokstaven A med kapplastavar som en del av stationsarbetet.

Memoryspel med bilder som börjar på bokstaven M. Kort där det står måndag, memory och majskaka är uppvända.

Memory med ord och bilder på bokstaven M som eleverna själva har varit med och skapat.

Kartläggningen i förskoleklass är en del av skolans systematiska kvalitetsarbete och utgör en viktig grund för den fortsatta undervisningen i de tidiga skolåren. Syftet är att tidigt identifiera elevers styrkor och eventuella behov av stöd, för att kunna skapa goda förutsättningar för lärande och utveckling.

Vad kartläggningen innebär

Kartläggningen består av två nationella material framtagna av Skolverket:

  • Hitta språket, som fokuserar på elevers språkliga medvetenhet, kommunikativa förmåga och tidiga förståelse för skriftspråk.
  • Hitta matematiken, som kartlägger elevers tidiga matematiska tänkande, begreppsförståelse och problemlösningsförmåga.

Arbetet genomförs kontinuerligt under förskoleklassåret genom observationer, samtal och strukturerade aktiviteter.

Syftet med kartläggningen

Kartläggningens främsta syfte är att ge läraren underlag för att:

  • bedöma elevernas utveckling inom språk och matematik,
  • identifiera elever som riskerar att inte nå kunskapskraven i årskurs 1,
  • och planera undervisningen utifrån varje elevs förutsättningar och behov.

Resultaten utgör även en del av det arbete som omfattas av ”Läsa, skriva, räkna – garantin för tidiga stödinsatser”, som regleras i skollagen. Garantin innebär att elever som uppvisar behov ska erbjudas tidiga och anpassade stödinsatser.

Kartläggningens betydelse

Genom den obligatoriska kartläggningen får skolan ett gemensamt och likvärdigt verktyg för att följa upp barns utveckling i förskoleklass. Det bidrar till en ökad samsyn inom arbetslaget, ett mer träffsäkert stöd till eleverna och en tydlig övergång till årskurs 1.

Kartläggningen ska inte ses som en bedömning av elevens prestationer, utan som ett pedagogiskt underlag för att främja lärande, delaktighet och likvärdighet.

Dela sidan
Tips: Så kommer du igång med stationsarbete
  • Börja enkelt – starta med lekstationer för att träna rotation och skapa trygghet.
  • Ge metoden tid – introducera strukturen tidigt, gärna redan andra skoldagen.
  • Planera tydligt – ha fasta stationer med tydliga instruktioner och bildstöd.
  • Variera uppgifterna – kombinera språk, matematik, skapande och motorik.
  • Integrera kartläggningen naturligt – använd lärarledda stationer för dokumentation.
  • Ha extra uppgifter i beredskap – för elever som blir klara snabbt.
  • Sök inspiration – läs Nathalie Lindgrens bok och ta del av tips i lärarforum och Facebookgrupper.

Relaterade nyheter

Bli inspirerad
23 maj 2024 07:32
”Lego WeDo är det roligaste som finns!”
Anna Norén och Marika Lindberg är lärare på lågstadiet på Hovslättsskolan och har sedan några år tillbaka upptäckt hur roligt det är att undervisa i ...
Vad säger forskningen
16 maj 2024 07:36
Frida har undersökt framgångsfaktorer för en likvärdig och tidig matematikundervisning
Frida Elmgren har i sin masteruppsats undersökt hur resultaten av de nationella kartläggningsmaterialen och bedömningsstöden i taluppfattning används...
Aktuellt just nu
11 jan 2024 10:14
Att prata om kris och oro med barn och elever
De senaste dagarnas uttalande om att det kan bli krig i Sverige har inneburit att många barn och elever känner oro. Läs hur du som arbetar med barn o...