Tips inför läslovet
1 okt 2025 08:04

Höstlovet närmar sig och språkpedagoger och lärare i fritidshem delar här med sig av sina bästa tips på språkutvecklande aktiviteter inför och under lov i allmänhet och höstlovet i synnerhet. Passa på att göra höstlovet till ett läslov!
En del av tipsen för att väcka läslust har genomförts på sommarlovet men går fint att applicera inför eller under andra lov.
Masked reader
Ett uppskattat tips på aktivitet är “Masked Reader”, som vi genomförde under en hel vecka. Varje morgon fick eleverna se en film där en maskerad person läste ur en bok. Elevernas uppgift var att gissa vem som läste och vilken bok det var. Under dagen satte vi upp ett foto av den maskerade bokläsaren utanför matsalen, vilket väckte stor nyfikenhet och många samtal om vem det kunde vara.
I slutet av dagen visades filmen igen, och eleverna fick göra sina gissningar. Därefter avslöjades vem som läst genom att visa en bild på läraren tillsammans med boken. Det ledde till samtal om boken: Har någon läst den? Verkar den spännande? Skulle du vilja läsa den?
Vi vill också tipsa om att ha en temadag där både personal och elever klär ut sig till sin favoritkaraktär från en bok – ett roligt sätt att lyfta läslust och bokintresse.
Gräshagsskolan

Masked reader och att klä ut sig till en karaktär i en bok är Gräshagsskolans tips på aktiviteter inför och under läslovet.
Ordjakt
Läraren sätter upp 21 lappar med olika tal och bokstäver på väggarna i klassrummet och i hallen (a). Varje elev får ett protokoll samt en lapp med tal (b). Uppgiften är att leta upp rätt tal bland lapparna och skriva ner bokstaven som står vid det. När eleven har samlat in bokstäverna, går hen tillbaka till läraren, läser upp vilket ord det blev och skriver ordet igen på raden (c). Därefter får eleven en ny remsa med nya tal och upprepar processen. Aktiviteten pågår i cirka 20 minuter, vilket vi tycker är en lagom tidsram.
Talvidskolans fritidshem

Ordjakt är en läslovsaktivitet som fritids på Talavidskolan tipsar om.
Sommarskuggan
Vi har utifrån elevernas intresse och initiativ skapat ett tematiskt arbete där Sommarskuggan busar och ger eleverna uppdrag kopplade till språkutveckling och läsmotivation. Vår Sommarskugga älskar att läsa böcker och vill att eleverna på alla skolans fritidshem skapar egna böcker som Sommarskuggan sedan kan läsa.
När eleverna skapade egna böcker, fick de som belöning en ledtråd vem som gömde sig under dräkten. Här fick de använda sin fantasi och träna på ord och begrepp samt meningsuppbyggnader.
Råslättsskolans fritidshem
På Råslättsskolans fritidshem har Sommarskuggan dykt upp och delat ut språkutvecklande uppdrag, läst böcker och gett ledtrådar kring vem som kan gömma sig under dräkten.
Elevernas boktips
Inför ett lov ville vi inspirera eleverna i årskurs 1 att läsa böcker. Varje elev fick därför lämna sitt bästa boktips till läraren, som samlade in titlarna och tog fram bilder på böckerna. Tillsammans samtalade de om böckerna i klassen, och därefter sattes bilderna upp i klassrummet under några veckor före lovet.
Nästa gång planerar vi att även skicka hem boktipsen till föräldrarna, så att de kan hjälpa sina barn att låna böcker på biblioteket.
Ölmstadskolan

På Ölmstadskolan får eleverna i årskurs 1 dela med sig av sitt bästa boktips.
Gissa boken
Ett enkelt sätt att få igång (hög)läsandet och nyfikenhet på böcker är att man sätter ut skyltar på borden i matsalen under läslovet. På varje skylt är det 3-5 bilder. Eleverna ska tillsammans försöka klura ut vilken bok som döljer sig bakom bilderna. Det kan till exempel vara bilder på en get, en bro och ett troll.
När de klurat ut att det är ”Sagan om de tre bockarna Bruse” så läser vi boken när vi kommer tillbaka till fritidshemmet. För att göra det lite svårare använder vi inte bilderna i boken utan använder oss av Inprintbilder.
Denna aktivitet kan man göra varje dag under läslovet, både lunch och mellanmål (och kanske frukost). Ofta leder detta till diskussioner bland eleverna, om vilken bok, om det hade kunnat vara någon annan bok och vad kan det tänkas vara imorgon.
Södergårdsskolan

Gissa boken är en aktivitet för att få igång läsandet och väcka elevernas nyfikenhet för böcker.
90-sekundersläsning och "lässjukan"
Inför ett läslov använde vi Ann-Marie Körlings metod 90-sekundersläsning. Lärarna läste högt ur en bok i 90 sekunder – både för att ge smakprov på olika titlar och för att väcka nyfikenhet, skapa gemenskap och stärka den språkliga förståelsen.
Som läsande förebilder lät sig några lärare dessutom ”smittas av lässjukan” och hade svårt att släppa sina böcker och sluta läsa, något som ytterligare ökade elevernas nyfikenhet.
Under själva läslovet bjöd språkpedagogen in till högläsning i skolbiblioteket för de elever som deltog i fritidsverksamheten. Vid olika tillfällen presenterades olika teman, och eleverna kunde själva välja vad de ville lyssna på – exempelvis böcker om vänskap, spänning eller djur.
Efter lovet fortsatte satsningen med Hela Torpa läser, ett gemensamt projekt som pågick i två veckor. Då deltog samtliga klasser i skönlitterär parläsning, där alla elever läste tillsammans minst tio minuter varje dag. För att synliggöra läsningen växte ett stort lästräd fram på skolan, varje löv motsvarade 100 minuters läsning.
Som en extra inspiration delade även personalen med sig av sina bästa tips på barn- och ungdomsböcker. Dessa presenterades i en liten utställning i matsalen.
Torpaskolan

För att synliggöra läsningen kan man göra ett lästräd där varje löv motsvarar 100 minuters läsning.
Boktips #2
I samband med biblioteksbesök får de elever som vill skapa boktips. Boktipsen hängs upp i korridoren så att alla elever på skolan kan ta del av dessa. Genom aktiviteten kan nya genre och titlar upptäckas, vilket kan bidra till ett vidgat intresse för böcker och läsning.
Hur? Eleverna får först presentera den bok de vill tipsa om genom ett formulär. Där ska de ta reda på bokens titel, författare och genre. De får sedan kort berätta om bokens handling och klura ut några ord som de anser hör ihop med boken. Därefter får eleverna ta fram en bild av bokens framsida. Dessa häftas sedan ihop och hängs upp.
Ödestugu skola fritidshem

På fritids i Ödestugu skola får eleverna tipsa om sina bästa böcker.
Bokpåse
För att minska risken att eleverna tappar läsförmågan vid lov har vi skickat med eleverna i årskurs 1 en bokpåse hem över sommarlovet. Eleverna har själva fått välja två böcker från ett bokbord med titlar anpassade efter deras läsnivå. Tillsammans med böckerna har de fått ett bokmärke, ett häfte med ett sommarbingo där de får kryssa i var, hur och när de läst samt en lista där böckerna de valt skrivs upp. I häftet finns även möjlighet att lägga till fler böcker som de själva lånar under lovet. Efter att ha läst får eleverna visa vad de tyckte om boken genom att färglägga stjärnor. När eleverna kommer tillbaka till skolan efter sommarlovet har de fått skriva om sin sommarbok.
Att göra böcker tillgängliga för våra elever under en lång sommarledighet är ett sätt att främja fortsatt läsning. Även om insatsen inte når alla, vet vi att varje elev som väljer att läsa utvecklar sin läsförmåga och får möjlighet att upptäcka mer om sig själv och andra.
Öxnehagaskolan
Pippi-fest
Inför sommarlovet anordnade elever och personal från F–6 en färgsprakande Pippi-fest i samband med vår Kålgårdsfest. Vi skapade kalasinbjudningar, dekorerade, målade bokmärken och gjorde fint i skolbiblioteket. Föräldrar, släkt och vänner bjöds in till ett härligt mingel med pyssel, Pippihörna, fika, spel, film och musik.
På skolgården fanns tipspromenad med guldmynt som priser, skattjakt och lekar som sakletarleken. Under veckan har vi också läst och sjungit om Pippi samt skrivit egna berättelser inspirerade av hennes värld. Aktiviteterna fortsatte sedan på fritids under sommarlovet och blev en kreativ och språkutvecklande avslutning på terminen!
Kålgårdsskolan

Kålgårdsskolan tipsar om Pippi-fest.