Anne har undersökt hur förskolor skapar en inkluderande miljö för flerspråkiga barn
5 maj 2025 07:46

Anne Liljeblad har gjort en studie som undersöker hur rektorer i kommunala förskolor ser på specialpedagogikens och specialpedagogens roll i att skapa en inkluderande miljö för flerspråkiga barn. Fokus ligger på rektorernas perspektiv och deras strategiska beslut för att stödja flerspråkiga barn på ett inkluderande sätt.

Anne Liljeblad är modersmålslärare och har skrivit ett examensarbete inom ramen för specialpedagogprogrammet. Det är en studie som handlar om hur rektorer i kommunala förskolor ser på specialpedagogikens och specialpedagogens roll i arbetet med att skapa en inkluderande miljö för flerspråkiga barn i förskolan.
Berätta om din uppsats
Min studie handlar om hur rektorer i kommunala förskolor ser på specialpedagogikens och specialpedagogens roll i arbetet med att skapa en inkluderande miljö för flerspråkiga barn i förskolan. Jag fokuserade på rektorernas perspektiv eftersom de har det yttersta ansvaret för att organisera förskolans verksamhet, inklusive hur specialpedagogiskt stöd ges och hur inkluderande lärmiljöer utformas.
Genom att studera rektorernas förhållningsätt får man insikt i hur strategiska beslut tas och vilka möjligheter eller hinder som finns för att stötta flerspråkiga barn på ett inkluderande sätt. Det belyser även rektorernas nyckelroll i att omsätta förskolans värdegrund i praktiken, särskilt eftersom många flerspråkiga barn behöver tydligt språkstöd och en välkomnande miljö för att trivas.
Vad har du kommit fram till?
Jag har kommit fram till att rektorer tycker att specialpedagogik är viktig för att kunna skapa en trygg och inkluderande förskola för flerspråkiga barn. Ett nära samarbete med specialpedagoger lyfts fram som ett bra stöd i det arbetet. Samtidigt skiljer sig rektorernas syn på vad inkludering innebär och hur det ska genomföras, beroende på deras egna erfarenheter och tolkningar av begreppet samt huvudmannens stöd.
Hur kan förskolerektorer samt specialpedagoger använda resultaten från studien i arbetet med att främja tillgängliga lärmiljöer och stötta skolans personal i mötet med elevernas olika behov?
Som rektor kan du använda resultaten från studien för att skapa tillgängliga lärmiljöer genom att främja samarbetet mellan personal, specialpedagoger och dig själv, vilket säkerställer att flerspråkiga och andra elever med olika behov får rätt stöd. Rektorn bör även erbjuda utbildning och stöd för att skapa inkluderande lärmiljöer, med särskilt fokus på andraspråksinlärning. Detta leder till skapandet av en kultur där alla elever, oavsett bakgrund, känner sig välkomna och stöttade, vilket i sin tur främjar ett positivt samarbete mellan personal och stödjer elevernas smidiga övergång till skolan.
Som specialpedagog kan du använda insikterna från studien för att stärka samarbetet med rektorer, eftersom deras inställning är avgörande för hur inkluderande arbetet blir. Du kan vara en viktig samtalspartner för att utveckla gemensamma strategier. Genom att synliggöra flerspråkiga barns behov och lyfta vikten av språkstöd samt trygga miljöer, kan du bidra till att öka förståelsen för deras vardag. Dessutom kan du använda studiens resultat för att ge personalen verktyg att möta elevernas olika behov på ett inkluderande sätt.
Flerspråkighet i förskolan och skolan ska ses som en möjlighet snarare än ett hinder. Det berikar både elevernas lärande och skolans gemenskap genom att ge en djupare förståelse för olika kulturer och språk. Att anamma flerspråkigheten skapar en inkluderande lärmiljö där elever kan växa och utvecklas i sin förmåga att kommunicera och förstå världen omkring sig. Genom att tidigt stödja flerspråkiga elever i deras tidiga skolår läggs grunden för en starkare och mer mångsidig framtid för alla elever. Det bidrar till att skapa en inkluderande och berikande lärmiljö där alla, oavsett bakgrund, kan växa och utvecklas både språkligt och socialt.
Vill du veta mer?
Läs uppsatsen i sin helhet:
Att skapa en vidare norm
Rektorers syn på specialpedagogikens roll i att skapa inkluderande lärmiljöer för flerspråkiga förskolebarn
Författare: Anne Liljeblad
Här på Pedagog Jönköping finns examensarbeten och avhandlingar som är skrivna av medarbetare i Jönköpings kommun.
Se alla avhandlingar och uppsatser
Har du nyligen avslutat ett examensarbete, licputerat eller disputerat? Kontakta Pedagog Jönköpings redaktion så publicerar vi ditt material.