I Carolines bildsal växer både kreativiteten och elevernas självförtroende
1 maj 2025 07:45
Månadens lärglädjespridare - maj 2025
Caroline Midbeck arbetar som bildlärare på spetsutbildningen Konst och design på Per Brahegymnasiets estetiska program. Med nästan 20 års erfarenhet inom yrket har Caroline aldrig ångrat sitt val. Hon brinner för sitt ämne och älskar att möta eleverna i bildsalen. För Caroline innebär lärglädje att uppleva en personlig utveckling och att se hur elevernas självförtroende växer när de tar sig an nya utmaningar.
Beskriv dig själva och vad du jobbar med.
Jag arbetar som bildlärare på spetsutbildningen Konst och design på Per Brahegymnasiets estetiska program. Jag har arbetat som bildlärare i snart 20 år och har aldrig ångrat mitt yrkesval. Jag brinner för mitt ämne och att få möta eleverna i bildsalen.
Lärglädje – hela vägen. Vad betyder det för dig?
För mig innebär lärglädje att du upplever en utveckling, en resa som är din egen. Du känner och vet att du fått nya förmågor och kunskaper. Ditt självförtroende växer och du vågar ta dig an nya spännande utmaningar. För att uppleva lärglädje tror jag att det är viktigt att få se samband mellan erfarenheter och nya lärdomar, hur hjälper detta mig framåt? I de praktiska ämnena finns en dynamik mellan färdigheter, kreativa idéer och visioner. Lärglädje är även den glädjen som finns i att lära tillsammans, att få ett sammanhang att växa och utvecklas i. En stöttande och trygg miljö som både utmanar och som tar emot dig då du snubblar.
" Lärglädje är även den glädjen som finns i att lära tillsammans, att få ett sammanhang att växa och utvecklas i. En stöttande och trygg miljö som både utmanar och som tar emot dig då du snubblar. "
Hur skapar du gemenskap, engagemang och nyfikenhet på din arbetsplats?
Eleverna på Konst och design har aktivt valt vårt program och har därmed ett genuint intresse av bild och formämnena. Engagemanget är tydligt från start men behöver hållas levande genom hela gymnasietiden. För mig handlar det om att skapa uppgifter som utmanar och bygger självförtroende i den egna förmågan att skapa. Eleverna arbetar i projektform och nyfikenheten genomsyrar uppgifterna eftersom de skapar i olika material, tekniker och uttryck. Fokus ligger på att få arbeta experimentellt i en process som utforskar både tema och metod, det skapar nyfikenhet.
Gemenskap är otroligt viktigt för att våga testa, möta motgångar och att testa på nytt. Jag vill skapa en välkomnande trygg och kreativ miljö. För att skapa gemenskap fokuserar jag på samtal, att se till allas unika förmågor samtidigt som jag uppmuntrar eleverna att ge varandra kamratfeedback och att stärka varandra.
Hur kan en arbetsdag se ut för dig?
På morgonen kollar jag igenom mailen och andra info-kanaler. Jag planerar sedan mina lektioner. Plockar fram allt material som behövs inför mina lektionspass. Jag har en tydlig struktur över lektionerna med instruktioner så att jag får med mig alla i arbetet.
Under lektionerna ligger mycket fokus på handledning, hjälpa eleverna att utvecklas praktiskt men även vända och vrida på idéer. Som bildlärare arbetar du processinriktat och det är fantastiskt att få följa eleverna i deras resa, från skiss till färdigt resultat. Diskutera de sidospår de hamnat på och hur de sedan löste det och nådde ett resultat. Jag och mina kollegor planerar, problematiserar och har ett driv i att utvecklas, dagligen sker ett sådant samtal, gärna i kombination med kaffe och choklad.
"Under lektionerna ligger mycket fokus på handledning, hjälpa eleverna att utvecklas praktiskt men även vända och vrida på idéer. Som bildlärare arbetar du processinriktat och det är fantastiskt att få följa eleverna i deras resa, från skiss till färdigt resultat."
Vad är det bästa med ditt jobb?
Det absolut bästa med mitt jobb är mötet med eleverna, kreativiteten som flödar i våra bildsalar och den fina stämningen vi har hos oss. Jag har även fantastiska kollegor, vi samarbetar, stöttar, peppar och lär av varandra, det är fint.
Ingen dag är den andra lik. Jag får alltid mycket inspiration av mina elever, jag försöker att möta eleverna där de är just idag och får så mycket tillbaka, det känns otroligt värdefullt.
Vilken är den största utmaningen med ditt jobb?
Läraryrket är komplext och det gäller att kunna prioritera och se det viktigaste i vårt uppdrag.
När du inte jobbar - vad gör du på fritiden?
När jag inte jobbar är jag med min familj, min man och mina söner. Jag träffar även mina vänner och gillar att vara ute och gå i naturen. Jag tecknar, målar och har gärna i gång kreativa projekt. Jag yogar, läser böcker och dricker en hel del te.
Känner du en lärglädjespridare?
Vi söker tips på nya lärglädjespridare att lyfta på Pedagog Jönköping. Har du en kollega som bidrar till gemenskap, engagemang eller nytänkande som du tycker passar? Skicka in en nominering!
Namn: Caroline Midbeck
Yrke: Bildlärare
Arbetsplats: Per Brahegymnasiet