Jönköpings kommun pedagog, till startsidan

"Det är spännande att följa den digitala utvecklingen från ett skolperspektiv"

2 jan 2023 07:18

Månadens Lärglädjespridare - januari 2023

Lärglädjespridare

AnneSophie Bard är läraren och IT-pedagogen på Erik Dahlbergsgymnasiet som tipsar, inspirerar och handleder kollegor i användandet av digitala verktyg. Att hon får ägna sig åt både undervisning och att utveckla användningen av digitala verktyg är det bästa med jobbet.

Beskriv dig själv och vad du jobbar med.

Jag är sedan 14 år tillbaka lärare i svenska och engelska på Erik Dahlbergsgymnasiet (ED). När pandemin började 2020, vilket medförde att gymnasieskolan snabbt fick ställa om till distansundervisning på heltid, fick jag också möjligheten att bli ED:s IT-pedagog. Sedan dess har jag fått tipsa, inspirera och handleda mina kollegor i användandet av digitala verktyg i klassrummet. Uppgiften är inte alltid enkel, och omställningen tar tid, men det är nödvändigt att skolan följer med i den digitala utvecklingen. För mig är det dock viktigt att det görs i ett pedagogiskt syfte. Förutom att skapa engagemang och lärglädje för både elever och lärare kan digitala verktyg effektivisera arbetet, vilket blir en vinst i längden.

Lärglädje – hela vägen. Vad betyder det för dig?

Lärglädje för mig är när eleverna känner lust att lära men också när jag som lärare känner att undervisningen går fram och eleverna utvecklas. Önskan är att lusten hos eleverna ska finnas kvar hela vägen genom skolgången men när eleverna kommer till oss på gymnasiet, efter många år i skolan, kan det vara en utmaning. En nyckel till lärglädje tror jag finns i att skapa variation och interaktion i undervisningen, exempelvis med hjälp av digitala verktyg.

Hur skapar du gemenskap, engagemang och nyfikenhet på din arbetsplats?

I min roll som IT-pedagog får jag möjlighet att inspirera och engagera på olika sätt. ED är en stor skola med ca 120 lärare, uppdelade i fem rektorsområden, och jag arbetar därför ofta med filmer för att nå ut till alla lärare. Under pandemin blev det främst filmer som handlade om funktioner i Teams, både hur de fungerade men också hur de kunde användas pedagogiskt. Idag gör jag korta filmer som regelbundet visas på de olika rektorsområdesmötena. I dessa filmer tipsar jag om digitala verktyg eller utvalda funktioner i digitala verktyg och hur de kan användas i ett pedagogiskt syfte. Det är härligt att sedan få möta kollegor i korridoren som berättar att de testat verktyget.

I min egen undervisning försöker jag skapa engagemang och nyfikenhet genom att använda både digitala och analoga arbetssätt. Grunden för min undervisning är byggd i OneNote där allt material och all planering delas med eleverna och där kan jag enkelt också följa elevernas arbete vilket gör att jag kan ”fånga” upp eleverna där de är och på så sätt skapa engagemang. Även andra digitala verktyg, särskilt sådana som ger eleverna möjlighet att ge respons och vara delaktiga i undervisningen tror jag skapar nyfikenhet. Ibland kan det dock vara skönt att låta datorerna vara och istället göra övningar med till exempel mini-whiteboards eller papperskort.

Hur kan en arbetsdag se ut?

Eftersom min tjänst innehåller både undervisning och att vara IT-pedagog ser mina dagar lite olika ut. De dagar då jag främst arbetar med undervisning har jag såklart mina lektioner då jag möter mina elever. Jag har även en del planeringstid som brukar fyllas med planering, rättning eller erfarenhetsutbyte med mina nära ämneskollegor.

De dagar då jag främst arbetar som IT-pedagog skiftar mer i karaktär. Dessa dagar fylls med bland annat handledning av kollegor både enskilt och i grupp, skapande av lathundar eller filmer för digitala verktyg, IT-supportärenden och i bästa fall tid för att testa nya funktioner eller verktyg som kan vara användbara i undervisningen.

Vad är det bästa med ditt jobb?

Det är att jag får ägna mig åt både undervisning och få tid att utveckla användningen av digitala verktyg. I mötet med eleverna får jag mycket energi och det är en förmån att få se eleverna växa och utvecklas. Det är också i klassrummet som jag får inspiration till, och sedan kan utvärdera, hur digitala verktyg kan användas. Utöver det är det spännande att följa den digitala utvecklingen från ett skolperspektiv, exempelvis utmaningen vi står inför då AI utvecklas i rasande fart.

Vilken är den största utmaningen med ditt jobb?

Den största utmaningen är att räcka till. Både elever och lärare skulle utvecklas som mest om de fick mer individuell handledning och feedback men tiden finns inte. Det är också en utmaning att få mina kollegor att prova digitala arbetssätt. Det beror inte på att de saknar viljan utan snarare på att deras tjänster är så fullspäckade att det inte hinns med. Att sätta sig in i och lära sig nya verktyg tar tid och många lärare har inte den tiden idag.

När du inte jobbar - vad gör du då?

På fritiden umgås jag gärna med familj och vänner, tränar eller pysslar hemma. På våren och sommaren påtar jag gärna i trädgården och oavsett årstid är en promenad i skogen något som ger mig energi. När jag är ledig läser jag gärna en bok eller tittar på en serie, men då jag är en sträckläsare är det bäst om jag även är ledig dagen efter.

Dela sidan
Månadens lärglädjespridare

Namn: AnneSophie Bard
Yrke: Gymnasielärare i svenska och engelska samt IT-pedagog
Arbetsplats: Erik Dahlbergsgymnasiet

Relaterade nyheter

Lärglädjespridare
1 jun 2023 07:18
"Det är ett privilegium att följa hur unga människor lyser upp när de lär sig saker."
Björn Kohlström är sedan många år en stor profil på Per Brahegymnasiet. Hans engagemang för läraryrket och att driva IB-programmets utveckling framåt...
Nyhet
20 dec 2022 16:31
Nytt förslag till digitaliseringsstrategi från Skolverket
Skolverket presenterade på måndagen ett förslag på en ny nationell digitaliseringsstrategi som sätter undervisningens kvalitet i fokus.
Lärglädjespridare
1 feb 2024 07:31
Pernilla sprider inspiration och lärglädje på Sanda
Pernilla är läraren som inte bara guidar och undervisar sina elever under deras tre år på gymnasiet utan hon är också en enastående handledare för äm...