Sofie bjuder på sig själv för att entusiasmera och motivera eleverna
3 mar 2025 06:58
Månadens lärglädjespridare - mars 2025
Månadens Lärglädjespridare är Sofie Johansson, som sedan 27 år jobbar som lärare på Rosenlundsskolans högstadium. Sofie beskrivs som energisk, envis och positiv och som en förebild för hur en lärare ska vara. För Sofie är det viktigt att skapa en inkluderande och engagerande miljö för sina elever, där lärglädje inte alltid innebär att allt är roligt, utan att det handlar om känslan av att ha gjort ett gott arbete.
Beskriv dig själva och vad du jobbar med.
Jag har jobbat på Rosenlundsskolans högstadium i 27 år. Det berättar en del om vem jag är som person. Det finns mängder av utmaningar och nya upplevelser precis här och nu om man bara är villig att ta sig an dem.
Av andra får jag höra att jag är energisk, envis och positiv. Jag trivs med mitt jobb och att jag varje dag får vara med om nya saker. I mitt arbete med ungdomar behöver jag kunna entusiasmera och motivera. Först därefter kan vi i klassen tillsammans göra jobbet för att alla ska utvecklas och lära sig mer än vad de redan kan
Lärglädje – hela vägen. Vad betyder det för dig?
Lärglädje betyder inte att allt i skolan alltid ska vara roligt. Det kan tvärtom vara både svårt och tråkigt ibland. Lärglädje kan syfta på den känslan som kommer efter ett gott arbete. När elever utvecklas och lyckas kan vi glädjas tillsammans. Att veta att man kan lyckas gör det lättare och lite roligare att göra jobbet som krävs. En del av mitt jobb som lärare är att sprida Lärglädje.
"Lärglädje betyder inte att allt i skolan alltid ska vara roligt. Det kan tvärtom vara både svårt och tråkigt ibland. "
Hur skapar du gemenskap, engagemang och nyfikenhet på din arbetsplats?
En lektion på högstadiet behöver innehålla allt det där. På mina NO-lektioner är vi inte individer utan en klass som tillsammans ska bearbeta dagens lektionsinnehåll. Alla elever ska veta att de är välkomna in i mitt klassrum. Det är viktigt att ingen känner sig osäker eller rädd.
För att skapa engagemang och nyfikenhet vill jag utmana med frågor och jämföra med samhället runt omkring oss. Ofta är jag lite knasig och spelar teater för att åskådliggöra något ur biologi- eller teknikboken. Jag vet att om jag som vuxen vågar bjuda på mig själv, så skapar det en mer tillåtande stämning i klassrummet med högstadieungdomar.
Hur kan en arbetsdag se ut för dig?
En arbetsdag på högstadiet är fylld med händelser och känslor. När jag går genom korridorerna på Rosenlundsskolan så kan jag på bara några 10-tals meter hör mitt namn ropas flera gånger. Eleverna som jag möter är glada, arga, trötta, förälskade eller något annat. De vill alla bli bekräftade och ibland hjälpta i sina känslor.
Väl framme i klassrummet förbereder jag lektionen genom att ställa i ordning och plocka fram material. Mina lektioner bygger på digitalt material, dels det som jag utgår från i genomgångar, dels de arbetsuppgifter som eleverna jobbar med i sina datorer. Såklart har NO/Tk även mycket laborationsmaterial som hjälper till att skapa förståelse för naturvetenskaplig kunskap.
När jag inte har lektion eller befinner mig i korridoren så är jag i mitt arbetsrum. I mitt arbetslag är vi 18st lärare som jobbar med 8st klasser. Vi stöttar varandra under hela arbetsveckan. Vi undervisar alla i olika ämnen men har samma elever. Jag är aldrig ensam i mitt jobb. Det finns alltid en fantastisk kollega nära att diskutera med eller få hjälp av.
"Eleverna som jag möter är glada, arga, trötta, förälskade eller något annat. De vill alla bli bekräftade och ibland hjälpta i sina känslor. "
Vad är det bästa med ditt jobb?
Vi som jobbar i skolan har ett roligt och utmanande jobb. Varje elev är unik och trots att jag har jobbat länge med ungdomar så möter jag ständigt nytt. Det innebär att jag utvecklas lika mycket som eleverna. Jag påverkar dem och de påverkar mig.
Jobbet som lärare är kreativt. Jag kan inom ramen för läroplan och schema fritt planera och klura ut hur jag ska lägga upp arbetet för mina klasser. En av de bästa sakerna med mitt jobb är att jag får utlopp för min fantasi.
Vilken är den största utmaningen med ditt jobb?
Jag undervisar oftast samma elevgrupp i tre år. Under de åren lär vi känna varandra väl. De blir mina barn om så än bara på dagtid. Det är tufft att se när elever inte får det stöd som behövs för att de ska lyckas.
Jag tror att vi lärare måste jobba i de roller som vi har som mentorer och i undervisningen. Det är lätt att vi tar på oss ett för stort ansvar i vår önskan att det ska gå bra.
När du inte jobbar - vad gör du på fritiden?
Det är viktigt att prioritera aktiviteter som får en att må bra. Jag använder min rörelseglädje när jag tränar och jag får läsglädje när jag läser böcker.
Fritiden ska fyllas av både vila och upplevelser. Jag försöker hitta en balans så att det även finns tid för att umgås med familj och vänner
Känner du en lärglädjespridare?
Vi söker tips på nya lärglädjespridare att lyfta på Pedagog Jönköping. Har du en kollega som bidrar till gemenskap, engagemang eller nytänkande som du tycker passar? Skicka in en nominering!
Namn: Sofie Johansson
Yrke: No/Tk-lärare 7-9
Arbetsplats: Rosenlundsskolans högstadium