De stärker gemenskapen elever emellan
8 apr 2024 07:02
Månadens lärglädjespridare - april 2024
Månadens lärglädjespridare är inte bara en utan tre viktiga personer på Alfred Dalinskolan. Caroline, Filip och Frasse jobbar som socialpedagoger respektive elevcoach och de har blivit nominerade eftersom de skapar trygghet, närvaro och bidrar till en god stämning mellan elever på raster. De coachar även de elever som inte har ork att gå till skolan. De ser eleverna och jobbar med stärkning av självkänsla, bryter dåliga mönster och får eleverna på rätt spår för att skapa lärglädje.
Beskriv er själva och vad ni jobbar med.
Frasse: Jag heter Francisco men kallas mestadels för Frasse eller Frallan och jag är snart 33 år ung. Mitt jobb på skolan handlar mycket om att försöka skapa trygghet, lugn, roliga och rörliga raster. Men framför allt att finnas till för eleverna i de sociala sammanhangen som inte sker i klassrummet.
Filip: Mitt namn är Filip Zado. Jag är 28 år gammal och är uppväxt i Jönköping. Jobbar som socialpedagog på Alfred Dalinskolan.
Caroline: Mitt namn är Caroline och jag är en levnadsglad prick med mycket humor, nära till skratt och skinn på näsan. Jag arbetar som socialpedagog och mitt uppdrag är mer styrt åt att främja närvaro, trygghet och skapa relationer till såväl kollegor som elever. Mycket av min tid går åt till att ha samtal med elever, mentorer och andra för att skapa en så bra grund till ett gott lärande som möjligt. En del kallar mig för en spindel i nätet, som samlar in och delar information till de som behöver ha den.
Lärglädje – hela vägen. Vad betyder det för er?
Frasse: Oj, för mig handlar det väl mest om att finnas till och kanske hjälpa vissa elever att förstå syftet med skolan, skolplikten eller om annat som livet erbjuder. Mångt och mycket möter man elever som på olika sätt ser världen eller samhället annorlunda och att får hjälpa och vägleda tonåringar är så otroligt kul. Det blir ofta bra och roliga samtal där det ges och tas erfarenheter vilket jag tror eleverna tycker är kul. Lite som ett livkunskapspass kanske. Kul och svår fråga.
Filip: Det viktigaste för mig är att få sprida både glädje och kärlek till min omgivning. Att också få elever känna sig trygga på skolmiljön samt att de hittar sina unika gåvor och att försöka inspirera dem till att bli den bästa versionen av sig själva.
Caroline: Att få tillgång till verktyg för att kunna ta till sig information och förvalta den på bästa vis utifrån den kapacitet man har. Låter himla bra, men är inte så enkelt i realiteten, då det är så otroligt många variabler som ska synka. Hälsan är en stor del i det hela och finns inte den med tex, så är det svårt att kunna få till den utbildning som varje elev har rätt till. För vi vill främja och förebygga ohälsa, men i skolan blir det ibland en stress och press som orsakar precis det vi vill förebygga. Ohälsa. Men lärglädje, det är för mig att hålla flamman vid liv av den eld av lärglädje som redan finns i varje individ från början.
"Lärglädje, det är för mig att hålla flamman vid liv av den eld av lärglädje som redan finns i varje individ från början."
Hur skapar ni gemenskap, engagemang och nyfikenhet på er arbetsplats?
Frasse: Jag vill tro att eftersom vi jobbar ”mindre” kravlöst mot eleverna är det lättare att söka upp oss och prata ur sig frustration om andra, vi jobbar inte så mycket med måsten eftersom vi inte har det utbytet som elev vs lärare har. På så sätt kan vi nog upplevas med lite lägre ”guard” mot eleverna, och kanske med en större famn. Med det sagt kan lärare göra det med, men där finns alltid ett utbyte utifrån att ett betyg ska jobbas in och det finns en viss kravbild.
Filip: Det viktigaste för min del är att vara genuin. Man kommer långt när man är snäll. Visar man att man bryr sig om eleverna så möts man oftast och lyckas skapa goda relationer.
Caroline: Precis som Frasse beskriver så arbetar vi utifrån ett helt annat perspektiv, vi kör helt på det relationella och kan också därför ha ett annat utgångsläge. Vi finns ju där för eleverna som kanske upplever att de bränt sina broar till andra, där kan vi hjälpa till och reda ut. Vi kan även stötta upp och skapa nya relationer. Vi som arbetar här är själva otroligt engagerade och nyfikna av naturen och det smittar av sig på eleverna! Dom blir lika nyfikna som oss. Vi märker att även kollegorna är nyfikna, liksom vi på dom.
Hur kan en arbetsdag se ut för er?
Frasse: Jag försöker vara på plats 30-60 min innan eleverna kommer. Går igenom min ”to do list” för att sedan ta kaffe och försöka sticka in huvudet i samtliga arbetslagsrum. Det är väl egentligen det enda som är stående. Sen känns det som allt kan hända och det är väl en del av det roliga med jobbet.
Filip: Spendera tid med elever och mina fantastiska kollegor. Jag gillar att vara lite överallt men mitt fokus är oftast jag umgås med elever under rasterna. Lite lektionsbesök. Samtal med elever och har relationer med föräldrar via telefon eller mail. Tydlig kommunikation för bäst resultat.
Caroline: Varje dag är den andra olik egentligen, det är lite svårt att återge via text. Ni får helt enkelt komma hit och följa ett par dagar. Haha.
Allt från att sitta i SIP-möten, till att sitta och spela kort med ett gäng elever till att samordna olika anpassningar för en elev, eller klura på hur man ska kunna möjliggöra att en elev ska komma tillbaka till skolan igen efter lång frånvaro. Sedan att samverka, samverka och åter samverka. Det är ju det som är så väldigt roligt i det här yrket också! Att gå mellan lektioner och hälsa på, att man alltid är välkommen, att promenera i korridorerna och hänga lite med elever eller hjälpa till med något.
Vad är det bästa med ditt jobb?
Frasse: Att få möjligheten att påverka ungdomar till det bättre och att den ena dagen är aldrig den andra lik.
Filip: Det bästa skulle jag säga är att få träffa alla fantastiska elever. När man gör skillnad och ser förändringar. Det gör mig lycklig.
Caroline: Glädjen i att se andra lyckas är oslagbar! Den när ögonen glittrar och man ser en framtidstro gro. Att få hjälpa till, att få leka lite deckare ibland för att kunna nå fram till en lösning eller komma på varför vissa saker blivit som de blivit, men det allra viktigaste är ändå att skapa långsiktiga lösningar som håller för eleverna. Att kunna ge verktyg för att klara sin skolgång, att lyckas och att denne ska kunna nå sina framtida mål. Det finns mycket att älska med vårt jobb!
"Glädjen i att se andra lyckas är oslagbar! Den när ögonen glittrar och man ser en framtidstro gro"
Vilken är den största utmaningen med ert jobb?
Frasse: Just nu är det väl att vi är trångbebodda och att man känner att man inte hinner med alla elever. Man skulle vilja kunna hinna med allt och alla men man är väl bara människa i slutändan.
Filip: Det är olika utmaningar hela tiden. Vi blir bättre och växer själva genom utmaningar. Vill inte påstå att det finns någon särskild utmaning men kan bjuda på att ibland är man helt slut när man kommer hem hahaha.
Caroline: Den största utmaningen jag upplever just nu är att man är så himla otillräcklig. Behoven är större än vad vi kan ge, vilket blir en frustration då vi är så många här som är så otroligt engagerade.
När ni inte jobbar - vad gör ni på fritiden?
Frasse: Jag försöker lägga mycket tid på min sambo, mer känd som förra månadens lärglädjespridare. När det inte är jobb eller sambo går MYCKET tid åt innebandy, då jag i skrivande stund är tränare i Fagerhult Habo IB. Övrig tid läggs på familj och vänner.
Filip: Umgås med familj. Träna och McDonalds på helgerna.
Caroline: Jag är en supernörd på min fritid! Jag sträckkollar gärna på serier för att låta hjärnan vila. Älskar att hänga med familjen och vänner. Mina barn kommer alltid först och jag vandrar ofta och gärna tillsammans med dom. Tiden som sällan blir över umgås jag helst med mig själv, jag är i grunden en otroligt social ensamvarg.
Känner du en lärglädjespridare?
Vi söker tips på nya lärglädjespridare att lyfta på Pedagog Jönköping. Har du en kollega som bidrar till gemenskap, engagemang eller nytänkande som du tycker passar? Skicka in en nominering!
Namn: Francisco Haraldsson, Filip Zado och Caroline Ljungquist
Yrke: Elevcoach resp. socialpedagog
Arbetsplats: Alfred Dalinskolan