Jönköpings kommun pedagog, till startsidan

Undervisa utomhus: lek och lärande i stationer

5 feb 2025 09:17

Boktips

Boken handlar om hur man kan organisera undervisning utomhus för att skapa en meningsfull och strukturerad utemiljö i förskolan. Den fokuserar på ett stationsbaserat arbetssätt som kombinerar lek och lärande för att främja både social utveckling och trygghet bland barnen.

Sammanfattning

Boken handlar om hur man kan organisera undervisning utomhus och på så sätt skapa goda förutsättningar för lek, lärande och tillsammans bygga trygga relationer.

Boken tar upp hur man kan skapa en hållbar struktur för undervisning utomhus i stationsform och på så sätt skapa ett meningsfullt sammanhang som känns utvecklande för både barn och vuxna.

Relationsskapande och undervisning går hand i hand och boken trycker på hur viktig den närvarande vuxne är för att få relationer att blomstra och ge barnen utmaningar och stöttning för att kunna utvecklas.

Den tar upp exempel på stationsformer med olika material.

Varför ska du läsa?

Boken är enkel att läsa med flera tips och idéer och många bilder på hur och varför man ska bedriva undervisning utomhus. Forskningen pekar på fem fördelar med utomhusundervisning:

  1. Positiv effekt på inlärningsförmåga, arbetsminne och skolprestationer.
  2. Ökar studiemotivationen, förbättrar självkänslan, impulskontrollen och samarbetsförmågan.
  3. Jämnar ut skillnader mellan hög- och lågpresterande barn.
  4. Sänker stressnivåer och minskar sjukfrånvaron.
  5. En mer hälsosam livsstil på köpet.

Genom att vistas ute i naturen ges barnen autentiska och konkreta sammanhang och erbjuds en mångfald av intryck och upplevelser som stimulerar flera sinnen samtidigt. Det känns aktuellt i och med vårt arbete med barns språkutveckling där man belyser vikten av förstahandsupplevelser för att kunna bygga ett ordförråd en förståelse med djup och bredd där barnen kan relatera till ord och händelser i olika sammanhang.

Boken belyser även hur viktig den vuxnes närvaro, engagemang och deltagande är för att skapa meningsfulla sammanhang för barnen som känns värdefulla och viktiga här och nu.

Boken är rik på praktiknära exempel och hur man kan komma igång med undervisning i stationer utomhus. Varje station är kopplad till olika ämnen för att förtydliga vilken undervisning som kan bedrivas med de olika materialen som används i stationerna.

Boken följer årstiderna och ger praktiska exempel på hur man kan använda material efter årstid.

Vår reflektion

Boken kan med fördel användas som ett värdefullt verktyg till kollegiala lärandeforum. Det finns tillhörande studiehandledning och boken innehåller även mallar och scheman för att underlätta igångsättning med stationsundervisning utomhus. Boken innehåller reflektionsfrågor till varje kapitel för arbetslagets eller den enskildes fördjupning.

Boken bidrar till ökad medvetenhet i vårt språkutvecklande förhållningssätt utomhus. Vi tar nu tillvara på tiden med barnen då på ett mer konkret, strukturerat och betydelsefullt sätt under utevistelsen.

Nu gör vi kvalité av vår tid utomhus tillsammans med barnen!

Annika Appelkvist och Camilla Johansson, förskollärare Anna Dalins förskoleområde

Vill du också dela ett boktips?

Har du läst en bok du vill tipsa dina kollegor om? Hör av dig!

Dela sidan
Boktipset

Titel: Undervisa utomhus: lek och lärande i stationer
Författare: Lina Karlström
Förlag: Natur & Kultur
För vem? För alla som arbetar inom förskolan

Relaterade nyheter

Boktips
25 aug 2023 11:00
Professionsutveckling och kollegialt lärande: framgångsstrategier och utvecklande motstånd
Har du någon gång deltagit i en fortbildning där du tyckte att idéerna var meningsfulla och du kände dig inspirerad att förändra din undervisning? Me...
Boktips
4 okt 2024 07:15
Samtalsmetoder i förskolan: Förstå och nå fram till barnen
En lättläst bok som på ett enkelt och tydligt sätt beskriver elva samtalsmetoder som underlättar kommunikationen med barn som av någon anledning har ...
Boktips
13 maj 2024 07:48
Språkrika lärmiljöer för förskolans yngsta
Barns språkutveckling tar fart under de viktiga förskoleåren, men alla barn har inte samma förutsättningar. Hur kan förskolan ge dem bästa möjliga gr...