"För mig handlar lärglädje om att varje elev ska få trivas i skolan"
3 feb 2025 07:51
Månadens lärglädjespridare - februari 2025
Stina Isaksson är en uppmuntrande lärare som ser varje elevs potential. Hon har höga förväntningar på sina elever och sprider gärna sin kunskap till sina kollegor. "För mig handlar lärglädje om att varje elev ska få trivas i skolan. De ska, i en väl fungerande gemenskap, få utveckla nya kunskaper men också få utvecklas som människor", säger Stina som är månadens lärglädjespridare.
Beskriv dig själva och vad du jobbar med.
Jag är 43 år, bor tillsammans med min man och våra två barn i Jönköping. Många skulle nog beskriva mig som glad, energisk och att jag väldigt sällan sitter still…kanske är det därför jag passar bra som lärare, där man ständigt får vara i rörelse!
Jag har arbetat på fristående skolor i ungefär femton år, men började arbeta på Torpaskolan för 1,5 år sedan (ett beslut som jag verkligen inte ångrar)! Jag arbetar som förstelärare på skolan men är även mentor i en klass med 30 elever i årskurs 2. Jag brinner för ett kooperativt förhållningssätt där eleverna i mitt klassrum på ett väldigt strukturerat sätt får stödja varandra och utvecklas tillsammans.
Lärglädje – hela vägen. Vad betyder det för dig?
För mig handlar lärglädje om att varje elev ska få trivas i skolan. De ska, i en väl fungerande gemenskap, få utveckla nya kunskaper, men också få utvecklas som människor. Lärglädje för mig handlar också om att se varje elev, och lyfta varje individs styrka och förmåga – dvs att hitta ett sätt att tända en gnista och ett engagemang hos varje elev.
" Jag berättar dessutom väldigt ofta för eleverna att jag tycker om dem, det mår alla gott av att höra! "
Hur skapar du gemenskap, engagemang och nyfikenhet på din arbetsplats?
Jag lägger stor vikt vid att bygga bra relationer med mina elever, men ger också dem gott om tid att bygga relationer med varandra! Man vinner så oerhört mycket på att skapa just fungerande relationer i en klass. Jag berättar dessutom väldigt ofta för eleverna att jag tycker om dem, det mår alla gott av att höra!
Att arbeta aktivt med samarbetsinlärning, som skapar en högre elevaktivitet, leder också till stort engagemang, nyfikenhet och en fin gemenskap hos eleverna!
Hur kan en arbetsdag se ut för dig?
Oj! Jag kommer givetvis en stund före eleverna. Kollar mailen en sista gång. Ser till att det är snyggt i klassrummet. Sätter sedan igång bildstödet på skärmen, sätter på lugn musik och fixar så att det är behaglig belysning i klassrummet. Därefter står jag i dörren och välkomnar varje elev när de droppar in. De väljer själva hur de vill säga god morgon i dörröppningen, exempelvis med en high five, en ”fistbump”, ett ”hej”, en dansrörelse eller kanske ge en go kram. Att välkomna VARJE elev varje morgon, och säga ”Va kul att DU är här!” eller ”Roligt att se DIG!” är en ganska enkel grej som jag under åren har märkt är en väldigt god investering och som bidrar till en riktigt bra start på skoldagen för alla.
Varje lektion startar med ett tydligt bildstöd, där vi utgår från de sju frågorna. Under mina lektioner får eleverna arbeta tillsammans med en axelkompis eller en mindre lärgrupp där de agerar lärresurser till varandra, och lär både av och med varandra. Genom att arbeta intensivt med samarbetsinlärning (där eleverna får dra nytta av varandras kunskaper) så får eleverna både en högre måluppfyllelse, och tillfällen att bygga fler nära relationer till klasskompisarna. Varje lektion avslutas med någon form av parsamtal eller exit ticket, där eleverna på olika sätt får reflektera över vad de har lärt sig.
Vad är det bästa med ditt jobb?
Lätt fråga – eleverna så klart! Det är eleverna som ger mig energi och som gör att jag älskar mitt jobb. Att få arbeta varje dag med att forma unga elever till goda samhällsmedborgare som förhoppningsvis kommer att värna både om varandra och vår omvärld, det är meningsfullt för mig!
"Att få arbeta varje dag med att forma unga elever till goda samhällsmedborgare som förhoppningsvis kommer att värna både om varandra och vår omvärld, det är meningsfullt för mig!"
Vilken är den största utmaningen med ditt jobb?
En utmaning är att ständigt möta varje elev på just deras nivå. I en klass med 30 elever är spridningen av kunskap och olika behov stor, och som lärare vill man ju så klart kunna stödja och utmana ALLA på det sätt som de förtjänar!
När du inte jobbar - vad gör du på fritiden?
Jag har gott om intressen som jag försöker hitta tid till när jag inte jobbar… Jag är handbollstränare ett par kvällar i veckan för ett gäng 16-åriga grabbar, jag spelar padel när jag hinner och försöker dessutom ta hand om vårt stora renoveringsobjekt som vi bor i. Sedan har jag ju två barn som jag gärna skjutsar på och hejar fram under fotbolls-, handbolls- och tennismatcher. Jag har fullt upp med andra ord, och det trivs jag bra med!
Känner du en lärglädjespridare?
Vi söker tips på nya lärglädjespridare att lyfta på Pedagog Jönköping. Har du en kollega som bidrar till gemenskap, engagemang eller nytänkande som du tycker passar? Skicka in en nominering!
Namn: Stina Isaksson
Yrke: Förstelärare
Arbetsplats: Torpaskolan