Jönköpings kommun pedagog, till startsidan

Lagspelaren Yesim trivs när hon får hjälpa andra

1 aug 2023 07:31

Månadens lärglädjespridare - augusti 2023

Lärglädjespridare

Yesim Ek är den första du möter och blir välkomnad av med ett leende när du kommer till Stadsgårdsskolan. Yesim är månadens lärglädjespridare för att hon är väldigt kommunikativ och omtänksam, bra på att fånga upp människor och se hur människor mår.

Beskriv dig själv och vad du jobbar med.

Jag är en lagspelare ut i fingerspetsarna med laget före jaget-känsla. Man skulle kunna jämföra mig med en frisk fläkt likt Carolas vindar. Min attityd är alltid av ”Can do” karaktär och med mitt maniska driv försöker jag alltid att leverera. Jag skulle titulera mig själv som att jag har svart bälte i relationsbyggande och jag bemästrar det som Mr Miyagi. JAG är skoladministratör på Stadsgårdskolan!

Lärglädje – hela vägen. Vad betyder det för dig?

Lärglädje enligt mig handlar om att ge eleverna de bästa förutsättningarna till att lära sig och växa i ett klimat präglat av trygghet.

"Lärglädje enligt mig handlar om att ge eleverna de bästa förutsättningarna till att lära sig och växa i ett klimat präglat av trygghet."

Hur skapar du gemenskap, engagemang och nyfikenhet på din arbetsplats?

Genom att ständigt vara närvarande och finnas där för både personal och elever vill jag främja och skapa gemenskap. Jag skapar gemenskap och engagemang genom att tackla situationer med humoristiska inslag och vill därmed få människor att skratta.

Mitt yrke kräver en hel del nyfikenhet där det handlar mycket om att söka information och ta till sig information på egen hand som senare genererar i innovativa och kreativa lösningar och rutiner.

Hur kan en arbetsdag se ut?

Under dagen ha jag ett jämt flöde av bland annat ansvar för vikarieanskaffningen, fakturahantering, läromedelsbeställningar, uppdateringar av olika register som till exempel elevregistret samt agera ”koordinator” för bland annat rektorer.

Mer specifikt handlar morgnarna om att kontrollera frånvaroanmälningarna och bemanna lektioner vid behov. Vikarieanskaffningen kan ta tid om vi har många sjuka då jag måste kasta om eventuella resurser för att bemanna lektionerna. Därefter tittar jag över de planerade ledigheterna för att sedermera bemanna dessa tillfällen.

När planeringen är klar så börjar jag att titta på om vi har fått in några fakturor som behöver konteras.

Under dagen kommer både lärare och elever till mig och ställer frågor som kan handla om allt mellan en trasig jacka till beställning av något läromedel eller föräldraledighet. Dessa frågor arbetar jag med att kolla upp för att därefter återkoppla med information.

Alla dessa uppgifter tillsammans med en mängd andra arbetsuppgifter som till exempel att administrera anställningsunderlag till nya lärare eller att generera fram olika välkomstpaket till nyanställda och därmed erhålla den nyanställda information och verktyg för att denne ska känna sig välkomnad och förberedd, bidrar till att jag agerar som ”spindeln i nätet”. Jag behöver således hantera flera olika arbetsuppgifter samtidigt.

Man skulle kunna exemplifiera detta genom att visualisera sig en jämförelse med nio kakburkar innehållande massa kakor. Burkarna representerar våra system, elever, vårdnadshavare och lärare. Kakorna representerar alla frågor och alla arbetsuppgifter. Under en arbetsdag behöver jag alltså baka ut kakorna och samtidigt beställa ingredienser för att fylla på burkarna med nya kakor. Ibland behöver jag reklamera ingredienserna och invänta svar. Detta är en process som pågår under hela arbetsdagen.

"Bland det bästa med mitt jobb är att jag får möjligheten att träffa olika människor och finnas där för dem och hjälpa dem. "

Vad är det bästa med ditt jobb?

Varje dag som administratör är unik och ingen dag är den andra lik, vilket är något jag uppskattar eftersom det genererar i nya, spännande samt outforskade utmaningar. På grund av att arbetet grundar sig i att ständigt verka i olika nätverk och inom olika system med olika typer av människor betyder relationerna man skapar mycket för mig. Bland det bästa med mitt jobb är att jag får möjligheten att träffa olika människor och finnas där för dem och hjälpa dem.

Vilken är den största utmaningen med ditt jobb?

Den grundläggande utmaningen med mitt jobb grundar sig i att skolan i sig drivs av ett högt tempo. Detta bidrar till att jag i min arbetsroll behöver hänga med i det höga tempot vilket i sin tur ofta innebär att jag behöver informera och kommunicera i många olika led och forum, eftersom min arbetsroll är på ett övergripande plan. Detta kan därmed leda till en känsla av att man inte räcker till. Att hantera arbetsuppgifter parallellt och ofta samtidigt kan ibland också ses som en utmaning, samtidigt som man alltid vill räcka till och finnas där för alla ställs det också höga krav på att kunna upprätthålla ett gott humör.

När du inte jobbar - vad gör du på fritiden?

 Jag spenderar en hel del tid med min familj vilket innefattar min man och min dotter.

Mina vänner betyder mycket för mig och vi brukar försöka att hitta på så mycket roliga aktiviteter som möjligt tillsammans. Det höga tempot inom yrket innebär att jag värdesätter återhämtning mycket. Jag går på långa promenader och tränar som en del av min återhämtning, där jag får och möjlighet att tänka och reflektera.

Dela sidan
Månadens lärglädjespridare

Namn: Yesim Ek
Yrke: Skoladministratör
Arbetsplats: Stadsgårdsskolan

Relaterade nyheter

Lärglädjespridare
31 maj 2024 07:27
Anders är musikern som blev tekniklärare
Anders Moberg är den drivna och engagerade teknikläraren som älskar både sitt yrke och ämne så mycket att han är juni månads lärglädjespridare. AI oc...
Lärglädjespridare
1 okt 2024 07:12
Jörgen skapar gemenskap och trygghet genom genuint engagemang
Jörgen Karlsson jobbar som lärare på Taheskolan och har blivit nominerad till månadens lärglädjespridare av en förälder med motiveringen; "Jörgen är ...
Lärglädjespridare
1 dec 2022 10:13
"Vi bjuder in eleverna till delaktighet"
Louise och Åsa är årets sista Lärglädjespridare. Möt två fritidslärare som bl.a. arbetar med äventyrspedagogik, ett upplevelse- och samarbetsbaserat ...