"Utbildningen har lyft vår yrkesroll"
18 dec 2024 07:00
Annelie Karlsson och Anki Fagerlund är elevassistenter på Rosenlund anpassad grundskola och på Kålgården anpassad grundskola. Under året har de tillsammans med sina kollegor gått en riktad utbildning för elevassistenter som jobbar i just anpassad grundskola.
Det är ca 100 elevassistenter som deltagit i utbildningen som startade i början av 2024. Målet har varit att höja kunskapsnivån för yrkesgruppen men även skapa förutsättningar för ett gemensamt språk och förståelse för skolformen hos elevassistenterna. Fem träffar har det blivit totalt och deltagarna har precis avslutat med ett sista tillfälle då utbildningen knöts ihop med en sammanfattning och aktiv reflektionsövning.
– Äntligen, var min spontana reaktion när jag fick höra att vi skulle gå utbildningen, säger Anki. Det här är en jätteviktig utbildningsinsats som inte är självklar att elevassistenter får gå generellt. Vi har efterfrågat kompetensutveckling för att lyfta yrkesrollen och säkerställa att alla elevassistenter inom anpassad skola har rätt kompetens, så detta har varit jättebra.
– Jag kan bara hålla med, fortsätter Annelie. Jag har varit elevassistent i olika kommuner sedan 1989 och under alla mina år är det här det absolut bästa jag gått. Tidigare har kompetensutveckling handlat om kortare punktinsatser men detta har varit heltäckande.
Hjälpt till att sätta ord på kunskapen
Både Anki och Annelie är positivt överraskade över hur bra utbildningen har varit. De upplever att både kursledare och innehåll har varit över förväntan.
– Om man jobbat länge som elevassistent har man mycket erfarenhet med sig i ryggsäcken, säger Annelie. Delar av det som vi har gått igenom har jag redan haft kunskap om medan andra saker har varit aha-upplevelser. Men trots att jag visste en del sedan innan har jag gått och varit lycklig i själen eftersom jag har fått hjälp med att sätta ord på min kunskap. Det har varit så himla viktigt! Jag kan vara ärlig och säga att jag var skeptisk till att börja med men efter första tillfället kom jag tillbaka till skolan och berättade för min rektor vilken fantastisk utbildning detta var.
Blandade grupper skapade givande diskussioner
Att alla elevassistenter, både nya och erfarna, har fått ta del av samma innehåll tycker Anki och Annelie har varit en av de stora behållningarna med utbildningen. Att deras kontaktytor har ökat, eftersom grupperna de har varit indelade i har varit blandade med deltagare från alla anpassade skolor i Jönköpings kommun, har de också upplevt som positivt. Det har gett dem tillfälle att lära känna varandra och byta erfarenheter skolor emellan.
– Att alla har hört samma sak är viktigt. Nu kan ingen säga att man inte visste, säger Anki. Det har även varit väldigt givande att diskutera sinsemellan hur vi ska bemöta vissa elever. Även om vi har gjort ”rätt” innan är vi alla mycket mer grundade i vår kunskap nu.
Tidpunkten har utmanat
Utbildningen har skett på eftermiddagen efter ordinarie arbetsdag vilket en del har upplevt som tufft.
– Har man jobbat sedan klockan sex på morgonen så kan det vara svårt att sätta sig ner och koncentrera sig mellan klockan 15 och 18, men även där tycker jag att kursledaren har varit otroligt duktig på att anpassa utbildningen. Hon har känt av när energinivån har gått ner och sett till att få fart på oss genom diskussionsövningar, berättar Annelie. Och eftersom många av oss verkligen gillar vårt jobb så gillar vi också att prata om det så det har funkat väldigt bra.
Elevassistentens roll
Att se längre fram och förbereda eleverna för ett så självständigt liv som möjligt är en av elevassistentens viktigaste uppgift. Det vet en erfaren och skicklig elevassistent och det var något som speciellt togs upp under utbildningen. Det första passet handlade därför om elevassistentens roll och vad uppdraget innebär för att alla skulle få en gemensam bild.
– Det är viktigt att vara medveten om att rollen innebär att vi ska jobba efter skolans läroplan och vår uppgift är att lära ut, säger Anki.
– Rollen som elevassistent innebär att vi ska sikta högt och tänka sedan då? Vad vill jag att eleven ska kunna om 10 år?, fortsätter Annelie. Vi ska jobba för att våra elever ska bli samhällsmedborgare, ha jobb eller daglig verksamhet och klara det vardagliga livet. Detta kallar vi ADL – Aktiviteter i dagliga Livet och handlar om vardagskunskap.
– Ja, har en elevassistent lyckats med sitt uppdrag då har man gjort sig själv överflödig, säger Anki. En elevassistent ska vara ett tryggt hjälpjag och stötta eleven men jobba för att inte behövas alls.
Nätverksträffar för kollegialt lärande
Utbildningens sista tillfälle har varit och nu är planen att nätverksträffar ska ta vid för att det kollegiala lärandet inte ska upphöra. Elevassistent är ett yrke där det ofta tillkommer många nya och att hålla den gemensamma grunden och förståelsen levande är värdefullt.
– Jag hade kunnat fortsätta utbildningen ett år till, säger Annelie. Jag hade önskat ännu mer tid för att diskutera, gräva djupare och ventilera med varandra men det är något vi får önska och ta med till nätverksträffarna.
– Att den här utbildningsinsatsen har gjorts tycker jag har hjälpt till att värdera vårt yrke, säger Anki. Att utbildningsförvaltningen tycker vi är viktiga och vill satsa på oss betyder mycket.
Den riktade utbildningsinsatsen för elevassistenter i anpassad grundskola innehöll fem träffar varav en avslutande som knöt ihop hela innehållet genom aktiv reflektionsövning.
Syftet med utbildningsinsatsen har varit att skapa en gemensam förståelse för skolformen och ett gemensamt språk hos elevassistenter och annan personal inom anpassad grundskola.
Utbildningens innehåll:
Uppdraget och elevassistentens roll
- Elevassistentens professionella roll
- Relationskompetens och funktionskompetens kopplat till elevens lärande
- Att på ett medvetet sätt medverka till att eleven får utveckla sin fulla potential
Förutsättningar för lärande
- Utgångspunkt i psykosociala behov
- Hjärnan och lärandet
- Elevens och assistentens mindset
- Hur fungerande feedback och respons påverkar elevens lärande
Lågaffektivt bemötande
- Att kunna hantera olika beteenden och beteendeproblematik – etik, värdegrund och bemötande
- Att ligga steget före – att avleda och erbjuda alternativ i upptrappningsfasen
- Lågaffektivt bemötande i kaosfasen
- Att hjälpa eleven att återfå kontrollen
- Att hantera, utvärdera och förändra
NPF-diagnoser och IF
- Teoretisk kunskap kring neuropsykiatriska funktionsnedsättningar
- Att minska glappet mellan skolans krav och elevens funktionsnedsättning
- Specialpedagogiskt förhållningssätt i relation till elevernas funktionsnedsättningar
- Att skapa tydliga strukturer i elevens vardag gällande lärande och miljö
- Tillgänglig, anpassad och inkluderande lärmiljö