Gräshagens fritidshem läser jorden runt
10 dec 2024 07:57
På Gräshagsskolans fritidshem är fredagarna speciella för eleverna som går i förskoleklass. Då är det nämligen dags att lära känna ett nytt spännande djur på en ny bokstav i alfabetet. Sedan följer en vecka med fokus på djuret i syfte att på ett lekfullt sätt öva på begrepp.
Varje fredag läser Linda Jyrkin som är språkpedagog på Gräshagsskolan, för eleverna ur boken Djurparkslistan av Björn Bergenholz. Den handlar om Poa som fått i uppdrag att hitta ett djur på varje bokstav. Eleverna får gissa vad det kan vara för djur och sedan berätta vad de redan vet om djuret. Varje gång tycker eleverna att det lika spännande, kommer det denna gång vara ett djur på MIN bokstav som mitt namn börjar på?
– Alla är väldigt intresserade och även nyfikna på om det verkligen finns ett djur på varje bokstav i alfabetet, säger Linda. Och de är även nyfikna på hur många länder som vi kommer få markera ut på vår världskarta. För vi vill ju såklart ta reda på var i världen djuret lever fritt, fortsätter hon.
Fördjupning på lekfullt sätt
Arbetet med boken började med att Linda och fritidslärarna Åsa Iwarez Andersson, Torbjörn Thorstensson och Malin Bergström funderade på hur de kunde jobba tillsammans kring språkutveckling. De ville att det skulle ske på ett lekfullt sätt och som ett komplement till skolan. När Linda var i skolbiblioteket med eleverna märkte hon att de drogs till djur och faktaböcker och där och då föddes idén. Att utgå från boken Djurparkslistan visade sig sedan vara en fullträff. Det som varje fredag i förskoleklass börjar med högläsning och gissningslek övergår sedan till att leta reda på fakta om djuret genom att läsa och titta på film. Under veckan som kommer jobbar man sedan mer fördjupande kring djuret på fritidshemmet på ett kravlöst och lekfullt sätt.
– Vi har alltid någon typ av skapande av djuret, det kan vara att vi till exempel pärlar, målar eller gör djuret i deg, säger Torbjörn och fortsätter; Att vi jobbar med djuret är ett stående inslag varje dag på fritids och barnen är verkligen vetgiriga och frågvisa och vill veta allt.
– Barnen leker även lekar kring djuret och både leken och skapandet bidrar till att en del elever får blomma ut samtidigt som de lär sig utan att tänka på det.
Begrepp för framtiden
Att djur är ett tacksamt tema är både Torbjörn och Linda överens om. Alla har någon slags relation till djur och ämnet engagerar. Det gör att barnen suger i sig kunskapen och varje dag uppstår det naturligt många samtal kopplade till veckans djur. Att jobba fördjupande med djuret på fritids varje vecka bidrar också till att eleverna av bara farten lär sig begrepp som är återkommande.
– På Ljungarumsspåret som vi tillhör har vi pratat väldigt mycket om hur vi ska jobba med att förtydliga begrepp och göra begreppslistor. På detta sätt får barnen med sig många begrepp som till exempel växtätare, rovdjur, världsdel, fridlysta med mera som de kommer ha användning för i No- och So-ämnena framöver, säger Linda.
För lärarna var det viktigt att inte utgå från skolperspektivet med fokus på bokstaven utan att använda boken som en skönlitterär bok med fokus på djuret i stället.
– Att vi använder boken är mer ett roligt sätt att få med alla djur. Bokstaven kommer snarare på köpet när barnen får gissa vilket som är veckans djur. Vi lyssnar till exempel inte efter bokstavsljuden utan tanken är istället att öka intresset för litteratur och få barnen att känna läsglädje.
Att lyfta alla barn
Torbjörn betonar att läsa jorden runt med hjälp av boken Djuparkslistan inte är till för att göra skola av tiden barnen är på fritids. Effekten som arbetet ger, genom att barnen får ökat ordförråd, övar på begrepp, tränar på att återberätta, lyssna och samtala samt att de lär sig hur olika texttyper som skönlitteratur och fakta ser ut, har barnen dock nytta av i skolan sedan.
– Det är roligt att som fritidslärare att få komma in med vår kompetens och lyfta alla barn, även de som inte är så starka i skolan, påpekar Torbjörn. På fritids kan vi uppmuntra till lärande genom skapande och lek i stället. Leken är ju väldigt språkutvecklande och vi märker redan skillnad på barnens ordförråd.
– Barnen tycker verkligen att detta är roligt och det finns en sådan glädje hos barnen som smittar av sig, fortsätter Linda. Vi ser också att detta är gruppstärkande genom att de pratar mer med varandra och samtalen fortsätter även hemma. Idag kom det en förälder som berättade hur bra hon tyckte detta var och det är roligt att höra, avslutar Linda.