"Att skapa relationer med vårdnadshavarna är viktigt för barnens språkutveckling"
24 okt 2024 07:48
Språkutvecklande arbetssätt på öppna förskolan
Öppna förskolan är för många föräldrar och barn första kontakten med någon av utbildningsförvaltningens verksamheter. Här jobbar förskollärarna tillsammans med övriga professioner på familjecentralerna sedan flera år medvetet och strategiskt med språkutveckling. – Det finns en tydlig röd tråd mellan öppna förskolan och förskolan när det gäller vårt språkutvecklande arbetssätt, säger Ulla Murath, förskollärare på Rosenlunds öppna förskola.
I Jönköpings kommun finns öppna förskolan på familjecentralerna som är en samlokalisering mellan mödrahälsovård, barnhälsovård (BHV), öppen förskola och socialtjänst. Ulla Murath, Helena Gustafsson och Mia Olsson är förskollärare på öppna förskolorna på Rosenlunds, Bankeryds och Norrahammars familjecentraler och ingår tillsammans med Carina Sörman, chef för öppna förskolan, i en språkgrupp med extra fokus på språkutvecklande arbetssätt. Tillsammans med sina kollegor jobbar de målmedvetet med att tidigt inspirera och visa vikten av en god språkutveckling för vårdnadshavarna.
– Vi har jobbat språkutvecklande i alla tider men i förskolan pågår det ett arbete för att medvetandegöra det språkutvecklande arbetssättet och vi ingår i det. Det finns en tydlig röd tråd mellan öppna förskolan och förskolan när det gäller vårt språkutvecklande arbetssätt, förklarar Ulla.
Styrkan med samlokalisering
På familjecentralerna möter man både vårdnadshavare och barn redan vid födseln, eller egentligen redan innan barnen är födda och sedan upp till fem års ålder. Möjligheterna att påverka barnens språkutveckling med hjälp av att använda vårdnadshavarna som metod är därmed god.
– Genom att jobba tvärprofessionellt, till exempel genom föräldrastöd så möter vi alla föräldrar på något sätt, berättar Helena. Alla föräldrar går inte till öppna förskolan med sina barn med de går till familjecentralen och vi alla jobbar på ett eller annat sätt med språkutveckling. Vi har låga trösklar mellan våra verksamheter vilket innebär att om BHV upptäcker att barnet behöver extra språklig stimulans kan de i samtycke med vårdnadshavarna lotsa vidare till oss och rekommendera att de börjar gå till öppna förskolan.
Att stärka vårdnadshavarna i föräldrarollen
Metoden för öppna förskolan att jobba språkutvecklande är att stärka vårdnadshavarna i sitt föräldraskap och stötta föräldrarna i att läsa av sina barns signaler. Det handlar även om att bekräfta och uppmärksamma goda exempel på samspel mellan barnet och föräldern vid lek, läsning, vardagssituationer och måltider.
– För oss är den personliga kontakten och att skapa relationer med vårdnadshavarna viktig. Vi upplever att de verkligen lyssnar på oss och blir inspirerade, säger Helena. Att de även träffar andra föräldrar på öppna förskolan är också viktigt för att utbyta erfarenhet och tipsa varandra. Vi finns med och stöttar och förstärker men styrkan är att föräldrarna möter varandra.
Det språkliga arbetet börjar redan med spädbarnbarnsmassagen som fokuserar på samspelet mellan barn och förälder bland annat genom att fråga om lov och invänta signaler från barnet.
– Det är ett bra tillfälle att förmedla kunskap om språkets betydelse till föräldrarna och genom språk och beröring stärks också barnets kroppsuppfattning och förmågan att kommunicera, berättar Mia.
Förberedelse inför förskolan
Öppna förskolan jobbar förberedande med barn och vårdnadshavare inför förskolan. Ett barn som har gått på öppna förskolan är redan bekant med en pedagogisk verksamhet och att befinna sig i ett socialt sammanhang. De har provat på turtagning och att ha ett gemensamt fokus med andra under samlingar med högläsning, sång, ramsor och rim. Dessutom har de lärt känna bildstöd och TAKK (Tecken som alternativ och kompletterande kommunikation).
– All personal på alla öppna förskolor har gått utbildning i TAKK och vi är modeller för att inspirera vårdnadshavarna att använda TAKK, säger Mia. Vi ser att många föräldrar är nyfikna och använder TAKK tillsammans med sina barn för att göra sig förstådda och minska konflikterna.
Böcker och högläsning
I öppna förskolans lokaler och i familjecentralens väntrum finns även många böcker, både för högläsning och hårdare i kartong för lek och egen upptäckt för barnen. Läshörnor och bokpåsar för utlåning finns också och tillsammans med de olika grupperna på öppna förskolan och familjecentralen besöker man även biblioteket. Syftet är att göra föräldrarna medvetna om vikten att tidigt börja läsa högt för barnen.
– Vi har märkt att detta ger effekt i vårt språkutvecklande arbetssätt och vi ser dagligen att barn kommer med böcker och vill bli lästa för, säger Helena.
– Vi försöker dela med oss till föräldrarna hur man göra läsandet lustfyllt, fortsätter Mia. Det handlar bland annat om att använda sin röst och läsa med inlevelse och att titta och prata om bilderna tillsammans. Man behöver inte läsa en bok från pärm till pärm utan det finns många sätt att läsa på.
Alla dessa sätt att jobba med språket på öppna förskolan har ett syfte.
– Vårt sätt att jobba språkutvecklande på öppna förskolan handlar om att ge barnen en god grund kring läsning och språk genom att inspirera vårdnadshavarna. Det finns en medveten tanke för att gynna barnets språkutveckling, avslutar Ulla.
Öppna förskolan är en mötesplats för barn och vuxna som främjar lek, lärande och social gemenskap. Förskolläraren stödjer och inspirerar både barn och föräldrar, stärker barn-förälder-relationen och främjar föräldraskap.
Öppna förskolan ingår i en familjecentral, där olika aktörer som barnavårdscentral, socialtjänst och mödravård samverkar för att erbjuda stöd.
Fokus ligger på integration, språkträning och att öka deltagandet i förskolan samt förebygga social utsatthet, med ett holistiskt arbetssätt där professionerna samarbetar för att möta familjers behov.