Jönköpings kommun pedagog, till startsidan

Samtalsmetoder i förskolan: Förstå och nå fram till barnen

4 okt 2024 07:15

Boktips

En lättläst bok som på ett enkelt och tydligt sätt beskriver elva samtalsmetoder som underlättar kommunikationen med barn som av någon anledning har svårt att behålla fokus eller som kämpar med det sociala samspelet, språket eller förståelse.

Sammanfattning

Boken förklarar varför samtalsmetoderna behövs och vilken barnsyn som ligger bakom. I bokens två första kapitel ges en grundläggande kunskap om kommunikation och hur hjärnan fungerar. I det tredje kapitlet visar författarna på vikten av att ha ett genomtänkt förhållningssätt i samtalen med barnen.

I resterande kapitel går författarna igenom elva olika samtalsmetoder på ett kortfattat och tydligt sätt där de beskriver metoden, ger exempel med bilder och beskriver när och hur metoden kan användas. Som avslutning ges råd och tips för att komma igång.

Varför ska du läsa?

För att ha redskap till att kunna kommunicera och samtala med alla barn i gruppen. Boken ger konkreta förslag på hur vi ska kunna arbeta för att varje barn ska förstå och bli förstådd. "Att samtala är en konst. Ett bra samtal där pedagog och barn möts och förstår varandra kan vara skillnaden mellan delaktighet och utanförskap, förståelse och feltolkningar, att lyckas eller att inte göra det" (s.6).

Ibland kan man uppleva att det är svårt att få till det där samtalet som gör att barnet kan få uttrycka sina känslor och tankar. Det kan också vara svårt att enbart verbalt hjälpa barnet att förstå ett sammanhang. Att då ha kunskap om flera olika samtalsmetoder som man som pedagog kan använda sig av för att kommunicera med barnen hjälper både dem och oss att skapa situationer som gör det möjligt för alla barn att lyckas.

Min reflektion

Som specialpedagog med många års erfarenhet av att arbeta med många olika samtalsmetoder där det visuella finns med som komplement till det verbala vet jag att det fungerar. Det gör skillnad för barnen då vi kan förstå varandra.

Författarnas sätt att beskriva metoderna tror jag gör att det blir lätt att pröva även för de som inte tidigare provat någon samtalsmetod. Att det är så många olika metoder som beskrivs gör också att man kan prova olika för att hitta den som passar bäst. Metoderna kan användas direkt och kräver inte någon stor insats eller stora resurser.

Det finns också reflektionsfrågor till olika delar i boken som kan användas både för pedagogens egna reflektion men också för att fördjupa samtalet i arbetslaget om hur vi når alla barn. För de pedagoger som upplever beskrivningarna som lite för korta och vill veta mer så finns det källor till litteratur som man fördjupa sig i.

Lena Boström specialpedagog på Öxnehaga förskoleområde

Vill du också dela ett boktips?

Har du läst en bok du vill tipsa dina kollegor om? Hör av dig!

Dela sidan
Boktipset

Titel: Samtalsmetoder i förskolan. Förstå och nå fram till barnen.
Författare: Cajsa Jahn, Malin Reuterswärd, David Edfelt
Förlag: Natur & Kultur
För vem? Pedagoger i förskolan och i anpassad grundskola.

Relaterade nyheter

Aktuellt just nu
19 sep 2023 08:15
Beredskapsveckan bjuder på krislådor och tillfälle att öva
Vecka 39 är det dags för årets beredskapsvecka. Vad är det och varför måste jag hålla koll på det kanske du undrar?
Boktips
29 nov 2023 14:09
Bygg barns ordförråd
Barnets ordförrådsutveckling sker kontinuerligt under olika delar av dagen. Boken ger dig som pedagog konkreta förslag på hur du kan stödja och organ...
Nyhet
7 nov 2023 07:25
Pedagog Jönköping fyller ett år!
I november 2022 lanserades Pedagog Jönköping som en digital mötesplats där pedagoger kan inspirera varandra och utvecklas i sina yrkesroller. Nu har ...