How learning happens: Seminal Works in Educational Psychology and What They Mean in Practice
11 apr 2024 06:59
I denna bok utforskar författarna betydelsefulla teorier som har inspirerat forskare och lärare över hela världen och satt sin prägel på hur vi undervisar idag. Författarna undersöker hur människor lär sig och hur pedagogiska metoder kan utformas och användas i klassrummet för att förbättra elevernas inlärning och utveckling.
Sammanfattning
Boken innehåller flera forskningsartiklar och jag väljer att sammanfatta en av dem.
Forskningsartikeln ʺHow deep is your processing?ʺ tar sin grund i psykologisk och neuropsykologisk forskning. Den behandlar minneskapaciteten, bearbetning av information och var samt när inlärningen sker.
Det mänskliga minnet delas upp i tre nivåer som består av två nivåer av ytinlärning och den tredje nivån av djupinlärning. Studien gör skillnad på elever som som lär in genom råplugg och elever som medvetet använder strategier för sin inlärning för att nå den djupare bearbetningsprocessen vari inlärningen sker och befästs i vårt minne.
En viktig och aktuell fråga som tas upp är om en elev som tar anteckningar via datorn eller för hand, når samma bearbetningsnivåer och inlärning?
Forskningsstudien ser tydliga utslag på att elever som antecknar för hand samtidigt bedriver en processbearbetning av kunskap genom urval, omformuleringar, associationer och att ta fasta på det viktiga i kontexten. Såklart spelar förförståelse en viktig roll i sammanhanget, men denna aktiva inlärningsstrategi gav större effekt på minnesförmågan och bättre grund för inlärningen på den tredje nivån.
Varför ska du läsa?
Boken innehåller en samling av forskningsartiklar som behandlar välbeprövade inlärningsmetoder som behållit sin vetenskapliga giltighet över tid trots ʺtrendʺ-pedagogiken.
Varje forskningsartikel är sammanfattad med kort genomgång av forskningsfältet, centrala slutsatser och konkreta förslag på praktiska tillämpningar i de pedagogiskt-didaktiska inlärningssituationerna.
Min reflektion
Boken ger en breddad förståelse för individens bearbetningsfaser och skapar en större medvetenhet vid val av undervisningssätt och arbetssätt.
Ivana Vujic, gymnasielärare, Per Brahegymnasiet
Vill du också dela ett boktips?
Har du läst en bok du vill tipsa dina kollegor om? Hör av dig!
Titel: How learning happens: Seminal Works in Educational Psychology and What They Mean in Practice
Författare: Paul.A Kirschner och Carl Hendrick
Förlag: Routledge
För vem? Gymnasielärare
Relaterade nyheter
Fler nyheter
Tre Jönköpingslärare nominerade till Guldäpplet
16 sep 2024 11:06Unikum - vad, hur, när och varför?
12 mar 2024 11:38Pernilla sprider inspiration och lärglädje på Sanda
1 feb 2024 07:31Stort intresse att lära sig mer om särskild begåvning på konferens
30 jan 2024 16:32