Trygghet, välmående och gemenskap är ledord för Alexandra
1 mar 2024 07:48
Månadens lärglädjespridare - mars 2024
Mars månads lärglädjespridare heter Alexandra Jonsson och är lärare på Österängsskolan. Hon har en förmåga att skapa arbetsro för en stor grupp av elever i samma klassrum och samtidigt sprida en härlig energi och lust till att lära sig nya saker. Hon har blivit nominerad av en kollega som berättar att Alexandra ser varje barn och att alla elever älskar henne!
Beskriv dig själv och vad du jobbar med.
Jag heter Alexandra och är 32 år gammal. Jag är en glad och positiv person som gillar att lära ut såväl i skolan som utanför skolan. Jag tycker också om att umgås med vänner, familj och sambo. Jag arbetar i årskurs 2 på Österängsskolan tillsammans med min kollega Johanna och vi har 27 elever.
Lärglädje – hela vägen. Vad betyder det för dig?
För mig betyder lärglädje att vi når maximal kunskapsutveckling genom trygghet, välmående och gemenskap.
"Mitt uppdrag är att ge eleverna möjligheten att nå så långt de kan och att få dem att våga tro på sin egen förmåga, både kunskapsmässigt och socialt."
Hur skapar ni gemenskap, engagemang och nyfikenhet på din arbetsplats?
Mitt uppdrag är att ge eleverna möjligheten att nå så långt de kan och att få dem att våga tro på sin egen förmåga, både kunskapsmässigt och socialt. För att nå detta har vi i gruppen arbetat med att eleverna ska se varandras likheter och olikheter som tillgångar. Med handlingar visar eleverna att de förstår att de har förmågan att använda kunskapen i praktiken. På så sätt har vi överlag ett hjälpsamt och tryggt klimat i gruppen.
Hur kan en arbetsdag se ut för dig?
Runt 7.30 dukar morgonfritids av frukosten och klassrummet står då öppet för eleverna att ge dem möjlighet att komma in och få en lugn start på morgonen. De får rita, läsa bok eller lyssna på ljudbok. De elever som kommer till skolan tidigare än 8.00 får också smyga in. Vi ser att detta minskat konflikterna på morgonen innan skolan börjat. När skolan startar kör vi i gång med undervisningen.
Lektionsstrukturen är densamma på alla lektioner i veckan med tydliga bildstöd på CleverTouchen som finns i klassrummet. Det bidrar till ett lugn i klassrummet och att eleverna blivit självgående under sin skolgång. Detta förbereder vi någon dag eller några dagar innan och det hjälper även mig att undvika onödig stress.
Vi startar alltid alla lektioner med ett digitalt lärspel, arbetsblad eller lådbok cirka 10-20 minuter. Sedan har vi samling där vi går igenom lektionens mål och uppgift. Det finns alltid något att göra när man är färdig.
Efter skoldagen städar vi undan och jag förbereder för nästkommande dag tillsammans med min närmaste kollega. I mån av tid försöker vi också hälsa på våra elever på fritidshemmet på eftermiddagarna. Samarbetet och kommunikationen mellan skola och fritidshemmet anser vi är otroligt viktigt. Att se hur eleverna samspelar med varandra i andra sammanhang ger oss en större förståelse och dialogen med lärare i fritidshem gör att all inblandad personal får en helhetssyn av elevens hela dag, från att eleven kommer till skolan tills den lämnar. Eleverna vet också att pedagogerna pratar med varandra och att samma förhållningssätt gäller hela tiden.
Vad är det bästa med ditt jobb?
Ingen dag är den andra lik. Man vet aldrig vad man möter när man kommer till jobbet och det tycker jag är spännande (även om mitt kontrollbehov inte håller med mig). Likaväl som jag lär ut kunskap till eleverna upplever jag att de dagligen lär mig nya saker.
Gemenskapen i ”vi”-tänket som finns i klassrummet, oavsett om man är pedagog eller elev gör dagarna så mycket roligare och enklare. Jag hoppas att jag med det har lyckats lära våra elever att de aldrig står ensamma. Vi hjälper varandra vid motgångar och lyfter varandra vid framgångar.
"Jag hoppas att jag med det har lyckats lära våra elever att de aldrig står ensamma. Vi hjälper varandra vid motgångar och lyfter varandra vid framgångar."
Vilken är den största utmaningen med ditt jobb?
Den största utmaningen för mig är att räcka till. Jag önskar jag kunde dela mig i flera bitar och vara på flera ställen samtidigt. Tacksamt nog har vi arbetat fram ett system i klassrummet som vanligtvis fungerar så pass bra att eleverna är väldigt självgående och vet vad de kan och ska göra när de är osäkra eller färdiga med uppgifter. Men känslan av att inte räcka till är konstant och jag vet att det är en vanlig känsla i läraryrket.
När du inte jobbar - vad gör du på fritiden?
Jag blev nyligen ordförande i idrottsföreningen TGF i Taberg. Där försöker jag att lära mig både det ena och det andra. Jag gillar även att spendera tid i soffan med en bra serie och att umgås med nära och kära.
Känner du en lärglädjespridare?
Vi söker tips på nya lärglädjespridare att lyfta på Pedagog Jönköping. Har du en kollega som bidrar till gemenskap, engagemang eller nytänkande som du tycker passar? Skicka in en nominering!
Namn: Alexandra Jonsson
Yrke: Grundlärare F-3
Arbetsplats: Österängsskolan