Slöjdis är poppis på Råslättsskolan
5 mar 2024 06:31
Sedan i höstas har eleverna på Råslättskolans fritidshem möjlighet att gå på Slöjdis varje torsdag. Då öppnar slöjdlärare Helena Högström upp slöjdsalen för kreativt skapande utan krav och bedömning. En satsning som visat sig vara en succé, inte bara för eleverna utan även för samarbetet mellan skolan och fritids.
Helena Högström, slöjdlärare och Michaela Andersson, lärare i fritidshem är båda överens om att Slöjdis bara har haft positiva effekter och lovordar satsningen som blev möjlig i fjol då slöjden i årskurs två togs bort till förmån för fler timmar i årskurs tre. Helt plötsligt fanns både tid och ledig slöjdsal till förfogande för att förverkliga Helenas mångåriga dröm – att skapa en samlingspunkt för kreativitet och relationsskapande men också en naturlig brygga mellan skola och fritids.
– Slöjdis är ett fantastiskt komplement till vår ordinarie verksamhet, säger Michaela. Inga av våra lärare i fritidshem har behörighet i bild och skapande och i i vårt kvalitetsarbete har vi sett behov av att arbeta mer med estetiska ämnen. Nu får vi hjälp med det av Helena och skolan kompletterar fritids istället för tvärtom som det brukar vara. Men det bästa av allt är ändå att eleverna tycker att det är otroligt roligt, fortsätter hon.
Veckans guldstund
På Råslättsskolan finns fem fritidshem och hittills har eleverna i årskurs 3 och 6 från två av fritidshemmen fått möjlighet att gå på Slöjdis varje torsdag mellan klockan 13 och 17. Eleverna kommer till Helena direkt efter incheckning på fritids och de börjar alltid med samtal och mellanmål innan kreativiteten får flöda.
– Detta är veckans guldstund, säger Helena. Under Slöjdis finns ingen stress, vi hinner prata om allt möjligt och eftersom det är utan betygsbedömning kan vi kan ha fokus på kravlöst skapande och handkraftens glädje. Här får det bli fel och om det bli fel så testar vi igen. För mig är det viktigt att eleverna får känna att det är roligt med slöjd utan att bli bedömd.
– Flera som har varit på Slöjdis är mer motiverade på den vanliga slöjden nu, konstaterar Helena. De känner igen moment och har fått bättre självförtroende i ämnet. Det är roligt att se att det redan på så kort tid har gett sådan effekt, fortsätter hon.
Skapande som gynnar alla
Allt som skapas på Slöjdis stannar på skolan och kommer alla till del. Det första som tillverkades var flaggor till skolgårdens rastbodar för att signalera att de är öppna. De har också gjort spöken som fick smycka skolan och fritids under höstlovet, spelpjäser till spel som lånas ut i rastbodarna, ett flaggspel där det står Slöjdis men också menspåsar.
– Det var inte alla som var bekväma eller visste så mycket om mens när vi påbörjade arbetet. Det var lite laddat, säger Helena. Men det blev fantastiska samtal och vi kunde hjälpas åt att förklara och avdramatisera ämnet. Nu vet alla att det finns menspåsar på fritidshemmen och i personalrummen så skulle man få mens under skoltid är det bara att gå att be om skydd. Ingen tycker att det är konstigt, fortsätter hon.
Skapande, rekreation och elevernas intresse
Både Michaela och Helena upplever att barnen tycker att Slöjdis är meningsfullt och roligt och berättar att de flesta utrycker att Slöjdis är väldigt viktig för dem. Det är en kvalitetstund som är elevstyrd och som uppfyller fritidshemmets mål när det gäller skapande, rekreation och att fritidshemmet ska jobba utifrån elevernas intresse.
– Vi upplever så många effekter, säger Michaela. Med Slöjdis kan vi erbjuda en rikare fritidsundervisning och relationerna mellan personalen på fritids och skolan har förstärkts.
– Det är fantastisk att våra rektorer har vågat satsa på detta och att de förstår hur viktigt det är med praktiska och estetiska ämnen, inflikar Helena.
– Kvalitetsarbetet kan se olika ut i skolan men här satsar ledningen på fritidshemmet och att förändra och förstärka vår undervisning. Det är jättehärligt, konstaterar Michaela nöjt.