Jönköpings kommun pedagog, till startsidan

Krista - en erfaren och kreativ klippa att luta sig mot

31 mar 2023 06:53

Månadens lärglädjespridare - april 2023

Lärglädjespridare

Krista Reini Henschel som jobbar på Jusö resursenhet, en av kommunens särskilda undervisningsgrupper, är april månads lärglädjespridare. – Hon har alltid en blick för elevens specifika behov, trygghet och utveckling och har en förmåga att hitta nycklarna till elevens förmågor och styrkor, säger kollegan som har nominerat henne. Inom vår speciella verksamhet är detta särskilt viktigt och som kollega är hon alltid en professionell, erfaren och kreativ klippa att luta sig mot. 

Beskriv dig själv och vad du jobbar med.

Jag är en glad och social person som gillar att ha mycket att göra. Jag jobbar sedan tre år tillbaka på Jusö resursenhet. Det är en av kommunens särskilda undervisningsgrupper, som ligger under Skolstödsenheten. Vi tar emot elever från kommunens olika skolor åk 4-9. Rektor på en grundskola i kommunen ansöker om en plats för en elev, som sedan placeras hos oss eller någon av de andra resursenheterna under en tidsbestämd period. Behoven ser väldigt olika ut från elev till elev och man har ett samarbete med hemskolan för att få eleven att utvecklas så långt som möjligt, för att sedan kunna komma tillbaka till sin klass eller skola.

Lärglädje – hela vägen. Vad betyder det för dig?

Fokus för oss är att eleven varje dag känner att den lyckats i skolan. Allt vårt arbete utgår från att hitta en nivå och struktur, som gör att eleven bygger skolsjälvförtroende. Många elever har en skolbakgrund som kantas av misslyckanden. Det gäller att bygga förtroende och tillit, för att de ska våga visa vad de inte kan. Utåt kan de hålla en hård fasad för att ingen ska upptäcka luckorna eller så väljer de att inte komma till skolan överhuvudtaget.

För att bygga skolsjälvförtroende behöver eleven känna sammanhang samt känna att vi har en förväntan på att den kommer lyckas. Varje utvecklingssteg ska eleven kunna se att den själv utförde, inte tack vare en lärare eller en viss skola. Det är då lättare för eleven att ta med sina nyupptäckta verktyg tillbaka till sin hemskola, då de inte är bundna till en person eller plats utan till dem själva.

Lärglädje är att hjälpa eleven känna stolthet för sitt arbete efter en skoldag, vilken nivå hen än är på för tillfället.

"Jag tror att skratt och humor är ett av de bästa pedagogiska knepen man kan använda."

Hur skapar du gemenskap, engagemang och nyfikenhet på din arbetsplats?

Mitt jobb handlar om att ha nära till skratt. Att inte vara så allvarlig. Vi har alltid väldigt nära till humor och skojar mycket med eleverna. Jag tror att det hjälper eleverna att ta ner garden och hjälper oss att snabbare bygga relation med dem. Skoldagen är annars ganska fyrkantig och förutsägbar, vilket den behöver vara. Men med hjälp av skrattet får man med lite värme och hjärta. Jag tror att skratt och humor är ett av de bästa pedagogiska knepen man kan använda. 

Det är också viktigt att få eleverna att känna att de är saknade om de inte är på skolan. När de är där lägger vi all skoltid på att vara runt eleverna. Man hinner fånga in tankar och funderingar och eleverna känner att vi har tid att lyssna på dem. Vi arbetar väldigt tight i team kring eleverna, så det är svårt att säga vad jag gör utan lättare att säga ”vi”.

Vi försöker även så långt det går att arbeta med eleverna i grupp. Trots att de är i olika åldrar, så får de en känsla av samhörighet och normalitet när de sitter tillsammans med andra. Ibland kan det bli väldigt otippade konstellationer mellan eleverna när de hamnar ihop.

Hur kan en arbetsdag se ut?

Eleverna har individuella scheman, men de första kommer vid 8-tiden, oftast med skolskjuts. De har då tid att landa och erbjuds frukost. En del vill bara sitta och vakna, medan andra har behov av någon slags aktivitet som exempelvis titta på mobil/dator, spela kortspel eller lägga pussel.

Första lektionen startar 8.20 och det är alltid nyheter av olika slag. Resten av dagen kan se väldigt olika ut från elev till elev. En del följer schema med 30-/40-minuters lektionspass med korta raster emellan. Andra har inplanerade samtal eller pass på hemskolan. Vi går alltid ut på en promenad innan lunch.

Vi försöker varje vecka komma i väg på någon slags utflykt. Oftast är det till vårt vindskydd, som vi har med de andra resursenheterna. Men det kan också vara skridskoåkning, bad eller promenader. Vi är med eleverna hela tiden, så planering och möten lägger vi oftast efter 14, då eleverna åker hem. Det kan bli många möten exempelvis med vårdnadshavare och boenden, uppföljning med hemskola, handledning med skolpsykolog m.m. men det varierar utifrån de elever vi har för tillfället.

"Det är också viktigt att få eleverna att känna att de är saknade om de inte är på skolan."

Vad är det bästa med ditt jobb?

Eleverna och kollegorna. Att få arbeta i team kring elever är väldigt roligt och givande. Man kan bolla tankar och känner sig aldrig ensam. Många elever har med mycket i sitt bagage och den första utmaningen är att få eleven att känna att de vill gå hos oss.

Det är alltid spännande att lära känna nya elever, arbeta med att bygga förtroende och få vara med när de sakta men säkert tar chansen att ta vara på tiden på resursenheten. Att få möjlighet att samarbeta med personal på hemskolor och andra instanser är också roligt. Man lär sig alltid nya saker vid dessa kontakter.

Vilken är den största utmaningen med ditt jobb?

När det saknas skyddsnät kring ett barn. De är så kort tid av ett dygn på skolan och dessa timmar kan vara de enda ”normala” för dem. Då behöver man arbeta med att hitta samarbeten och lösningar med flera olika instanser.

I den vanliga skolan är det många lärare som känner frustration och vanmakt över att inte hinna göra allt som man skulle önska. Vi har mycket samarbete med lärare på olika skolor och många vet precis vad eleven behöver och vad som skulle vara hjälpsamt, men det finns inte möjlighet. För att bryta ett destruktivt mönster så behövs mycket tid och resurser och det är svårt för den vanliga skolan att klara av det. På en resursenhet så kan man starta och börja förändringsarbetet. Sen kan hemskolan kugga i när eleven är redo att komma tillbaka. Men då är behovet av ett skyddsnät kvar, kanske ännu mer än tidigare, för att eleven inte ska hamna på ruta ett igen.

När du inte jobbar - vad gör du på fritiden?

När jag inte jobbar så umgås jag med min familj och med vänner. En del tid läggs på barnens aktiviteter. Jag gillar även att resa, rida och yoga.

Dela sidan
Månadens lärglädjespridare

Namn: Krista Reini Henschel
Yrke: Lärare 4-9
Arbetsplats: Jusö resursenhet

Relaterade nyheter

Lärglädjespridare
8 apr 2024 07:02
De stärker gemenskapen elever emellan
Månadens lärglädjespridare är inte bara en utan tre viktiga personer på Alfred Dalinskolan. Caroline, Filip och Frasse jobbar som socialpedagoger res...
Lärglädjespridare
1 okt 2024 07:12
Jörgen skapar gemenskap och trygghet genom genuint engagemang
Jörgen Karlsson jobbar som lärare på Taheskolan och har blivit nominerad till månadens lärglädjespridare av en förälder med motiveringen; "Jörgen är ...
Lärglädjespridare
1 aug 2023 07:31
Lagspelaren Yesim trivs när hon får hjälpa andra
Yesim Ek är den första du möter och blir välkomnad av med ett leende när du kommer till Stadsgårdsskolan. Yesim är månadens lärglädjespridare för att...