Jönköpings kommun pedagog, till startsidan

Förstelärarnas dag handlade om AI och undervisningsförbättring

22 apr 2025 07:13

Aktuellt just nu

För andra året i rad anordnades förstelärarnas dag då förstelärare från hela länet var inbjudna till en inspirations- och kompetensutvecklingdag. Denna gång med fokus på undervisningsförbättring, AI i praktiken och förstelärarens roll i en AI-värld.

Peter Johannesson i rörelse på scen.

Peter Johannesson, fil. dr i pedagogiskt arbete, inledde dagen med sin föreläsning ”Lära tillsammans för att göra skillnad: möjligheter och utmaningar med undervisningsförbättring på vetenskaplig grund”.

Det var ett fullmatat program med både föreläsningar och workshop som de drygt 200 deltagarna fick ta del av under dagen.

Syftet var att erbjuda förstelärare ny inspiration, professionell utveckling och en chans att mötas och knyta kontakter över kommungränserna. Intresset var stort och drygt 200 förstelärare hade anmält sig till evenemanget som ägde rum på Högskolan för lärande och kommunikation i Jönköping.

Dagens föreläsare

Peter Johannesson, som är fil. dr i pedagogiskt arbete vid Göteborgs universitet, inledde dagen med sin föreläsning ”Lära tillsammans för att göra skillnad: möjligheter och utmaningar med undervisningsförbättring på vetenskaplig grund”. Föreläsningen hade sin utgångspunkt från hans avhandling "Lärares lärande i gränslandet mellan skolans och vetenskapens praktiker: aktionsforskning som socialt lärande", och fokuserade på de möjligheter och utmaningar som följer med att förbättra undervisning på vetenskaplig grund i skolans vardag.

Joel Rangsjö föreläste om "AI i praktiken" och hade utgångspunkt i källkritik och kritiskt tänkande. Han pratade om hur AI kan stärka undervisningen och samtidigt vara en motpol och utmanare – särskilt i en tid där elever behöver möta och utforska olika perspektiv. Föreläsningen var också en introduktion till dagens workshop.

Sist ut var Sonja Bjelobaba, fil. Dr. i slaviska språk, universitetslektor i forskningsetik vid Centrum för forsknings- och bioetik vid Uppsala Universitet. Föreläsningen ”Etisk användning av AI i utbildningen” handlade om kritisk förståelse av AI som pedagogiskt verktyg och vägledning i hur man som lärare kan använda tekniken på ett etiskt och hållbart sätt.

Under dagen hölls även en workshop i AI, där deltagarna fick möjlighet att omsätta idéer och verktyg i konkret pedagogisk praktik.

Joel Rangsjö på scenen.

Joel Rangsjö föreläste om "AI i praktiken" och hade utgångspunkt i källkritik och kritiskt tänkande.

Sonja Bjelobaba på scen.

Sonja Bjelobaba föreläste om kritisk förståelse av AI som pedagogiskt verktyg och vägledning i hur man som lärare kan använda tekniken på ett etiskt och hållbart sätt.

Två deltagarröster från Förstelärarnas dag

Henrik Appelberg, förstelärare Junedalsskolan

Porträttfoto av Henrik Appelberg.

Henrik Appelberg, förstelärare på Junedalsskolan i Jönköpings kommun.

Vad tar du med dig från dagen?

Som vid alla andra sammankomster med kollegor från andra skolor är det här en dag där man får chansen att byta erfarenheter, men också en dag att fylla på kunskap och lärdomar. AI är ett spännande område som både engagerar, men också skrämmer mig en aning.

Hur kommer ni jobba med kollegialt lärande och AI i din verksamhet framöver?

På Junedalsskolan har vi sedan flera år tillbaka ett pågående professionsarbete där kollegialt lärande ligger som grund. Däremot är vi fortfarande i uppstarten kring arbetet med AI, men inser att det framöver kommer vara ett område som vi alla behöver lägga mer tid på. I mitt ämne Idrott ser vi vikten av att vara en motvikt till det teoretiska och har än så länge bara använt AI i mindre del av undervisningen.

Vad är din viktigaste uppgift som förstelärare just nu?

I min roll som förstelärare på Junedalsskolan leder jag en lärgrupp i skolans professionsarbete kring Hållbart lärande med fokus på elevers hälsa och välmående. Vi träffas i lärgrupperna ett antal tillfällen per termin och däremellan arbetar gruppen i olika triader. På vår skola samlas förstelärarna i en utvecklingsgrupp som träffas varje månad och arbetar med skolans kompetensutveckling.

Susanne Junelind Håkansson, förstelärare Södergårdsskolan

Porträttfoto av Susanne Junelind

Susanne Junelind Håkansson, förstelärare på Södergårdsskolan i Jönköpings kommun.

Vad tar du med dig från dagen?

Föreläsningen med Peter Johannesson tycker jag var väldigt intressant. Mycket av det han tog upp bekräftade sådant jag redan känt och upplevt i mitt eget arbete, men samtidigt väckte det nya idéer kring hur vi kan utveckla undervisningen – tillsammans, på riktigt. Jag gick därifrån med både en känsla av inspiration och bekräftelse.

En sak som fastnade hos mig var det han sa om aktionsforskning – att det inte bara handlar om att reflektera över sin undervisning, utan också om att förändra den i takt med att man undersöker den. Det sättet att tänka känner jag igen, särskilt med tanke på det kollegiala arbete som vi påbörjat på Södergårdsskolan. Vi utgår ju från våra egna frågor, testar nytt i klassrummen och pratar om vad som fungerar och vad som kan utvecklas. Jag tycker att vi redan delvis jobbar på ett sätt som vilar på vetenskaplig grund – även om vi kanske inte kallar det för aktionsforskning.

Jag gillade också det Johannesson sa om att det inte räcker med möten och workshops – att kollegialt lärande kräver att vi bygger en kultur där det är självklart att dela med sig, ställa frågor och stötta varandra. Det kräver både mod och tillit, och jag tycker att vi har kommit en bit på vägen med just det.

Synen på ledarskap i lärandeprocesser är en annan sak som har förändrats i vårt kollegiala arbete på Söder. Det handlar ju inte om att lärledaren kommer med alla svar och tankar, utan mer om att ställa de rätta frågorna, skapa plats för samtal och våga pröva tillsammans. Jag tycker om tanken att vi gör det tillsammans, snarare än något som bara utgår från en person.

Efter Johannesons föreläsning blir jag stärkt i att det kollegiala lärandet vi driver nu, faktiskt gör skillnad – och att det är en viktig del i att utveckla vår praktik. Jag ser fram emot att fortsätta det här arbetet i våra kollegiala grupper, med ännu större medvetenhet om att vi är en del av något större.

Hur kommer ni jobba med kollegialt lärande och AI i din verksamhet framöver?

Södergårdsskolan arbetar vidare med det kollegiala lärandet och AI nästa läsår. AI-föreläsningen med Joel Rangsjö och den uppföljande workshopen gav också mycket, men där känner jag att jag har en hel del kvar att lära! Utvecklingen går ju så fort, och det påverkar redan nu hur både vi och eleverna lär sig, skriver och tar till sig information.

Jag tänker att vi som lärare verkligen behöver förstå vad AI är, hur det fungerar och framför allt – hur det påverkar våra elever. Det handlar mycket om källkritik, om identitet och om att kunna avgöra vad som faktiskt är sant. Där blir det viktigt att stärka elevernas kritiska tänkande, samtidigt som vi bygger på deras ämneskunskaper.

Jag tror också att vi behöver prata om AI i alla ämnen – inte som något separat, utan som en naturlig del av undervisningen. Vi måste vara nyfikna på vad eleverna ser i sina flöden, och ta upp frågor om etik, fusk och vad som är ett rimligt användande. Det handlar ju inte om att förbjuda AI – utan snarare om att använda det klokt. Vår uppgift blir att hjälpa eleverna att se det som ett stöd, inte som en genväg. Framtiden kräver ju inte bara att vi lär om AI, utan att vi faktiskt lär med AI. Och det gör vi bäst – tillsammans.

Vad är din viktigaste uppgift som förstelärare just nu?

Min viktigaste uppgift tillsammans med övriga förstelärare och lärledare på Södergårdsskolan är att fortsätta att leda arbetet som påbörjats det här läsåret. Vår skola är en av fyra skolor som deltar i Skolverkets satsning som handlar om att vi ska få syn på vår undervisning och förbättra den för våra flerspråkiga elever.

I våra kollegiala lärgrupper arbetar vi vidare med:

  • att utveckla undervisningen, så att den blir mer språkutvecklande – med särskilt fokus på elevernas språkförståelse, och deras användning och förståelse av ord och begrepp,
  • att främja samarbete mellan lärare och verksamheter, för att vi tillsammans ska kunna skapa en likvärdig och tillgänglig undervisning där alla elever får bättre möjligheter till lärande
  • att tillgängliggöra undervisningen och miljön för alla elever.

Tillsammans ska vi förstelärare och lärledare inte bara driva på förändring, utan också skapa forum för reflektion, kollegialt lärande och gemensamma mål – där vi tillsammans funderar över vad i undervisningen som behöver utvecklas, och hur vi konkret kan gå vidare.

Dela sidan
Fakta Förstelärarnas dag

Förstelärarnas dag hölls den 7 april 2025 på Högskolan för lärande och kommunikation (HLK). Förstelärare från hela Jönköpings län var inbjudna till dagen som anordnades i samverkan med Kommunal utveckling, HLK och Jönköpings kommun.

Relaterade nyheter

Aktuellt just nu
19 apr 2024 08:32
Förstelärare från hela länet träffades för kompetensutveckling och erfarenhetsutbyten
För första gången hölls Förstelärarnas dag för förstelärare från hela Jönköpings län. Fokus var att leda utan att vara chef och deltagarna fick lyssn...
Boktips
25 aug 2023 11:00
Professionsutveckling och kollegialt lärande: framgångsstrategier och utvecklande motstånd
Har du någon gång deltagit i en fortbildning där du tyckte att idéerna var meningsfulla och du kände dig inspirerad att förändra din undervisning? Me...
Nyhet
16 sep 2024 11:06
Tre Jönköpingslärare nominerade till Guldäpplet
Tre lärare från Jönköping är i år nominerade till det prestigefyllda lärarpriset Guldäpplet. Stort grattis säger vi till Amanda Andersson, Andrew Gal...