Jönköpings kommun pedagog, till startsidan

"Vi känner oss lyckligt lottade som varje dag möts av kärleksfulla och omtänksamma elever."

1 feb 2023 07:00

Månadens lärglädjespridare - februari 2023

Lärglädjespridare

Februari månads lärglädjespridare heter Rebecca Karlsson och Fanny Ånfors. De är kollegor på Tabergsskolan sedan drygt två år och tycker det bästa med yrket är att varje morgon mötas av elever som sprider glädje, energi och massvis med skratt. Kollegan som nominerat dem gör det med motiveringen; "De jobbar så fantastiskt med sin klass och skapar en trygg, kärleksfull och glädjefull klassgemenskap där lärande står i centrum."

Beskriv er själva och vad ni jobbar med.

2020 tog vi båda lärarexamen på Jönköping University (JU) efter fyra års studier. Därefter började vi arbeta på Tabergsskolan där vi fick äran att bli klasslärare för en dåvarande årskurs 1. Vid den här tiden kände vi inte varandra trots att vi hade gått i samma klass på JU. Sedan hösten 2020 har vi inte bara blivit kollegor som arbetar fantastiskt bra ihop utan även väldigt nära vänner.

Vi har nu följt klassen till årskurs 3 och känner oss lyckligt lottade som varje dag möts av kärleksfulla och omtänksamma elever. Vi har fått en fantastiskt bra start in i läraryrket, med en klass som vi ligger oss väldigt nära hjärtat och en arbetsplats som vi trivs väldigt bra på.

Lärglädje – hela vägen. Vad betyder det för er?

Vi arbetar väldigt mycket med att ha roligt tillsammans med eleverna och att de ska känna en stark gemenskap och samhörighet med oss och varandra. Vi försöker ha roligt vid lärstunder då vi upplever att eleverna befäster kunskaperna bättre när ett skratt ligger nära till hands.

En tanke som vi delar med många andra lärare kring skolan och lärande är att om eleven trivs, har roligt och mår bra i skolan kommer lärglädjen och lärandet oftast naturligare.

Vi väljer också att fokusera mycket på starka relationer till varje elev så de ska känna sig sedda och hörda. Lärglädje för oss innebär också att ha ett tillåtande klassrumsklimat där likheter och olikheter ses som en tillgång.

"Lärglädje för oss innebär också att ha ett tillåtande klassrumsklimat där likheter och olikheter ses som en tillgång."

Hur skapar ni gemenskap, engagemang och nyfikenhet på er arbetsplats?

I vårt arbetslag ingår lärare som arbetar från förskoleklass till årskurs 3. Vi är ett starkt arbetslag där vi hjälps åt mycket. Vi har ett öppet och accepterande arbetsklimat där vi delar med oss av olika tankar och idéer.

Läraryrket kan ofta förknippas med att man arbetar ensam men på vår arbetsplats ser vi att vi är ett team som hjälps åt och som är starkare tillsammans. Läraryrket innehåller mycket utmaningar som kan vara svåra att hantera, då är det viktigt att ha fina kollegor som kan hjälpa till och stötta.

För att göra eleverna engagerade och nyfikna tycker vi om att bjuda på oss själva. Klassrummet är vår scen och vi är inte sena med att skoja till det. Våra elever kan fortfarande prata om olika lärsituationer från årskurs 1 och 2 där vi har dramatiserat en händelse/situation. Vi märker därför så tydligt på eleverna hur mycket denna arbetsmetod bidrar till engagemang och befästandet av kunskaper.

Hur kan en arbetsdag se ut?

Vi startar varje arbetsdag med ”öppet klassrum” från 07.45-08.00 där eleverna ges möjlighet att komma till klassrummet och få en lugn start på dagen. Detta är frivilligt och eleverna vet vilka arbetsuppgifter som gäller på morgonen. Öppet klassrum är något som vi finner mycket positivt då det kan vara en trygghet för vissa att komma in lite tidigare. Det är också ett fantastiskt tillfälle för oss lärare att få sitta ner och prata med eleverna. Därefter är skoldagen fylld av olika lektioner, rastaktiviteter och många fina lärstunder tillsammans.

Efter varje rast kollar vi hur eleverna har haft det. Eleverna lägger ner huvudet på bänken och visar med tummen hur rasten har varit. Om en eller flera elever gör en tumme åt sidan eller ner ställs följdfrågor som:

  • Är det någon som har varit i en konflikt?
  • Är konflikten löst?
  • Behöver ni hjälp med att lösa konflikten?

Detta är en fantastiskt bra arbetsmetod som fungerar väldigt bra i vår grupp. Det ger oss en överblick över hur eleverna har det på rasterna och ett sätt för dem att återkoppla rasten till oss.

Vi har en stark samsyn i hur vi undervisar. Vi planerar de flesta lektionerna tillsammans för att ha en god insyn i varandras undervisning och för att kunna arbeta ämnesövergripande. Rebecca undervisar i svenska, engelska och bild. Fanny undervisar i matematik, SO och NO. Övriga ämnen bedrivs av våra fantastiska kollegor.

I klassen har vi mycket rutiner och regler, vilket har bidragit till trygghet och ett lugn. Klassen vet vad som gäller och vad som förväntas av dem. Rutinerna och reglerna har vi i klassen hjälps åt att framställa, så det passar vår elevgrupp.

Våra dagar är även fyllda av frågor som; Måste man ha överdrag? Vad blir det för mat? Hur långt är det kvar till rasten?

Vi må vara trötta på att svara på dessa frågor men när eleverna gått hem och det är tyst i klassrummen saknar vi deras nyfikenhet, frågor och tankar.

"När eleverna gått hem och det är tyst i klassrummen saknar vi deras nyfikenhet, frågor och tankar."

Vad är det bästa med jobbet?

Det bästa med vårt jobb är helt klart eleverna. Varje morgon möts vi av elever som sprider glädje, energi och massvis med skratt. Som lärare får man vara med och se hur varje elev utvecklas, både kunskapsmässigt och som individ. Vi kan ofta blicka tillbaka på stunder som vi haft med klassen när de gick i årskurs 1 och imponeras över hur långt de har kommit och hur mycket de har utvecklats. Något som värmer i ett lärarhjärta.

Vilken är den största utmaningen med ert jobb?

Den största utmaningen som lärare är att känna sig tillräcklig. Det finns så mycket man vill hinna göra med eleverna och sin undervisning men tiden räcker inte alltid till. Som ensam pedagog i ett klassrum är det svårt att få chans att i lugn och ro sitta ner med de elever som behöver extra stöd. Vi talar nog för alla lärare när vi säger att det gör ont i lärarhjärtat att inte kunna ge elever den tid och det stöd i den utsträckning som behövs.

När ni inte jobbar - vad gör ni på fritiden?

Rebecca: När jag inte är på jobbet lägger jag mycket tid på träning och att umgås med familj och vänner. Jag har ett stort intresse för att resa och ser alltid fram emot nästa äventyr. På vinterhalvåret åker jag gärna skidor och snowboard, gärna i alperna. På sommaren tillbringar jag gärna dagarna ute i det härliga vädret och så äts det extrema mängder glass.

Fanny: Jag är en kreativ person, som ofta hittar nya projekt att sätta tänderna i. Jag syr en hel del och tycker även om att spendera mycket tid i köket där jag älskar att laga mat. Jag lägger även en del tid på att skapa material till mina elever och bedriver min Instagram där jag delar mitt material. Jag spenderar även en del tid på gymmet och med familj och vänner.

Dela sidan
Månadens lärglädjespridare

Namn: Rebecca Karlsson och Fanny Ånfors
Yrke: Grundlärare F-3
Arbetsplats: Tabergsskolan

Relaterade nyheter

Lärglädjespridare
31 maj 2024 07:27
Anders är musikern som blev tekniklärare
Anders Moberg är den drivna och engagerade teknikläraren som älskar både sitt yrke och ämne så mycket att han är juni månads lärglädjespridare. AI oc...
Lärglädjespridare
1 okt 2024 07:12
Jörgen skapar gemenskap och trygghet genom genuint engagemang
Jörgen Karlsson jobbar som lärare på Taheskolan och har blivit nominerad till månadens lärglädjespridare av en förälder med motiveringen; "Jörgen är ...
Lärglädjespridare
1 dec 2022 10:13
"Vi bjuder in eleverna till delaktighet"
Louise och Åsa är årets sista Lärglädjespridare. Möt två fritidslärare som bl.a. arbetar med äventyrspedagogik, ett upplevelse- och samarbetsbaserat ...