Therese spel gör eleverna delaktiga
10 jan 2023 15:46
Det började för några år sedan när Therese funderade på ytterligare ett sätt att göra eleverna mer engagerade på lektionerna. Hon fick inspiration från ett spel som redan fanns på skolan och voilà, så var Ekologispelet uppfunnet.
Therese jobbar som förstelärare på Bäckadalsgymnasiet, Transport- och trafiktekniskt centrum (TTC) och att variera undervisningen, med både analoga och digitala hjälpmedel, för att eleverna ska bli mer aktiva är något Therese gillar och gärna gör. Det bekräftas inte bara av eleverna vi möter när vi går runt på skolan utan också av en kollega som spontant kommer och berömmer Therese för hennes sätt att undervisa under vårt samtal.
–Jag skulle aldrig bli lärare utan jag utbildade mig till biolog, säger Therese. Men av en slump började jag jobba som lärarvikarie och på den vägen är det. Jag trivdes med yrket och bestämde mig att det var lärare jag skulle bli.Tärningsspel med spelplan och frågekort
Ekologispelet beskriver Therese som ett enkelt tärningsspel med spelplan och frågekort som fyller sitt syfte med att göra eleverna mer delaktiga, samtidigt som de repeterar naturkunskapskursen inför sista laborationsrapporten.
–Det blir ett mer elevaktivt lärande att spela ett spel. Jag märker att eleverna uppskattar det och tycker det är roligt, säger Therese. Det blir ett engagemang och alla deltar, även de som i vanliga fall inte är så aktiva på lektionerna. Det här blir ett sätt för eleverna att samtala och ställa frågor till varandra.
Utmaningskort som överraskar
Förutom frågor kring begrepp inom naturkunskap så innehåller spelet även utmaningskort. Det kan t.ex. vara att bryta arm med en medspelare, göra armhävningar eller ge en komplimang till en klasskompis.
–Det bryter av och blir ett överraskningsmoment och är nog en stor del att många tycker det är roligt. Det är något de inte förväntar sig.
Mer skratt och glädje
För Therese är spelet bara ett av många olika arbetssätt som hon jobbar med under en lektion. Bikupor då eleverna sitter i grupp och diskuterar, laborationer med kortare praktiska moment, kahoot och korta filmer är vanliga inslag. Att få röra lite på sig under långa lektioner mår alla bra av och då kan faktasök vara en metod. Eleverna får tio snabba frågor att svara på som hon delar upp per bänkrad. När de löst uppgifterna får de var och en gå och skriva svaren på tavlan.
– Min uppfattning är att eleverna lär sig mer när det finns skratt och glädje på lektionerna. Långa genomgångar passar inte alla och att variera lektionerna för att fler ska lära sig och bli engagerade är viktigt för mig. Kan mitt spel bidra till det är jag glad.