Jönköpings kommun pedagog, till startsidan

Musikens magi skapar små steg till stora framsteg

18 dec 2025 13:07

Språkutveckling genom musik

Under de första musiklektionerna jag hade i hans klass i anpassad grundskola låg han på golvet och ålade eller var i ett annat rum. Efter hand satt han med oss längre och längre stunder. Vi upprepade samma sånger varje vecka vi sågs. Runt honom tecknade vi och sjöng. Lektion 12 hände det! Plötsligt tar han fram handen han ofta har bakom ryggen och tecknar ett ord i en av sångerna. Jag blev alldeles varm i hjärtat!

Varje fredag har jag musiklektioner och enskild musik med elever i en anpassad grundskola (AGS). Jag är helt ny i den här rollen och har bara jobbat på skolan i ett halvår. Eftersom jag är diplomerad musikterapeut så har jag haft många barn i musikterapi genom åren och är ganska van vid att jobba med barn med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (Npf) och intellektuella funktionsnedsättningar (If). Jag har lärt mig otroligt mycket under dessa månader som jag varit i AGS, framför allt att förundras över de små framstegen!

Utmaningar

Jag beundrar alla pedagoger som har tålamod och ork att upprepa, vänta in och vara förberedda på oförutsedda händelser hela tiden. Autism är klurigt och ibland helt obegripligt. Eftersom jag har musicerat med många barn inom Autismspektrat har jag sett några mönster.

Det är vanligt med olika perceptionsstörningar om man har autism. Jag har träffat många barn som är ljudkänsliga/har en auditiv perceptionsstörning. Ofta är dessa barn själva högljudda och stör omgivningen med sina ljud men blir irriterade när någon annan låter. Det är lätt att tänka att det är omöjligt att spela med ett barn som har denna problematik. I musikterapin då det bara är jag och ett barn får barnet styra ljudvolymen genom att jag följer barnet. Är det en klass med flera barn är min erfarenhet att det går bra när de vet vad som ska hända. Kanske kan barnet få lurar till en början eller hålla för öronen. Att spela rytminstrument brukar märkligt nog fungera bra.

I början kan det kännas konstigt att sjunga om ingen av eleverna sjunger med. Många gånger har jag varit med om att barnen efter musikstunden kan sjunga alla sånger och texter. Det är roligt att testa att sjunga en strof men inte sista ordet, kanske fyller barnet i ordet. Att hålla i och hålla ut, att sjunga samma sånger om och om igen är så viktigt.

Upplägg

Jag har haft fyra klasser med 3-6 barn i varje klass. Eftersom jag inte alls kände barnen till en början så valde jag att ha samma upplägg för alla klasserna. Samma ordning på sångerna och bara små förändringar varje gång. Vi har startat med min sång “Välkommen hit” och slutat med "Lika bra” av Tobias Svärd. Jag valde enkla sånger som jag tänkte att barnen kände igen från förskolan. Varje gång har vi haft ett pass med rytminstrument och några lektioner har vi skickat runt en ukulele eller en trumma som de fått spela på en och en.

Efter varje lektion har jag skrivit klassens bokstav efter sångerna vi använt och en liten reflektion på ett annat papper om vad som var extra roligt eller vad jag kan tänka på till nästa gång. Man tror att man ska komma ihåg men det gör man inte...

Två papper med lektionsplanering

Efter varje lektion reflekterar och noterar jag vad som var extra roligt eller vad jag kan tänka på till nästa gång för respektive grupp.

Instrument

Rytminstrument är mycket tacksamt när man jobbar med barn som inte har talat språk. Det är lätt och tillgängligt att vara med och spela. Vi har haft claves/pinnar, äggmarackas och kastanjetter. Sången “Rassel” är alltid populär eftersom den är kort och slutar med ett tydligt stopp! Vi har spelat långsamt, snabbt, tyst och på olika ställen som uppe, nere, bakom, framför. Sången “Vattendroppar” som finns på albumet “Flyg lilla fjäril 2” har varit populär att spela claves till. Den är taktfast och i första versen gestaltar man att det blåser genom att gnida pinnarna mot varandra. I andra versen regnar det och då spelar man snabbt.

Det är effektfullt att spela till klassisk musik. Man kan välja ett stycke som är dynamiskt och be barnen följa musiken, om det är svagt spelar vi svagt om det är starkt spelar vi starkt. Marschmusik som är taktfast är lätt att spela till.

Att få prova på att spela olika instrument är ofta populärt. Den klassiska sången “Nu ska vi spela på trumman” och skicka runt ett instrument eller spela på Rassel-melodin fungerar fint. Vi har haft ukulele och en ramtrumma på stativ som barnen fått prova denna termin.

Bild på Claves/pinnar, ägg-marackas och kastanjetter som står på gräs

Att få prova på att spela olika instrument är ofta populärt och jag erbjuder barnen flera alternativ.

Sånger

Att sjunga med barn som inte sjunger är speciellt. Man får tänka till och välja sånger som barnen kan teckna med i eller på annat sätt bli delaktiga. Sången “Jag gör musik” har varit mycket användbar. Jag sjunger Var är handen? Sedan väntar jag tills någon av eleverna rör sin hand, då bekräftar jag genom att sjunga Här är handen!

För några veckor sedan då eleverna hade rast fick jag se och höra att två av barnen hade satt sig bredvid varandra och den ena sjöng Var är handen? Och den andra svarade - här är handen! De fortsatte att sjunga om olika kroppsdelar. Efter denna händelse tog jag med en virkad mikrofon till deras klass. Mikrofonen gick runt och alla ville hålla i den och antingen sjunga frågan eller peka på en kroppsdel och få hjälp att sjunga. Barnet fick själv sjunga, var är handen? och vi alla svarade - här är handen!

Att sjunga enkla sånger på olika känslor har också varit ett vinnande koncept, vill du läsa mer om det så skrev jag om det i mitt förra inlägg.

Jag avslutar med ett citat som kommer från sjungandebarn.se:

“Barn som sjunger och musicerar blir bättre på att höra nyanser i både musik och tal! Det stärker dem i språkinlärningen och kognitiva färdigheter som rör uppmärksamhet och impulskontroll.”

Länktips:

Skribent

Sofie Tubbin

Sofie Tubbin

Musikpedagog Öxnehagas förskolor

Bloggarna på Pedagog Jönköping består av personliga texter. Åsikter och ställningstaganden är skribentens egna.

Dela sidan

Språkutveckling genom musik

Jag som skriver här heter Sofie Tubbin och är anställd på Öxnehagas förskolor som musikpedagog. Just nu arbetar jag som pedagog på avdelning Dungen på Oxhagens förskola samt undervisar i musik på Oxhagsskolan anpassad grundskola. För vem? Denna blogg riktar sig till pedagoger som undervisar i förskolan, förskoleklass samt anpassad skola. Om vad? Jag skriver främst om språkutveckling genom musik, men även om musikens kraft att skapa gemenskap, självkänsla, trygghet, kroppskontroll, kommunikation och glädje! Du får också exempel på hur vi kan ta hjälp av musiken i språkinlärning när barnen är små, har en språkförsening eller när barnen är nya i Sverige och ska lära sig ett nytt språk.

Relaterade blogginlägg

Språkutveckling genom musik
18 apr 2024 08:13
Våren, Vivaldi och vidgade vyer
I februari månads blogg började jag skriva om ljud- och musiklyssning. Nu kommer fortsättningen! I detta inlägg kommer jag att ge ett exempel på hur ...
Språkutveckling genom musik
24 jun 2024 08:51
Sommar och sol, ukulele och fiol!
I musiksalen sitter 10 förväntansfulla elever som går i trean. Jag har haft en lektion om instrument och spelat lite på mitt huvudinstrument som är f...
Språkutveckling genom musik
11 dec 2024 14:17
Tacksam för TAKK
Det finns många bra hjälpmedel när man lär sig språk, förutom musik så är TAKK ett av de effektiva verktygen. Arbetar man med dessa två samtidigt så ...