Effektiv överblick och återkoppling - så använder jag AI i förskolan
8 dec 2025 07:32
I min roll som förstelärare leder jag olika typer av kollegialt lärande. Gruppkonstellationer, kontinuitet, syfte och innehåll skiljer sig åt. Men vissa aspekter är återkommande i mitt fokus – överblick och återkoppling.
Oavsett om det kollegiala lärandet syftar till att utveckla arbetet i ett specifikt arbetslag eller hela vårt område behöver jag som ansvarig skapa mig en tydlig överblick av innehållet i det som diskuterats. Jag behöver också hitta mönster, återkommande faktorer och gemensamma nämnare för att få syn på relevanta steg framåt, vilket tar mycket tid. Eller? Inte längre.
Överblick
För till min hjälp finns exempelvis Microsoft Copilot. Jag promptar chatboten, alltså beskriver hur jag vill att den går till väga, med tydliga direktiv utifrån mitt uppdrag:
”Du arbetar med utvecklingsfrågor och kompetensutveckling inom förskolan. Olika grupper har diskuterat samma frågeställningar som du nu behöver sammanfatta i punktform. Ta hänsyn till faktorer som fungerar väl, utmaningsområden, specifika exempel, återkommande mönster och gemensamma nämnare”.
I nästa steg klistrar jag in min data (avanonymiserade anteckningar utan namn och personuppgifter) från grupperna, och trycker på skicka. Inom sekunder har jag nu framför mig en punktlista med all relevant information jag behöver som ger mig ett stöd för att snabbt skapa mig en bild av kollegornas reflektioner. Utifrån dessa kan jag sen planera för innehåll framåt.
Återkoppling
Lika viktigt som överblicken är för mig, är återkopplingen för mina kollegor. Med samma enkla medel kan jag, i stället för att be chatboten om en punktlista, be om en sammanfattande text. Eller en kort sammanfattning i löpande text med avslutande punktlista för tydlighet.
Den effektivisering det innebär att ta hjälp av AI gör att jag i nära anslutning till det kollegiala lärandet kan ge tillbaka kollegornas reflektioner till dem. Och att få återkoppling nära inpå gör oss, enligt min erfarenhet, mer benägna att känna uppskattning genom bekräftelsen det innebär. Men det kan också göra oss mer benägna att fortsätta dialogen, ställa nyfikna frågor till andra grupper, och ta oss an områden vi identifierat för utveckling.
Sammanfattning
Vid nästa tillfälle för kollegialt lärande behöver jag förflytta kollegorna bakåt i tiden.
- Vad diskuterade vi sist?
- Vad kom vi fram till?
- Hur hänger det ihop med det nya innehållet?
För på några veckor i förskolans verksamhet hinner det hända mycket, nya intryck ligger närmare till hands. Vi behöver stöd att landa ner i stunden, rama in fokus.
Även här tar jag hjälp av chatboten. Den har stannat precis där jag lämnade den, med alla ”tankar” färska. Den hjälper mig då, genom en tydlig prompt (beskrivning av vad jag vill att den gör) att kort sammanfatta den specifika gruppens reflektioner och belysa för dem vilka utvecklingsområden de själva identifierat och därför ska samtala vidare kring.
Mer tid till övriga uppdrag
AI har alltså effektiviserat arbetet som ger mig förutsättningar att genomföra kvalitativ planering, sammanställning, återkoppling och vidare utveckling, vilket skapar mer tid till mina övriga uppdrag. Självklart behöver jag hantera och bearbeta varje del av det AI-genererade innehållet. Men grundarbetet, som skulle tagit mig timmar, har den gjort åt mig på minuter.
Nu är just det här exemplet tydligt kopplat till mitt uppdrag och det kollegiala lärandet. Men jag ser möjligheten och fördelen i ett liknande arbete med fokus mot barngrupp.
Att ge chatboten i uppdrag att utifrån ”data”, så som korta meningar från ett undervisningstillfälle, återberätta stunden vi delat för barnen i form av ett brev från spindeln de hittade i skogen, är ett luftfyllt och spännande sätt att ge tillbaka lärandet till barnen i nära anslutning till stunden.
Eller ta hjälp av AI för att på sekunder hitta återkommande mönster i genomförda barnintervjuer kring lekmaterialen på avdelningen, för att få mer tid till att analysera den fysiska miljön utifrån deras tankar, och agera på deras inflytande.
AI för mig är framför allt ett verktyg för effektivisering. Ett verktyg som frigör mer tid till genomförande och handling, mer tid till interaktion och möte. Mer tid till det jag värdesätter mest i mitt arbete.
Viktig info
Tänk på! Den data som matas in i Microsoft Copilot behandlas utanför kommunen. Personuppgifter, sekretessuppgifter, känslig information eller intern information får ej användas i Copilot Webb som är standardversion för anställda i Jönköpings kommun.
Nyfiken på ännu mer AI?
Du har väl inte missat att det finns massor av material, föreläsningar, tips och råd m.m. kring AI som pedagogiskt verktyg här på Pedagog Jönköping?
Skribent
Melinda Schälin
Förstelärare förskola
Bloggarna på Pedagog Jönköping består av personliga texter. Åsikter och ställningstaganden är skribentens egna.
AI i skolan
Vi som skriver i denna blogg är verksamhetsutvecklare AI och lärare inom förskolan, grundskolan och gymnasiet i Jönköpings kommun. För vem? Denna blogg riktar sig till pedagoger som vill veta mer om hur AI kan användas som ett pedagogiskt verktyg. Om vad? Här kan du som pedagog få tips, idéer och inspiration om hur du kan utforska och använda AI i undervisningen.