Delaktighet och elevinflytande på fritidshemmet
1 dec 2025 07:27
Som lärare i fritidshem ställs man ständigt inför nya utmaningar och möjligheter, vilket är fantastiskt roligt och utvecklande. Vårt uppdrag innebär att vi ska stimulera elevernas lärande och utveckling samt att erbjuda en meningsfull fritid. Undervisningen ska också utgå från elevernas behov, intressen och initiativ. Hur kan vi ge förutsättningar för allt detta? En viktig del är att göra eleverna delaktiga.
Varför är det viktigt att arbeta med delaktighet och inflytande?
Forskning visar att elevernas möjlighet att påverka verksamheten, har en stor betydelse för såväl trivsel som känsla av meningsfullhet. Att erbjudas chans till delaktighet är även en rättighet enligt både barnkonventionen och skollagen, samt en tydlig del i läroplanen. Vi som arbetar i fritidshemmet har här ett tydligt ansvar för att eleverna ges möjlighet till inflytande över verksamhetens utformning.
För att kunna erbjuda en stimulerade och meningsfull fritid för eleverna, krävs det att vi är lyhörda och uppmärksamma för elevernas behov och önskemål. För mig innebär delaktighet på fritidshemmet att eleverna ges möjlighet att komma till tals och bli lyssnade på, de ska erbjudas att få vara involverade i beslut rörande såväl lärmiljön som inköp, samt planering av teman och aktiviteter.
Åsikter kring vad delaktighet innebär kan se olika ut för olika personer, därför är det av stor vikt att vi som personal också diskuterar och skapar samsyn kring begreppet, samt för hur man kan arbeta med detta i praktiken.
Skapa trygghet och tillit
Jag anser att grunden för arbetet är att skapa trygga och tillitsfulla relationer med eleverna. De ska känna att de får ta plats och att deras engagemang är värdefullt. En viktig del är att aktivt hjälpa eleverna att känna sig bekväma i att uttrycka sina åsikter och föra sin talan, samtidigt som vi arbetar för att skapa en känsla av samhörighet, där eleverna känner sig inkluderade och respekterade. Detta bidrar i sin tur till att bygga förtroende och tillit mellan elever och personal.
Här är jag noga med att samtala direkt till barnet, ge hen full uppmärksamhet och visa att just dennes tankar är betydelsefulla. Det handlar inte enbart om att fråga eleverna efter deras åsikter, utan om att aktivt skapa strukturer för hur deras röster får verklig betydelse.
Ett sätt som ofta fungerar väl är att öppna upp för spontana samtal exempelvis under mellanmålet eller då eleverna arbetar med något vid borden. Jag upplever att då man kan föra diskussioner under mer avslappnade förhållanden, kan man fånga in fler elevers tankar och önskemål.
Låt elevernas röster få ta plats
Att bjuda in eleverna i beslutsprocesser är ett av de mest effektiva sätten att stärka deras delaktighet. När de får vara med och påverka frågor som är viktiga för dem växer deras engagemang. Jag ser gång på gång hur elevernas motivation ökar när de får möjlighet att forma miljön och undervisningen på fritidshemmet.
När eleverna får vara delaktiga och ha inflytande händer något fantastiskt, de växer. De träna förmågor såsom ansvar, att kommunicera, sätta ord på sina egna idéer samt lyssna in andra. Därför är det viktigt att skapa förutsättningar för att kunna fånga upp elevernas önskemål under såväl planerade som spontana möten som uppstår under dagen. Målet ska alltid vara att skapa en meningsfull, trygg och utvecklande tid på fritidshemmet, där varje elev känner att just deras röst kan göra skillnad.
Synliggör och återkoppla elevernas inflytande
Forskning visar att en viktig förutsättning för delaktighet och inflytande, är att eleverna får känna att deras åsikter tas på allvar och faktiskt påverkar hur verksamheten utformas. Här räcker det inte att jag som vuxen enbart lyssnar, jag måste också visa att jag agerar på det som eleverna säger.
Jag och mina kollegor på fritidshemmet i Ödustugu skola försöker vara noga med att framföra till eleverna när vi genomför något av det de önskat, för att synliggöra att deras röster gör skillnad. Det är så vi tillsammans bygger ett fritidshem där inflytande inte bara är ett begrepp utan något som märks i elevernas vardag.
Ett konkret exempel är när vi sammanställer resultaten från våra elevenkäter och visualiserar detta i verksamheten som på bilden nedan. Här representerar varje ballong en önskan från eleverna. När vi uppfyllt det som står i en ballong, släpps denna upp mot taket. På så sätt kan man både tydligt och lekfullt lyfta fram hur vi förverkligar elevernas idéer, att det de för fram lyssnas in och genomförs.

Ett konkret exempel på när vi sammanställer resultaten från våra elevenkäter och visualiserar detta i verksamheten.
Ytterligare exempel
Under våra fritidsråd lyfter eleverna fram många kloka idéer och önskemål. Vi använder oss ofta av Inprint för att visualisera dessa genom text och bild. När en aktivitet är genomförd markerar vi den som utförd, på så sätt blir det tydligt för både oss och eleverna att deras inflytande är verkligt och synligt.

Vi använder oss ofta av Inprint för att visualisera våra elevers idéer och önskemål under våra återkommande fritidsråd.
Förslag på olika strategier och verktyg
- Erbjud kontinuerligt fritidsmöten eller fritidsråd där eleverna samlas och diskuterar nuläge, förbättringsområde och framtida önskemål. Lyssna in elevernas förslag och genomför dem så långt som möjligt, försök se möjligheter i stället för hinder. Dessa samlingar kan ske i mindre eller större sammanhang, beroende på vad som passar nuvarande elevgrupp eller vad som ska tas upp. Låt dem även träna på demokratiska beslutprocesser, exempelvis genom att låta dem rösta på olika sätt, det kan vara genom såväl sluten som öppen röstning.
- Ha en förslagslåda väl synlig, där eleverna kan lämna (anonyma) skriftliga eller ritade idéer kring verksamheten, gå igenom innehållet tillsammans med eleverna kontinuerlig.
- Inför önskelistor som berör olika innehåll, ha dem uppsatta där de är tillgängliga för eleverna, uppmuntra eleverna att uttrycka tankar kring området.
- Genomför elevintervjuer där man pratar enskilt med varje elev, berör trivsel, intressen och behov. Man kan även genomföra digitala elevenkäter, där eleverna får möjlighet att vara anonyma. Använd resultaten i utformningen av lärmiljö och planering av kommande undervisning.
- Fånga upp idéer och tankar under observationer och dagliga samtal med eleverna, samtala lite extra med ”de tysta eleverna” för att deras röster också ska bli lyssnade på. Former för delaktighet måste anpassas för att uppmuntra elever som inte själva söker delaktighet.
- Synliggör elevernas önskemål på ett lekfullt sätt i verksamhetens lokaler, alternativt genom bildstöd. Här kan man även markera när man bockat av olika moment, för att göra detta tydligt för eleverna.
- Erbjud ett brett utbud av aktiviteter och arrangera valbara aktiviteter då verksamheten tillåter.
Att arbeta med delaktighet och elevinflytande är en pågående process som kräver både lyhördhet och engagemang från oss vuxna. Tillsammans bygger vi en trygg, meningsfull och utvecklande fritidsmiljö, där varje elev får möjlighet att påverka sin egen vardag och framtid. Det är viktigt tycker jag. Vad tycker du?
Skribent
Teres Ekvall
Förstelärare i fritidshem
Bloggarna på Pedagog Jönköping består av personliga texter. Åsikter och ställningstaganden är skribentens egna.
Fritidshem i fokus
Vi som skriver denna blogg är fritidslärare från olika skolor och fritidshem i Jönköpings kommun. Tillsammans vill vi synliggöra den viktiga roll fritidshemmet har i elevernas lärande, utveckling och sociala gemenskap. För vem? Bloggen riktar sig till dig som arbetar som fritidslärare och vill utveckla din praktik. Här får du möjlighet att inspireras, känna igen dig i kollegors erfarenheter och ta del av idéer, tips och reflektioner. Om vad? Här lyfter vi fritidshemmets uppdrag, vardag och möjligheter. Vi delar praktiska exempel, reflektioner kring kollegialt lärande och erfarenheter från våra verksamheter. Vi vill också synliggöra både utmaningar och lösningar, samt knyta an till aktuell forskning och nya rön. Målet är att bidra till lärglädje, engagemang och professionell utveckling för oss fritidslärare.