Med all rätt till barnkonventionen
30 sep 2025 07:23

Jag upplever lärglädje varje dag i mitt arbete och jag är så förtjust i fritidshemmets unika möjlighet till lärande, där jag som lärare kan luta mig tillbaka på rådande styrdokument, men också planera och genomföra undervisning utifrån egen passion. Att undervisa om barns rättigheter ligger mig särskilt varmt om hjärtat och något vi länge gjort på Råslättsskolans fritidshem i samband med FN-dagen.
I fritidshemmets mångsidiga kontext där undervisning delvis ska vara situationsstyrt och upplevelsebaserad samt utgå från elevernas behov, intressen och erfarenheter finns det också stort utrymme för egen tolkning med fritidslärarens engagemang som drivmedel.
I fritidshemmets del i Lgr22 finns det ett gediget syfte och centralt innehåll som konkretiserat vad fritidshemmets undervisning bör innehålla, behandla och omfatta. Det står också tydligt vilka förutsättningar eleverna ska ges i förhållande till att utveckla vissa förmågor. Bland de olika punkterna ur centralt innehåll beskrivs det att fritidshemmets undervisning ska behandla demokratiska värderingar och principer samt barns rättigheter i enlighet med barnkonventionen. Sedan jag började arbeta som lärare i fritidshem har jag alltid haft ett extra stort intresse för att arbeta med just detta.
I rådande världsläge tycker jag att fritidshemmets arbetet med barnkonventionen är viktigare än någonsin. Där har vi på fritidshemmen en unik och rik möjlighet att arbeta tematiskt och med varierade arbetssätt och uttrycksformer för att så elevinspirerat som möjligt nå målet. Därför har mina kollegor och jag tillsammans med eleverna i flera år arbetat tematiskt med barnkonventionen och FN i september och oktober.
De didaktiska frågorna
Temaarbetet börjar alltid med att vi svarar på de didaktiska frågorna: vem, när, var, varför, vad, hur, vilket mål? Dessa sju didaktiska frågor passar perfekt i planering av fritidshemmets arbete.
Frågorna besvarar vi först tillsammans som kollegor och därefter med eleverna på fritidshemmet. Det är viktigt att vid uppstart inventera hur eleverna vill göra och vad de vill lära sig för att därefter kunna skräddarsy en detaljplanering av arbetet och möjliggöra elevernas egna idéer och tankar kring kommande lärmoment och undervisning. I arbetet med barnkonventionen har vi tillsammans gjort en grovplanering, detta för att hinna med allt som vi och eleverna bestämt att vi vill göra och lära oss.
Med all rätt
På UR play finns en serie som heter ”Med all rätt”, denna har vi haft som stomme i temaarbetet. Serien finns med lärarhandledning och riktar sig till elever i årskurs F-3. På våra fritidshem har arbetet även genomförts med elever i årkurs 4–6 och de har varit lika engagerande och motiverande som de yngre eleverna.
”Med all rätt” består av tio fristående avsnitt med korta dramatiseringar kopplade till några av barnkonventionens artiklar. I avsnitten kan vi följa barn som befinner sig i olika situationer eller omständigheter där barnkonventionen inte efterlevs fullt ut.
I temaarbetet eftersträvar vi att arbeta med flera delar ut fritidshemmets kapitel i Lgr22, detta för att skapa en mångsidig undervisning med olika arbetssätt och uttrycksformer.
Så här ser vår grovplanering ut för arbetet:
Vecka 1:
- Besvara de didaktiska frågorna på planering tillsammans med lärare i fritidshem, utgångsläge är att fritidshemmets undervisning ska behandla demokratiska värderingar.
- Genomför fritidsråd där temaarbetet presenteras, inventera vad eleverna vill lära sig, ställ gärna de didaktiska frågorna för att få elevernas tankar och idéer om undervisningen. Våga ta ut svängarna och lyssna in elevernas förslag och åsikter.
- Slå samman lärarnas och elevernas svar och gör upp en detaljplanering för kommande veckor.
- Sätt upp barnkonventionen och dess artiklar i fritidshemmets lokaler.
- Avsluta veckan med en samling med fakta om FN och barnkonventionen, gärna med en förstärkande powerpoint eller annat intresseväckande sätt att presentera information. Använd gärna Unicefs hemsida för information och komplettera med passande högläsningsbok. Detta för att skapa en gemensam grund där alla elever erbjuds samma utgångsläge men också möjlighet till lärande.
- Synliggör svaren på de sju didaktiska frågorna, detta för att enkelt kunna följa temaarbetet.
Vecka 2:
- Titta på några avsnitt av ”Med all rätt” och använd tillhörande lärarhandledning. Viktigt är att ansvarig lärare tar del av handledningen innan och förbereder sig för varje avsnitt.
- Efter varje avsnitt är det viktigt att samtala om innehållet, ge eleverna utrymme och möjlighet att uttrycka vad de känner, tycker och tänker. Var förberedd, påläst och engagerad.
- Bjud med elevhälsoteamet (EHT), de kan bidra med kunskap men också stöd i arbete med barnkonventionen.
- Komplettera undervisningen med rörelse och fysisk aktivitet samt skapande och estetiska uttrycksformer. Tips är att pärla egna barnkonventions-armband, där varje artikel har en särskild färg. Det finns mer tips på lekar och skapande på Unicefs- och Rädda barnens hemsida men också på andra pedagogiska hemsidor.
Vecka 3:
- Fortsätt titta på avsnitten av ”Med all rätt”.
- Komplettera med en värdegrundslek från Rebeckas klassrum – Barnkonventionen eller önskemål? Eleverna får ta del av olika påståenden och ska tillsammans klura ut om det är en rättighet eller ett önskemål. Exempel på påstående kan vara ”alla barn har rätt att ha en kattunge” eller ”alla barn ska få gå i skolan”.
Vecka 4:
- Titta färdigt på serien ”Med all rätt”, glöm inte att ge utrymme för samtal, reflektion och samling. Eleverna kommer besitta många kloka, fina men också förvirrade tankar. Var förberedd och påläst om barnkonventionen, var där som en trygg vuxen och engagerad lärare.
- Lek gärna värdegrundsleken som utgår från påståenden grundande i barnkonventionen, till exempel ”jag tycker alla barn ska få gå till skolan”. De som tycker ”ja” går till ett hörn av fritidshemmets lokaler och de som tycker ”nej” går till ett annat hörn. Skapar innerliga samtal och diskussioner om rättigheter.
Glöm inte festen och litteraturen
Temaarbetet avslutas bäst i samband med FN-dagen den 24 oktober, varför inte med en fest? Glöm inte att skräddarsy lärmoment och olika aktiviteter utifrån vad din elevgrupp önskar och bestämmer.
I hela temaarbetet vill jag slå ett extra slag för att komplettera samlingar, högläsningsmoment samt lugnare stunder i fritidshemmet med passande litteratur. Ta hjälp av biblioteket för att hitta böcker som kan förstärka arbetet med barnkonventionen och bjud in EHT. Viktigt att fritidshemmet genom hela arbetet visar hur barnkonventionen påverkar deras liv och får en gedigen plats i skolvardagen.
Skribent

Michaela Andersson Lindblad
Förstelärare i fritidshem
Bloggarna på Pedagog Jönköping består av personliga texter. Åsikter och ställningstaganden är skribentens egna.
Fritidshem i fokus
Vi som skriver denna blogg är fritidslärare från olika skolor och fritidshem i Jönköpings kommun. Tillsammans vill vi synliggöra den viktiga roll fritidshemmet har i elevernas lärande, utveckling och sociala gemenskap. För vem? Bloggen riktar sig till dig som arbetar som fritidslärare och vill utveckla din praktik. Här får du möjlighet att inspireras, känna igen dig i kollegors erfarenheter och ta del av idéer, tips och reflektioner. Om vad? Här lyfter vi fritidshemmets uppdrag, vardag och möjligheter. Vi delar praktiska exempel, reflektioner kring kollegialt lärande och erfarenheter från våra verksamheter. Vi vill också synliggöra både utmaningar och lösningar, samt knyta an till aktuell forskning och nya rön. Målet är att bidra till lärglädje, engagemang och professionell utveckling för oss fritidslärare.