Att lära genom naturen under hela året
5 feb 2025 07:18
Som utomhuspedagog arbetar jag med att skapa meningsfulla och engagerande lärandesituationer i naturen, där eleverna får möjlighet att använda alla sina sinnen och koppla kunskapen till sina egna upplevelser. Jag tror också starkt på att koppla samman lek och rollspel vid inlärning.
Nu under vintern fokuserar vi på hur djuren anpassar sig för att överleva kylan. Tillsammans med eleverna undersöker vi spår i snön, bygger fågelmatare och lär oss om hur olika djur överlever vintern. Genom praktiska övningar och reflektioner hjälper vi eleverna att förstå naturens kretslopp och hur varje art har sin egen roll i ekosystemet.
Jag använder ett material där eleverna får använda sin egen uteslutningsförmåga för att koppla samman rätt djur med rätt djurspår. Vi talar också mycket om hur olika djur anpassar sig: ekorren samlar nötter under hösten, vissa fåglar flyger mot varmare breddgrader, medan andra går i dvala.

Under vinterns utomhuspedagogik fokuserar vi på hur djuren anpassar sig för att överleva kylan.

Jag använder ett material där eleverna får använda sin egen uteslutningsförmåga för att koppla samman rätt djur med rätt djurspår.
Till mina lektioner brukar jag alltid ha en lek som på något sätt binder samman det vi har talat om. Jag tror starkt på att koppla samman inlärning med lek för att uppnå en lustfylld inlärning. Har man kul när man lär sig så tenderar upplevelsen att fastna lättare och bli en förtrogen kunskap.

Leken "Höken kommer" är ett sätt att kombinera teori med lek för lustfylld inlärning.
Framöver kommer vi också arbeta med ett projekt om forntiden där jag låter eleverna uppleva historien på ett lekfullt sätt. Genom att skapa enkla redskap, bygga modeller av forntida bostäder och utföra rollspel får eleverna en känsla för hur livet kan ha sett ut för tusentals år sedan. Detta arbete sker i samklang med naturen och uppmuntrar till både kreativitet och samarbete.
Här arbetar jag verkligen tillsammans med elevernas hemklasslärare. Eleverna läser om ämnet, ser filmer och skriver texter i klassrummet. Sedan kommer de ut till mig där de får bidra med sina tidigare kunskaper samt ta med sig nya kunskaper tillbaka till klassrummet. På så sätt förstärks deras lärande genom en växelverkan mellan klassrummet och utomhusmiljön, vilket gör det möjligt att förankra teorin i praktiska upplevelser. Senare i vår kommer de även att åka till Ekehagens forntidsby, där all deras kunskap binds samman och förhoppningsvis blir ett livslångt minne.
Förra året fick mina elever agera arkeologer. Tidigt på morgonen var jag på plats i skolskogen och grävde ner burkar innehållande bilder på forntida redskap, bosättningar eller smycken. Jag markerade de områden där jag grävt ner burkarna med rep och stavar. Eleverna blev tilldelade trädgårdsspadar samt en namnbricka som gjorde dem till certifierade arkeologer för dagen. Något jag har tagit till mig av en kollega, och försöker överföra till eleverna, är att ”Vi vet att det är på låtsas, men vi låtsas att det är på riktigt.” Genom detta rollspel blev elevernas uppgift mer spännande och deras engagemang ökade.
När eleverna väl hade funnit alla nedgrävda fynd samlades vi för att läsa texter om deras upptäckter. Inlärning genom lek skapar en djupare förståelse för både ämnet och elevernas roll i lärandet.

En annan återkommande aktivitet är elevernas "Mitt år med alla sinnen"-bok som jag har skapat. Under årets gång skriver eleverna korta meningar om vad de ser, hör, känner, luktar och smakar i naturen. Varje årstid bjuder på nya upplevelser: den krispiga luften på hösten, doften av vårblommor och känslan av sommarens varma vindar.
Denna bok hjälper eleverna att reflektera över sina sinnesintryck och koppla dem till årstidernas förändringar, samtidigt som den skapar en fin minnesbok över deras resa genom naturen där de kan se sin skriftliga progression då boken sträcker sig över ett helt läsår.

"Mitt år med alla sinnen"-bok
Nu väntar vi på den kommande våren och allt vad den för med sig. Då genomför vi våra odlingsprojekt, där varje årskurs har sina egna odlingslådor och själva får välja vad de vill odla. Tidigare har vi sått morötter, sallad, gräslök, potatis och olika sorters blommor.
Eleverna uppskattar verkligen möjligheten att få så sina frön och sköta om sina odlingar. Jag har märkt att rädisor är särskilt tacksamma att odla – de är lättsådda, växer snabbt och ger en fin möjlighet för eleverna att smaka på vad de själva har odlat. Dessutom får vi ha dem ifred från fåglar och andra djur.
Jag planerar även att utvidga vårt arbete med en skolträdgård i ett underutnyttjat hörn av skolgården. Tanken är att skapa en oas av växter och lugn, där vi kan ta med undervisningen utomhus på ett enkelt och tillgängligt sätt. Förhoppningen är att detta också ska inspirera mina kollegor att se möjligheterna med utomhuspedagogik. Skolträdgården kan bli en plats där vi lär oss om olika ämnen på ett nytt sätt, i en miljö som kan gynna många elever.
Att arbeta utomhus ger eleverna en djupare förståelse för både naturen och sig själva. Det stärker deras nyfikenhet, motorik och empati för vår omvärld. Att lära tillsammans och att lära sig genom lustfyllda aktiviteter känner jag är ett vinnande koncept. Mitt mål är att varje elev ska lära sig på nya sätt både om sig själva och de ämnen som vi arbetar med.
Skribent

Linus Ögren
Lärare i Fritidshem och utomhuspedagog
Attarpsskolan
Bloggarna på Pedagog Jönköping består av personliga texter. Åsikter och ställningstaganden är skribentens egna.
Utomhuspedagogik
En blogg med fokus på utomhuspedagogik. Här delar pedagoger och lärare i förskolan, grundskolan och gymnasiet med sig av sina erfarenheter, tankar, funderingar och bästa tips. För vem? Denna blogg riktar sig till dig som är nyfiken på utomhuspedagogik. Om vad? Här kan du få idéer och inspiration om hur du kan utforska och använda dig av utomhuspedagogik i undervisningen och som fritidsaktivitet för att skapa lärglädje med naturen som redskap.