Jönköpings kommun pedagog, till startsidan

Hur vi har berikat våra undervisningsmiljöer utomhus

17 dec 2024 07:23

Utomhuspedagogik

Utevistelsen är en självklar del av den dagliga verksamheten i förskolan. Vi ser att vi spenderar mycket tid ute tillsammans med barnen. Men vad barn och pedagoger gör ute tillsammans är inte alltid lika självklart. Utomhusvistelsen är inte planerad och genomtänkt och pedagoger undervisar oftast inte medvetet utomhus.

Forskning visar att vi inte bedriver undervisning på samma sätt ute som inne. Ann S Philgren menar att undervisningen ute inte är planerad på samma sätt som inne. Vi har inte tänkt ut mål och syfte med undervisningen utomhus. Därför har vi heller inte det pedagogiska innehållet i fokus när vi går ut.

Den undervisningsmiljö som barnen möter kommer att påverka vad och hur de lär sig. Med detta som fokus vill vi lyfta framgångsfaktorer på våra förskolor där vi har skapat undervisningsmaterial som ska vara lättillgängliga och berikande för både barn och vuxna.

Undervisningslådor för utomhusvistelse

När vi hörde ett behov av tillgängligt material utomhus skapade vi undervisningslådor med olika teman kopplat till läroplansmål och övriga styrdokument. Varje undervisningslåda innehåller ett förhållningssätt, innehållsförteckning och kommunikationskartor. Kommunikationskartorna ger gemensamma fokusord kopplat till den lådan man använder sig utav, samtidigt som det blir ett stöd för de barn som inte har ett verbalt språk.

Ett förhållningssätt har gjort det tydligt och det har skapats ett gemensamt ansvar för våra undervisningslådor. Det framgår till exempel att när man är i lådan är man en lekande pedagog och har mandat att stanna i aktiviteten, vilket vi nu ser har skapat fler stunder av lek och gemensamt utforskande med närvarande pedagoger i våra utomhusmiljöer.

Exempel på förhållningssätt.

Fokusord för undervisningslådan rytmik och rörelse.

Undervisningslådan rytmik och rörelse

Barnen ska utomhus som inomhus ges tid, rum och ro till eget skapande. Utbildningen ska ge barnen möjlighet att uppleva, gestalta och kommunicera genom olika estetiska uttrycksformer som drama, rörelse, sång, musik och dans. Undervisningslådan rytmik och rörelse möjliggör för att barnen ska få utforska detta med hjälp av olika material och tekniker.

Med en närvarande, engagerad och lekande pedagog får barnen utforska musik, rörelse och rytmik. Det finns bilderböcker, sångböcker och kommunikationskartor som både bjuder in till lek och aktivitet samt möjliggör för barns språkutveckling och lärande.

Innehåll i lådan rytmik och rörelse.

Undervisningslådan "naturlåda"

Många av undervisningslådorna har gjorts i två varianter, en för yngre och en för äldre barn med lite olika material och utmaningar. Ett exempel är naturlådan där det för de yngre barnen finns förstoringsglas med tvåhandsfattning och de äldre barnen har kikare och en riktig flora.

Till naturlådorna finns ryggsäckar vilket gör att pedagogerna kan ta med sig material när de går på utflykt. Det röda repet ni ser på bilden nedan är tänkt att använda som avgränsning om man vill ringa in en specifik yta.

Genom naturlådorna utforskar vi djur och natur både på vår förskolegård och i andra utemiljöer vi rör oss kring. Med hjälp av detta material synliggörs mycket som barnen tidigare inte har upptäckt. Detta stimulerar barnens fantasi och nyfikenhet som leder till samtal samt återberättande.

Beskrivarkarta

Förutom en kommunikationskarta finns en beskrivarkarta som ni ser på båda bilderna ovanför och bilden här nedanför. På beskrivarkartan finns en genomskinlig ruta där man kan lägga det som man vill utforska och beskriva. Det finns beskrivande stödord bredvid rutan som underlättar och tydliggör utforskandet av objektet.

Effekter av lådorna

Vi har sett att undervisningen med hjälp av våra lådor har bidragit till att barnen utforskar på nya sätt samt blivit mer nyfikna kring nya aktiviteter. Barnen efterfrågar våra undervisningslådor när vi är utomhus och vi hör att barnen har utvecklat sina olika språkliga förmågor genom berättande, jämförelse och beskrivande. Barnen har erbjudits nya sätt att röra på sig och fått en mer medvetenhet kring sin kroppsuppfattning och hur den rör sig till olika takter och känslor.

Vi ser en ökad empati hos barnen, då de är mer uppmärksamma på vår miljö och mer måna om den natur och de djur de möter i sin närmiljö. Vi ser fram emot att fortsätta vårt arbete med undervisningslådorna i vår skolskog och att utveckla nya spännande undervisningsmiljöer utomhus.

Samtalskarta för naturlådan.

Skribent

Johanna Bokinge och Johanna Iger

Johanna Iger och Johanna Bokinge

Junedals förskoleområde och Solstickans förskoleområde

Bloggarna på Pedagog Jönköping består av personliga texter. Åsikter och ställningstaganden är skribentens egna.

Dela sidan

Utomhuspedagogik

En blogg med fokus på utomhuspedagogik. Här delar pedagoger och lärare i förskolan, grundskolan och gymnasiet med sig av sina erfarenheter, tankar, funderingar och bästa tips. För vem? Denna blogg riktar sig till dig som är nyfiken på utomhuspedagogik. Om vad? Här kan du få idéer och inspiration om hur du kan utforska och använda dig av utomhuspedagogik i undervisningen och som fritidsaktivitet för att skapa lärglädje med naturen som redskap.

Relaterade blogginlägg

Utomhuspedagogik
5 feb 2024 15:24
Med en känsla av äventyr
En ny termin har startat och med den öppnar sig nya möjligheter. Eleverna har återvänt till skolan, jag är redo med nya lektioner och överallt finns ...
Utomhuspedagogik
30 apr 2024 08:47
Utomhuspedagogik i stadsmiljö
Per Brahegymnasiet ligger mitt i Jönköping och vid första tanken kan man tänka att vi inte har mycket till natur kring skolan. Men det finns mer än v...
Utomhuspedagogik
4 jun 2024 08:13
Sommarens möjligheter för utomhuspedagogik
Just nu är det fantastisk att vara lärare med fokus på utomhuspedagogik. Naturen är ett ständigt föränderligt klassrum som erbjuder oändliga möjlighe...