Utomhuspedagogik för ett naturnära lärande
22 aug 2024 07:34
I dagens utbildningssystem är det allt viktigare att variera olika pedagogiska metoder för att maximera elevernas inlärning och engagemang. Ett sådant tillvägagångssätt kan vara utomhuspedagogik, där lärande sker i naturen eller genom aktiviteter utanför klassrummet.
I takt med att samhället växer och skolan digitaliseras blir människan mer och mer stillasittande och riskerar att tappa kontakt med naturen. För dagens ungdomar är den kontakten med naturen ingen självklarhet. På Erik Dahlbergsgymnasiet har vi under vårterminen därför låtit våra elever som läser vård- och omsorgsprogrammet planera och genomföra ämnesövergripande arbete i utomhusmiljö. Eleverna fick under en dag testa på olika stationer i kurserna:
- Idrott och hälsa 1 (friluftsliv, hantera nödsituationer, testa på golf)
- Svenska 1 / Svenska som andraspråk 1 (övade på att framföra budskap i olika samband med naturen som arena).
- Omvårdnad 1 (akut omhändertagande)
- Funktionsförmåga och funktionsnedsättning 1 (hur tillgänglig är naturen för personer med funktionsnedsättning?)
För att skapa meningsfullt lärande kopplades utomhusaktiviteterna till kursinnehåll. Upplägget såg ut enligt följande:
Vad har vi lärt oss av detta?
Vinsterna med utomhuspedagogik tycker jag var när lärarna fick arbeta tillsammans med samma moment. Det kollegiala arbetet blev fokus och det blir ett naturligt inslag i att samarbeta om innehåll, upplägg och bedömning i sin kurs. I varje kurs var det minst två undervisande lärare som deltog under dagen. Eleverna gavs möjlighet att utveckla sina ämneskunskaper men också sina sociala färdigheter. Genom att möta verkliga utmaningar i naturen som att bygga vindskydd eller ta hand om skadade personer utvecklar eleverna förmågan att tänka utanför boxen och hitta innovativa lösningar tillsammans.
Mål och utmaningar
Målet med dagen var att samverka ur olika perspektiv för att eleverna ska få bättre förståelse för naturen samtidigt som vi främjar ökad inlärning, ökad rörelse och ökad kunskap om de olika ämnena. Fördelen med utomhuspedagogik är att det är lättare att koppla ihop teori med praktik. Utomhusmiljön blev ett levande klassrum vilket gav en positiv effekt på elevernas koncentrationsförmåga och deras förmåga att lösa problem tillsammans.
Även om det finns utmaningar med att implementera utomhuspedagogik på gymnasiet, överväger fördelarna i hög grad. Upplägget bör, förutom undervisning inom läroplanens mål, fokusera på hälsa, välmående, och naturupplevelsen. Jag är övertygad om att varierad undervisningsmiljö ger ökad motivation för lärandet.
Skribent
Susanne Alderhammar
Lärare i Psykologi, Idrott och hälsa
Erik Dahlbergsgymnasiet
susanne.alderhammar@jonkoping.se
Bloggarna på Pedagog Jönköping består av personliga texter. Åsikter och ställningstaganden är skribentens egna.
Utomhuspedagogik
En blogg med fokus på utomhuspedagogik. Här delar pedagoger och lärare i förskolan, grundskolan och gymnasiet med sig av sina erfarenheter, tankar, funderingar och bästa tips. För vem? Denna blogg riktar sig till dig som är nyfiken på utomhuspedagogik. Om vad? Här kan du få idéer och inspiration om hur du kan utforska och använda dig av utomhuspedagogik i undervisningen och som fritidsaktivitet för att skapa lärglädje med naturen som redskap.