Tacksam för TAKK
11 dec 2024 14:17
Det finns många bra hjälpmedel när man lär sig språk, förutom musik så är TAKK ett av de effektiva verktygen. Arbetar man med dessa två samtidigt så borde det ju bli dubbelt så bra!?
Skillnaden mellan TAKK och teckenspråk
Skillnaden mellan teckenspråk och TAKK är att teckenspråket är ett eget språk med egen grammatik. När man använder TAKK så lånar man vissa ord (de meningsbärande orden) från teckenspråket.
Många pedagoger i förskolan använder tecken för att förstärka viktiga ord. Man kanske har lärt sig tecken för rutiner (äta, leka, samling, städa, gå ut, gå in, läsa), färger, känslor, djur m.m. Att använda tecken stimulerar talspråkutvecklingen, inte förhindrar den, vilket kan vara en farhåga. Det finns bara fördelar med att använda tecken i hela barngruppen. Om man tecknar så skapar man en inkluderande språkmiljö som stimulerar alla barn. Tydliggörande pedagogik är ett uttryck som ofta används i förskolan och skolan, TAKK är i allra högsta grad tydliggörande.
TAKK förstärker ord i sången
Att sjunga och teckna samtidigt är mycket språkutvecklande. Ord förstärks genom att man både tecknar och sjunger dem, orden sätter sig i kroppen. Barn som inte har ett talat språk kan teckna, och vara med i sången utan att sjunga. Nästan alla sånger som vi sjunger på vår förskola har vi rörelser till. Jag tänker mer och mer på att använda TAKK som rörelser till sånger.
Vi lär oss nya tecken hela tiden genom sångerna. När nya barn kommer till gruppen kan de både se och höra orden och jag tror att de snabbare lär sig sångerna. Barn som är nyanlända, barn med språkstörningar och små barn som lär sig språket gynnas i allra högsta grad.
Lättare att teckna än att tala
För små barn och barn med språkstörning kan det vara lättare att teckna än att tala. Det gynnar inte bara barnen utan även oss pedagoger. Vi pedagoger får nya ord att använda i kommunikationen med barnen. När vi pedagoger tecknar händer något med vårt tal. Vi pratar automatiskt tydligare och långsammare och vi betonar de viktigaste orden.
När du introducerar en ny sång eller en gammal sång som är ny för din barngrupp, kolla då upp vilka tecken de ord som förekommer mest har. Det finns många gratisappar med tecken där man söker på ett ord och får se en film hur tecknet ska utföras. T ex i sången “Lille katt” kan man teckna orden lille, katt, mörkt/natt (samma tecken för båda orden).
Filmer som inspiration
Det finns många filmade barnsånger på YouTube där någon tecknar samtidigt som sången spelas. Man kan som pedagog titta på dessa filmer och lära sig tecknen för att sedan lära ut till barnen. Om man har en stor skärm och projektor kan man titta tillsammans med barnen och lära sig sången och tecknen samtidigt som barnen lär sig.
Känner du dig osäker på att sjunga med barnen så är detta ett enkelt och roligt sätt. Man kan sätta ihop en hel musikstund med hjälp av filmade låtar. Länkar till användbara sidor hittar du längst ner på sidan.
TACK till alla er som läst detta inlägg och TACK till er som läst mina bloggar under året!
God Jul och Gott nytt år!
Skribent
Sofie Tubbin
Musikpedagog Öxnehagas förskolor
Bloggarna på Pedagog Jönköping består av personliga texter. Åsikter och ställningstaganden är skribentens egna.
Språkutveckling genom musik
Jag som skriver denna blogg heter Sofie Tubbin och är anställd på Öxnehagas förskolor som musikpedagog. Just nu arbetar jag som pedagog på avdelning Dungen på Oxhagens förskola. Under 2022 kom albumet ”Jag gör musik” med barnlåtar ut med tillhörande metodbok med noter och tips. Detta projekt gjorde jag i uppdrag av Jönköpings kommun finansierat av Skolverket. För vem? Denna blogg riktar sig till pedagoger som undervisar i förskolan, förskoleklass samt anpassad skola. Om vad? Denna blogg handlar främst om språkutveckling genom musik, men även om musikens kraft att skapa gemenskap, självkänsla, kroppskontroll, kommunikation och glädje! Du kommer också få lite exempel på hur vi kan ta hjälp av musiken i språkinlärning när barnen är små, har en språkförsening eller när barnen är nya i Sverige och ska lära sig ett nytt språk.