Sommar och sol, ukulele och fiol!
24 jun 2024 08:51
I musiksalen sitter 10 förväntansfulla elever som går i trean. Jag har haft en lektion om instrument och spelat lite på mitt huvudinstrument som är fiol. Nu är det dags för barnen att få provspela en fiol som är i mindre storlek. Eleverna får testa en och en, vi skickar den runt i halvcirkeln som de sitter i. En kille har svårt att sitta stilla han nästan hoppar på stolen av förväntan. När tjejen bredvid honom får hålla och provspela fiolen utbrister han - Så här nära en fiol har jag aldrig varit i hela mitt liv!
För ett antal år sedan vikarierade jag som musiklärare. När barnen går i åk 4-6 ska de lära sig spela några ackord på gitarr. Jag försökte förklara var de skulle sätta fingrarna, t.ex. pekfingret på andra bandet på G-strängen. Jag märkte ganska snabbt att många av barnen inte hade en aning om vad ring-, lång- och pekfingret var. De hade inte dessa ord med sig.
När jag sedan skulle gå igenom vad alla instrument hette så var det lika svårt. Så när jag började jobba i förskolan igen så tänkte jag att dessa begrepp ska jag minsann se till att de får med sig. Tiden går och häromdagen blev jag påmind om detta när några av barnen på avdelningen ville ta fram en ukulele att spela på.
Efter musiklärarjobbet började jag jobba i förskolan med musik med alla våra ca 60 stycken femåringar på området. När jag skulle använda ukulelen för att träna på vad fingrarna heter upptäckte jag att det var för krångligt att lära barnen ta grepp på ukulelen. Jag provade lite olika metoder men landade i att stämma ukulelen i ett D-durackord. Sången “Var är tummen?” som är samma melodi som “Broder Jakob” kan man spela på bara ett ackord. Så jag hade ofta tre ukulele som fick cirkulera i barngruppen, vi sjöng en vers på “Var är tummen?” Sedan skickade vi ukulelen till nästa barn och sjöng “Var är pekfingret?” Alla barn fick spela ukulele och de barn som inte för tillfället spelade sjöng sången och tränade på fingrarnas namn många, många gånger.
Unna dig en ukulele
Ukulele är ett roligt instrument, ganska billigt att köpa in och lätt att spela på. Om du som pedagog vill kompa på ett enkelt sätt så är ukulele ett mycket bra instrument att börja med. Så köp en ukulele i sommarpresent till dig själv och börja träna. Det finns många böcker där man kan lära sig ackord och kompa till sång.
Magisk lek med ukulele
Barnen på min avdelning älskar att spela ukulele i vårt lilla rum där vi har en scen. Detta låter ju en hel del och den leken urartar väldigt lätt och blir för högljudd. Därför är det svårt att ha ukulele tillgängligt vanliga dagar då alla barn är på plats. Dagar då det är lite färre barn brukar de få spela och sjunga vid scenen. De som spelar ukulele får sitta på en stol och vi pratar om att man ska vara försiktig med instrument. Vi försöker att vara en vuxen i rummet. Under dessa förutsättningar brukar denna lek bli magisk. Barnen väljer själva låtar, vi har två ukulele och mikrofoner (som vi gjort själva). Det brukar bli vacker sång, spel och dans. För mina örons skull stämmer jag dem i ett D-durackord.
Jag såg på en 1-3-årsavdelning att pedagogerna hade satt fast ett gummiband i en ukulele som låg i soffan. Barnen fick då sitta i soffan och spela. Den blev kvar i soffan och förhoppningsvis höll den längre än om barnen hade vandrat runt med den på avdelningen.
Spela instrument tillsammans med barnen
Jag har fortsatt att ta med fiolen, även nu när jag jobbar i förskolan, en gång om året för att barnen ska få se och höra detta instrument. Det är ju mycket lättare att lära sig ett ord som man har erfarenhet av. Dessa musikstunder har varit så roliga och något barnen har pratat om efteråt. En uppmuntran till dig som spelar ett instrument: använd den kunskapen i ditt arbete med barnen.
Låt musiken flöda i sommar
Nu när sommaren är här och barngrupperna minskar kan man passa på att spela, lyssna på musik, dansa och pyssla!
Musikaktiviteter som passar utomhus:
- Ta ut högtalare och spela till organiserad dans eller som bakgrundsmusik till lek.
- Ta ut instrument som marimba, Xylofon.
- Tillverka instrument.
Ha en riktigt vilsam och rolig sommar!
Skribent
Sofie Tubbin
Musikpedagog Öxnehagas förskolor
Bloggarna på Pedagog Jönköping består av personliga texter. Åsikter och ställningstaganden är skribentens egna.
Språkutveckling genom musik
Jag som skriver denna blogg heter Sofie Tubbin och är anställd på Öxnehagas förskolor som musikpedagog. Just nu arbetar jag som pedagog på avdelning Dungen på Oxhagens förskola. Under 2022 kom albumet ”Jag gör musik” med barnlåtar ut med tillhörande metodbok med noter och tips. Detta projekt gjorde jag i uppdrag av Jönköpings kommun finansierat av Skolverket. För vem? Denna blogg riktar sig till pedagoger som undervisar i förskolan, förskoleklass samt anpassad skola. Om vad? Denna blogg handlar främst om språkutveckling genom musik, men även om musikens kraft att skapa gemenskap, självkänsla, kroppskontroll, kommunikation och glädje! Du kommer också få lite exempel på hur vi kan ta hjälp av musiken i språkinlärning när barnen är små, har en språkförsening eller när barnen är nya i Sverige och ska lära sig ett nytt språk.