Musik och sång för att skapa trygghet
18 sep 2025 15:39

Vad händer egentligen i kroppen när vi sjunger? Följ med på min reflektion om musikens kraft, från neonatalavdelningen till barngruppen och klassrummet.
Ett nytt läsår har precis börjat. Jag jobbar kvar som pedagog i förskolan fyra dagar i veckan men på fredagar har jag fått ett nytt uppdrag, jag har börjat jobba som musiklärare i anpassad grundskola. Det känns mycket spännande och jag hoppas att få inblick i denna skolform samt lära mig massor av barnen.
Min första reflektion är att lärarna i anpassad grundskola använder mycket musik i sin undervisning. De klasser jag haft lektioner i börjar och slutar skoldagen med en sång. En startsång och en avslutningssång, samma sånger varje dag. Nu i början sjunger vi enkla sånger som jag hoppas barnen känner igen från förskolan. Allt för att skapa trygghet och igenkänning.

Korg med material som jag använt i starten av läsåret, både i förskolan och anpassad grundskola.
Musik och prematurbarn
Den senaste tiden har jag fastnat för berättelser om musik och sång med för tidigt födda barn. På flera sjukhus i landet har man börjat använda musikterapi på neonatalavdelningar. Sjukhusmiljön på en avdelning där för tidigt födda barn vårdas består av en massa ljud från larm, pipande maskiner och spring. Musikterapeuten spelar och sjunger tillsammans med föräldrarna. Eftersom de små barnen är uppkopplade så kan man se att hjärtfrekvensen går ner och stabiliseras. Musikterapeuterna får därmed en återkoppling i realtid. Musikterapeuten Kirsti Øibakken Pedersen berättar: "Musiken kommer igång och då märker man att barnets hjärtfrekvens går ner och stabiliseras. Ofta ser vi även en ökad saturation hos barnen, alltså en ökad förmåga att syresätta blodet vilket är jätteviktigt."
Alexandra Ullsten har studerat levande framförd vaggsång som smärtlindring under provtagning på prematurfödda barn. Den allra bästa smärtlindringen är när föräldern kombinerar amning, hud mot hud-kontakt med att även nynna för sitt barn. Detta lugnar både barnet och föräldern.
Musik och tidig kommunikation
Redan i moderlivet utvecklas förutsättningar att höra ljud, känna vibrationer, uppfatta rörelse och att minnas och känna igen dessa. Efter födelsen från första stund har vi förmågan att via ögonen etablera kontakt och att i rörelse och vokala uttryck kommunicera med omvärlden (Ulf Jederlund 2011).
Barnets första joller, lek med rösten, härmning av språkmelodier är både språk och musik. Dessa två går inte att särskilja i början. Alla vuxna som är runt det lilla barnet börjar också “leka” mer med rösten, den blir automatiskt ljusare, och det kan vara svårt att urskilja om orden framförs i tal eller sång.
Musik och rytmer är ursprungliga språk
I boken “Vägar till språket -teori och praktik i förskolan” kan du läsa om hur de jobbar på en musikspråkförskola. En pedagog som jobbar där har formulerat några meningar som är så bra:
"Musik och rytmer är ursprungliga språk, som följer med människan från fosterstadiet genom hela livet och därför kan förstås av alla, oavsett situation. Musiken går direkt in i kroppen och förvandlas till känslor och så småningom förhoppningsvis också till rörelse, till lust att agera med hela kroppen, mima, använda nyanser och att samspela. Därför ger musik, ramsor och rytmer så mycket till skänks."
Jag tror att vi pedagoger automatiskt använder sång och musik till att skapa trygghet utan att tänka på det. Kanske nynnar vi lugnt när ett barn är oroligt och ledset. Om vi märker att ett utbrott är på gång så kanske vi försöker avleda med en sång. När vi är på promenad och barnen börjar gnälla och är trötta i benen så tar vi ofta till en sång. Vi startar dagen med samma sång varje dag, år ut och år in. Just sången i sig kan vara hur tråkig och uttjatad som helst men vi tänker inte så utan är fokuserade på att skapa trygghet och lugna ner situationer.
Fortsätt med dessa trygghetsskapande sånger som får hjärtslagen att lugna sig och glöm inte att lite nynnande kan vara smärtlindrande!
Musiktips:
Små sånger för stora hjärtan av Tobias Svärd, YouTube (sångerna är filmade med tecken)
Vi kör igång av Tobias Svärd, YouTube (många klasser i anpassad skola använder denna sång till att starta dagen med)
Lika bra av Tobias Svärd, YouTube (om allas lika värde)
Skribent

Sofie Tubbin
Musikpedagog Öxnehagas förskolor
Bloggarna på Pedagog Jönköping består av personliga texter. Åsikter och ställningstaganden är skribentens egna.
Språkutveckling genom musik
Jag som skriver här heter Sofie Tubbin och är anställd på Öxnehagas förskolor som musikpedagog. Just nu arbetar jag som pedagog på avdelning Dungen på Oxhagens förskola samt undervisar i musik på Oxhagsskolan anpassad grundskola. För vem? Denna blogg riktar sig till pedagoger som undervisar i förskolan, förskoleklass samt anpassad skola. Om vad? Jag skriver främst om språkutveckling genom musik, men även om musikens kraft att skapa gemenskap, självkänsla, trygghet, kroppskontroll, kommunikation och glädje! Du får också exempel på hur vi kan ta hjälp av musiken i språkinlärning när barnen är små, har en språkförsening eller när barnen är nya i Sverige och ska lära sig ett nytt språk.