Våren, Vivaldi och vidgade vyer
18 apr 2024 08:13
I februari månads blogg började jag skriva om ljud- och musiklyssning. Nu kommer fortsättningen! I detta inlägg kommer jag att ge ett exempel på hur man kan jobba med klassisk musik med de äldre barnen i förskolan.
Innan du läser mitt exempel nedan vill jag ge ett tips till dig som jobbar med yngre barn också. Jag vill uppmuntra till att använda musik som ni vanligtvis inte lyssnar på även om jag tycker att barnmusik ska dominera i förskolan. Att bygga miljöer med hjälp av musik, skapa till musik och rörelse till musik... Klassisk musik som möter barnen i hallen, hårdrock i lekhallen, lugn jazz på vilan, musik från Mellanöstern eller dansband på gården.
Glöm inte att det finns mycket musik som är skrivet för barn i olika genrer, musikstilar och från hela världen. Vidga barnens vyer! Nu till mitt exempel:
Vivaldi och musikstycket Våren
Det är vår. I musikrummet sitter ca 10 stycken 5-åringar samlade för att sjunga och spela tillsammans. Efter en stund av sång och musik börjar jag berätta:
"Antonio Vivaldi var en man som levde för länge sedan. Han gillade att spela fiol och skriva musik..."
Jag fortsätter att berätta en historia som delvis är påhittad om hur Vivaldi skrev musikstycket Våren. Vivaldi är känd för att ha haft ett hett temperament, så jag beskriver bland annat ett ilskeutbrott. Han är arg för att han inte kan koncentrera sig på att skriva musik för att fåglarna stör honom och vårsolen är för varm (barnen sitter som ljus och lyssnar intresserat). Berättelsen avslutas med att han får ett tips av en flicka att lyssna på fåglarna och vinden, de gör musik hela tiden.
När berättelsen är slut förklarar jag att vi ska lyssna på musikstycket Våren som Antonio skrev. Jag uppmanar barnen att lyssna efter fåglarna och vinden i musiken. När ni hör en fågel så får ni tyst räcka upp handen och sedan visa med fingrarna hur många fåglar ni hör. Sedan får barnen lyssna efter vinden och till sist kommer “den galna fågeln”.
Efterföljande samtal
Jag har berättat denna berättelse varje vår för våra äldsta barn i förskolan och även för skolbarn då jag jobbade som musiklärare (runt 50 gånger). Ibland har jag kopplat berättelsen till musikskapande. Då ställer jag frågan innan berättelsen: Hur gör man musik? Hur skriver man sånger? Och låter barnen berätta samt skriver ner vad de säger.
Jag har alltid en hög med notpapper med som rekvisita till berättelsen. Ofta kommer samtalen in på notskrift och då är det bra att kunna visa hur noter ser ut.
Efterföljande skapande
Många gånger har jag haft en stund av skapande efter musiklyssningen. Då har jag förberett bord med akvarellpapper, vaxkritor och bilder på fåglar och vårblommor. Barnen får måla utifrån temat vår men vänta med att måla gräs. När de är nöjda med bilden får de grön vattenfärg som de får måla över sina fåglar och blommor. Jag brukar kalla det för magisk färg eftersom vattenfärgen flyter bort från vaxfärgen. Ofta har jag visat barnen innan de startar måleriet genom att själv måla en vit blomma som inte syns på pappret och sedan måla med den “magiska” färgen över och då plötsligt ser man blomman tydligt.
Allt detta sker med musiken i bakgrunden och när alla barngrupper målat har jag satt upp bilderna tätt ihop så de bildat ett stort konstverk. En vår berättade jag sammanlagt för ca 100 barn, det blev ett stort konstverk!!
Vidgad syn på världen
Jag har på liknande sätt berättat enkla delvis påhittade berättelser om Joseph Haydn och Wolfgang Amadeus Mozart.
När barn får lyssna på berättelser och musik som de annars inte kommer i kontakt med så får de en vidgad syn på världen. Det kanske inte är så ofta barnen får höra historiska berättelser eller hör klassisk musik. Genom att barnen får ge sina tankar om hur man skriver musik och sedan får uttrycka sig i måleri får även de inflytande i undervisningssituationen. Som jag skrivit tidigare så tror jag att språket tränas när man ger barnen utmaningar i att lyssna efter ljud eller fantisera kring vad de hör. Min erfarenhet är att barnen återberättar mer målande och mer känslosamt när musik är inblandad i berättelsen.
Mejla mig för att få historien
Vill du pröva att berätta om Vivaldi för din barngrupp så kan du få hela historien, mejla till mig så skickar jag den.
Tycker du att det låter svårt och krångligt? Börja med att lyssna på musik och fråga barnen vad de tänker på när de hör musiken. Tala om vad musikstycket heter och fantisera tillsammans om vad musiken låter som eller vad kompositören tänkt på när musiken skrevs.
Ha en underbar vår!
Kontaktuppgifter
Sofie Tubbin
E-post: sofie.tubbin@jonkoping.se
Skribent
Sofie Tubbin
Musikpedagog Öxnehagas förskolor
Bloggarna på Pedagog Jönköping består av personliga texter. Åsikter och ställningstaganden är skribentens egna.
Språkutveckling genom musik
Jag som skriver denna blogg heter Sofie Tubbin och är anställd på Öxnehagas förskolor som musikpedagog. Just nu arbetar jag som pedagog på avdelning Dungen på Oxhagens förskola. Under 2022 kom albumet ”Jag gör musik” med barnlåtar ut med tillhörande metodbok med noter och tips. Detta projekt gjorde jag i uppdrag av Jönköpings kommun finansierat av Skolverket. För vem? Denna blogg riktar sig till pedagoger som undervisar i förskolan, förskoleklass samt anpassad skola. Om vad? Denna blogg handlar främst om språkutveckling genom musik, men även om musikens kraft att skapa gemenskap, självkänsla, kroppskontroll, kommunikation och glädje! Du kommer också få lite exempel på hur vi kan ta hjälp av musiken i språkinlärning när barnen är små, har en språkförsening eller när barnen är nya i Sverige och ska lära sig ett nytt språk.