Med en känsla av äventyr
5 feb 2024 15:24
En ny termin har startat och med den öppnar sig nya möjligheter. Eleverna har återvänt till skolan, jag är redo med nya lektioner och överallt finns en känsla av äventyr i luften. Det är dags att sätta mål och sträva efter dem, inte bara genom traditionella studier, utan också genom utforskning av världen omkring oss genom utomhuspedagogik.
Utomhusklassrummet erbjuder en plats för lärande som går bortom bänkar och väggar. Varje skogspromenad, varje utflykt till en sjö eller park, är en möjlighet att inte bara förstå ämnen på ett nytt sätt utan också att skapa en närmare koppling till naturen. Genom att kombinera teori med praktik får vi chansen att se bortom sidorna i läroböckerna och upptäcka de levande lektionerna som naturen har att erbjuda.
Så, låt oss omfamna den här utomhuspedagogiska terminen med entusiasm och en öppenhet för äventyr. Genom att integrera naturen i vår inlärning skapar vi inte bara kunskap utan också en starkare koppling till vår omgivning.
"Visst hade hon hört Mattis och Lovis tala om vad som fanns utanför Mattisborgen, älven hade de talat om. Men inte förrän hon nu såg hur den med vilda forsar brusade fram djupt under Mattisberget förstod hon vad älvar var. Skogen hade de talat om. Men inte förrän hon nu såg den mörk och underlig med alla sina susande träd förstod hon vad skogar var. "
I början av året kan det vara passande att undersöka djurspår som finns i vår närhet. Här går att få in många olika av skolans moment utöver själva undersökandet av djurspåren. Eleverna kan få läsa och skriva om de olika djuren vars spår ni finner men de kan även ges möjligheten at illustrera dem.
Något annat som jag tillsammans med mina elever brukar göra är att skriva sinnesdikter i naturen. Här övar eleverna, utöver att skriva, på att använda sig av adjektiv, dvs beskrivande ord. I det här fallet handlar det om att stanna upp och försöka beskriva naturen runt om kring oss.
Att laga mat i naturen är alltid uppskattat, speciellt om det är kallt ute. Den varma elden, ljuden och dofterna som det för med sig är underbart! I skolans värld kan det dock vara svårt att laga mat ute då elevgruppens allergier kan spela in. Jag har upptäckt att vegetarisk pyttipanna och vegetarisk wok med potatisbullar är två maträtter som fungerar bra. Vill man så kan man ju så klart laga köttet bredvid. Mina elever älskar att få hjälpa till med matlagningen, hacka och skala. De vill gärna hjälpa till att bygga elden.
Slutligen kan jag konstatera att utomhuspedagogik inte bara är roligt, utan också superlärorikt! Att lära sig i naturen är som en frisk fläkt för hjärnan och ger eleverna chansen att lära på ett sätt som är både fritt och strukturerat.
Eleverna får komma ut i naturen och ges möjlighet att få använda alla sina sinnen vid inlärning är en stor vinst. Det är som en win-win, där elever får knyta an till ämnen på riktigt och samtidigt andas in lite frisk luft. Så våga ta klivet!
Skribent
Linus Ögren
Lärare i Fritidshem och utomhuspedagog
Attarpsskolan
linus.ogren@jonkoping.se
Bloggarna på Pedagog Jönköping består av personliga texter. Åsikter och ställningstaganden är skribentens egna.
Utomhuspedagogik
En blogg med fokus på utomhuspedagogik. Här delar pedagoger och lärare i förskolan, grundskolan och gymnasiet med sig av sina erfarenheter, tankar, funderingar och bästa tips. För vem? Denna blogg riktar sig till dig som är nyfiken på utomhuspedagogik. Om vad? Här kan du få idéer och inspiration om hur du kan utforska och använda dig av utomhuspedagogik i undervisningen och som fritidsaktivitet för att skapa lärglädje med naturen som redskap.