Hur lär vi oss egentligen?
26 jan 2024 06:42
Hur ofta tänker du på hur du lär dig saker? Det kanske inte är något som du tänker på varje dag men som lärare kan det vara bra att stanna upp ibland och reflektera över detta för att kunna hjälpa dina elever på bästa sätt. Om fem personer sätter sig ner och beskriver hur de lär sig på bästa sätt så kommer man få olika svar. Vi lär oss olika helt enkelt!
Vi har också lärt oss olika studieteknik och just det är en viktig nyckel i lärandet. Det är inte helt ovanligt att elever som har lätt för sig på grundskolan och egentligen bara flyter igenom med goda betyg kan få problem på gymnasiet när kraven och tempot blir högre. Man har inte lärt sig hur man ska plugga på bästa sätt. I mitt jobb så möter jag också elever som trots att de har svår dyslexi klarar av skolan bra eftersom de har hittat en bra studieteknik och en stark motivation som hjälper dem att lära sig på bästa sätt. Ju tidigare en elev med läs- och skrivsvårigheter lär känna sig själv och vilka styrkor och svagheter man har desto bättre är det. Men detta gäller ju egentligen oss alla.
Jag själv har funderat en del på varför jag lättare kommer ihåg vissa saker medan andra saker inte alls fastnar och några nycklar för mig är förförståelsen och förmågan att skapa inre bilder. Att kunna hänga upp det jag ska lära in på lite ramar.
Att ge eleven strukturer
Jag gick samhällsvetenskaplig linje på gymnasiet och var en klar medelmåtta i matten där. Jag tyckte att den var rätt knepig. Matte har aldrig varit ett av mina bästa ämnen men jag klarade mig igenom den i varje fall. Efter studenten så gick jag naturvetenskapligt basår och skulle där helt plötsligt lära mig naturmatten. Här fick jag en fantastisk lärare som kunde förklara matten på ett sätt som jag aldrig tidigare hade varit med om och han gav mig strukturer som gjorde att klarade det. När jag sedan tittade på matten som jag läste på gymnasiet och tyckte var svår då så var den ju inte det nu. Det handlade alltså inte om att jag egentligen hade så svårt för matte utan att jag inte hade hittat rätt strategier för att göra matten begriplig. Min nya lärare hjälpte mig med dessa. Vilken skillnad denna lärare gjorde för mig och tänk vad viktiga bra lärare är för sina elever. Vi kan nog alla se tillbaka på vår egen skolgång och hitta både goda och dåliga exempel på lärare och lärandesituationer.
Ansträngning gör genombrott härligare
Det vi också förmodligen bär med oss är minnen av stunder när poletten faller ner. Alltså när vi lär oss något nytt. Oftast har denna nya kunskap krävt en ansträngning och det gör känslan av genombrott så mycket härligare. Det här är en känsla som alla behöver få uppleva. Ibland får jag höra att assisterande teknik är fusk eller en genväg för eleven. Men i min värld handlar inte assiterande teknik om att ta bort ansträngningen för eleverna utan att göra ansträngningen hanterbar.
Att tvingas läsa en lång text och förväntas komma ihåg innehållet när jag har läs- och skrivsvårigheter kan göra ansträngningen oöverstiglig. Samtidigt så kan användandet av assisterande teknik utan medveten tanke och god studieteknik bli lika oöverstigligt. Om målet är själva kunskapen så måste vägen dit få se olika ut för oss.
Att sätta lärandet i fokus med assisterande teknik
För mig är assisterande teknik ett sätt att sätta lärandet i fokus. Att få hjälp att kompensera de svårigheter jag har för att öka mina möjligheter till lärande. Assisterande teknik i sig själv har inget egenvärde utan det ett medel för att nå målet. Som jag ofta brukar lyfta upp så handlar det inte om teknik för tekniken skull utan syftet med tekniken. Om vi nu lär oss på olika sätt så behöver vi som lärare hjälpa eleverna att lära sig hur de lär sig på bästa sätt med både analoga och digitala verktyg. Om en elev behöver lyssna på texter så behöver jag som lärare veta hur det fungerar och kunna lära ut en bra studieteknik där på samma sätt som jag behöver hjälpa de som ögonläser. Att inte lämna eleven som ensam ansvarig för sitt egna lärande.
Fråga: Hur lär vi oss egentligen? Svar: Olika…
Skribent
IT och specialpedagogik
Jag heter Lars Alvåg och är specialpedagog med ansvar för Skoldatateket. Jag jobbar med specialpedagogiskt IT-stöd och finns som ett bollplank till verksamheten när det gäller frågor kring tillgängligt lärande med digitala verktyg. För vem? För dig som jobbar med barn och elever och som vill läsa om hur vi med digitala verktyg kan stödja deras lärande med ett specialpedagogiskt fokus. Om vad? Tillgängligt lärande med digitala verktyg. Det handlar bl.a. om assisterande teknik, bildstöd, strukturstöd mm. Kort och gott om hur vi kan stödja barn och elever så att de får möjlighet att bli sitt bästa jag.