Musik i skogen
24 okt 2023 10:17
Jag skrev i mitt förra blogginlägg om hur spel med rytminstrument kan främja språkutvecklingen. I detta inlägg vill jag fortsätta skriva om konkreta tips hur du som pedagog enkelt kan använda rytminstrument.
En helt vanlig onsdag i skogen. Vi är vid pinn-stället, där finns många pinnar som barnen gillar att plocka med. Kojbygge, lägga bokstäver av pinnar, leka grilla korv leken med pinnar och blad m.m. Den här onsdagen var det ett barn som hämtade två pinnar och hittade en stubbe och började spela trumma med pinnarna på stubben. Flera barn såg detta och ville också vara med. De hämtade två pinnar var och ställde sig vid ”trumman” och började trumma och sjunga på sången ”Rassel”. Det blev trångt, vi fick erbjuda fler stubbar. Vi hade en härlig stund då vi sjöng “trumma, trumma” på Rasselmelodin. Vi sjöng ”Nu ska vi trumma, trumma, trumma” och “Vi trummar fort, fort, fort...” “Vi trummar tyst, tyst, tyst...” (på melodin: Nu ska vi hoppa).
En stund efter att vi avslutat vår lilla improviserade musikstund fick jag se barnet som startat trummandet. Han satt kvar själv och trummade i sin egna lilla värld. Undrar just vilken låt han hade i huvudet...
Spela till klassisk musik
Om du vill spela rytminstrument med barnen är det enklast är att spela till inspelad musik. Klassisk musik är mycket bra att använda sig av. Den är ofta mer dynamisk än annan musik. Välj ett stycke där det finns starka och svaga partier så barnen kan lyssna in och följa musiken. Marschmusik uppmuntrar till att spela taktfast. Fler musiktips finns i slutet av inlägget.
Spela till barnvisor
Spela pinnar eller ägg till vanliga barnvisor och gör rörelserna med instrumentet i handen. Ett exempel kan vara Bä, bä vita lamm:
Bä, bä vita lamm har du någon (spela taktfast) ullerullerull (“rulla” med pinnarna). Ja, ja kära barn jag har säcken (spela taktfast) fullerullerull (“rulla” med pinnarna). Helgdagsrock åt far (spela taktfast) Yea (sträck upp ena handen/pinnen) och söndagskjol åt mor (spela taktfast) Yea (sträck upp andra handen/pinnen) och två par strumpor åt lille, lille bror (spela taktfast) Yea, Yea (sträck upp båda händerna/pinnarna).
Använd rörelse-sånger men gör om texten, några exempel hittar du i slutet av inlägget.
Spela till skogens instrument
I skogen hittar du helt gratis en massa musikinstrument. Det är roligt att slå pinnar mot stubbar eller olika tjocka träd. Be barnen hämta två pinnar var och slå dem emot varandra. Slå två stenar mot varandra, två kastanjer eller två kottar. Ta med en burk till varje barn och be dem hämta något att lägga i burken som de tycker låter bra. Samla sedan alla barn och sjung och spela tillsammans. Vi avslutar alltid vår skogsförmiddag med att sjunga “I skogen” och sjunger om det vi ser, hör och känner. Skogen ger så mycket inspiration, de flesta sånger jag har skrivit är påhittade i skogen. Låt er inspireras av skogen!
Låtar att spela rytminstrument till
Musiklek av Kerstin Andeby och Peter Wanngren. Flera låtar att spela till eller göra om texten till så det passar:
- Nu ska vi spela på trumman
- Nu ska vi hoppa (Nu ska vi spela/trumma)
- Aaa-aa (Nu spelar allihopa Aaa-aa)
Flyg lilla fjäril från Lutfiskens förlag. Några låtar som passar bra att spela till:
- Vattendroppar
- Do-Ba-Pi-Do
- Toapapprock
Stor musik för små öron, utvald klassisk musik att spela med och för barn:
- Can-can Jacques Offenbach
- Schuberts militärmarsch Franz Schubert (3 marches militaries)
- Radetzky-Marsch Johan Strauss
I mitt album Jag gör musik finns också några låtar som funkar utmärkt att spela rytminstrument till:
Skribent
Sofie Tubbin
Musikpedagog Öxnehagas förskolor
Bloggarna på Pedagog Jönköping består av personliga texter. Åsikter och ställningstaganden är skribentens egna.
Språkutveckling genom musik
Jag som skriver denna blogg heter Sofie Tubbin och är anställd på Öxnehagas förskolor som musikpedagog. Just nu arbetar jag som pedagog på avdelning Dungen på Oxhagens förskola. Under 2022 kom albumet ”Jag gör musik” med barnlåtar ut med tillhörande metodbok med noter och tips. Detta projekt gjorde jag i uppdrag av Jönköpings kommun finansierat av Skolverket. För vem? Denna blogg riktar sig till pedagoger som undervisar i förskolan, förskoleklass samt anpassad skola. Om vad? Denna blogg handlar främst om språkutveckling genom musik, men även om musikens kraft att skapa gemenskap, självkänsla, kroppskontroll, kommunikation och glädje! Du kommer också få lite exempel på hur vi kan ta hjälp av musiken i språkinlärning när barnen är små, har en språkförsening eller när barnen är nya i Sverige och ska lära sig ett nytt språk.