Jönköpings kommun pedagog, till startsidan

Spela instrument för språkets skull!

29 sep 2023 07:19

Språkutveckling genom musik

Att spela rytminstrument är att ljudsätta en rörelse. När man spelar rytminstrument så hör man hur mycket muskelstyrka/kraft man använder, man hör också hur timad rörelsen är. Mycket tränas och utvecklas när man spelar rytminstrument, till exempel muskelminne, proprioception, muskelstyrka och att anpassa rörelsen till tid och rum.

Bild på sångrör.

Foto: Ofélia Wadskog

Detta är ett ämne jag brinner för och skulle kunna skriva mycket om, men denna blogg ska handla om språk och då får vi fundera lite på vad som händer i hjärnan när vi använder rytmer i vår undervisning.

För ca 10 år sedan läste jag en mycket intressant artikel som jag ofta återkommer till. Den handlade om att amerikanska forskare upptäckt att ungdomar som är bra på att hålla takten också har en mer jämn reaktion i hjärnan när de hör språkliga ljud. Tidigare studier hade visat att rytmkänsla hänger ihop med läsförståelse. I den nya studien kunde man bevisa detta rent biologiskt. Det stod även i artikeln att forskarna skulle gå vidare i sin forskning och studera hur musikträning hos barn påverkar deras förmåga att läsa. Forskarna trodde att musikträning med fokus på rytmik kan få hjärnan att fokusera bättre på språket och starkare och snabbare koppla mellan språkets ljud och själva betydelsen.

Jag bestämde mig då för att ha med ett pass med rytminstrumentspel varje gång jag musicerade med en barngrupp. Jag har märkt att barnen blir så glada när man tar fram instrument. Glädjen är bara en av alla fördelar. När man sjunger kan det vara svårt för alla barn att vara med beroende på deras språkliga utveckling. När vi spelar rytminstrument kan alla vara med. De allra yngsta, barn med språkstörningar, barn som är nya i Sverige och inte kan språket, alla kan delta. Har man barn i särskolan som inte kan greppa med sina händer kan man lägga händer eller fötter på en trumma så att ljudvågorna känns i trumskinnet.

Tyvärr tror jag att många rytminstrument som finns ute på förskolorna ligger blandat i en låda långt in i ett förråd. Vi kämpar med höga ljudnivåer inomhus och kanske undviker mer skrammel och ljud. Då vill jag tipsa er om att använda bara en sorts instrument till hela gruppen. Köp in maracas-ägg till hela barngruppen och starta med dem. Claves/pinnar är också bra att ha så det räcker till alla. Om man jobbar med en sorts instrument är det mycket mer behagligt för öronen. Det är också viktigt att jobba med tysta pauser och att variera ljudstyrkan, spela svagt och starkt.

Börja gärna med “Rassel” som finns med på mitt album “Jag gör musik”. Den lilla korta melodislingan kan man variera i oändlighet. Man slutar alltid med ett stopp, vilket kan bli ett långt eller kort stopp.

Jag har mycket svårt att låta bli att spela om jag håller i ett instrument. Därför förstår jag barnen om de inte kan låta bli att spela när man delar ut instrumenten. Istället för att förmana och tjata på barnen brukar jag säga att när de fått sina instrument får de gärna provspela tyst. När sedan alla instrument är utdelade brukar det vara en hel del ljud så då kör jag igång med Rassel-sången direkt. Behöver man säga något eller visa hur de ska hålla så gör jag det i första stoppet. Jag gillar att jobba med tydligt kroppsspråk istället för att ge muntliga instruktioner. Jag visar med kroppen hur barnen ska spela, när jag kryper ihop och spelar svagt så härmar barnen. När jag spelar starkt sträcker jag på mig och spelar ut vilket barnen inte är sena att härma. Jag brukar också passa på att träna lägesord och då sjunger jag ordet och spelar på den plats jag sjunger om t ex uppe, uppe, uppe... eller nere, bakom, framför, under (om man sitter på stolar), på sidan osv.

Glöm inte bort att spela rytminstrument till din favoritmusik eller musik som barnen brukar lyssna på hemma, lycka till!

Du hittar fler sånger här:

Studien jag skriver om är publicerad i tidskriften Journal of Neuroscience 2013:

“The ability to move to a Beat is linked to the consistency of neural responses to sound”

Skribent

Sofie Tubbin

Sofie Tubbin

Musikpedagog Öxnehagas förskolor

Bloggarna på Pedagog Jönköping består av personliga texter. Åsikter och ställningstaganden är skribentens egna.

Dela sidan

Språkutveckling genom musik

Jag som skriver denna blogg heter Sofie Tubbin och är anställd på Öxnehagas förskolor som musikpedagog. Just nu arbetar jag som pedagog på avdelning Dungen på Oxhagens förskola. Under 2022 kom albumet ”Jag gör musik” med barnlåtar ut med tillhörande metodbok med noter och tips. Detta projekt gjorde jag i uppdrag av Jönköpings kommun finansierat av Skolverket. För vem? Denna blogg riktar sig till pedagoger som undervisar i förskolan, förskoleklass samt anpassad skola. Om vad? Denna blogg handlar främst om språkutveckling genom musik, men även om musikens kraft att skapa gemenskap, självkänsla, kroppskontroll, kommunikation och glädje! Du kommer också få lite exempel på hur vi kan ta hjälp av musiken i språkinlärning när barnen är små, har en språkförsening eller när barnen är nya i Sverige och ska lära sig ett nytt språk.

Relaterade blogginlägg

Språkutveckling genom musik
2 dec 2022 15:21
Ljus(d) i mörker
Nu ska jag berätta om hur en grå, blöt novemberutevistelse förvandlades och blev ljusare tack vare kreativt skapande med rim, musik och glada barn.
Språkutveckling genom musik
18 apr 2024 08:13
Våren, Vivaldi och vidgade vyer
I februari månads blogg började jag skriva om ljud- och musiklyssning. Nu kommer fortsättningen! I detta inlägg kommer jag att ge ett exempel på hur ...
Språkutveckling genom musik
31 aug 2023 09:25
“Jag är helt omusikalisk och tondöv!”
Nytt läsår och nya möjligheter! Tycker du att det är svårt med musikundervisning eller undviker att ta hjälp av musiken i förskolans språkundervisnin...