Veckans fakta
3 maj 2023 08:23
I detta blogginlägg vill jag tipsa om Veckans fakta som är ett lustfyllt och motiverande sätt att få eleverna att lära sig att skriva för hand.
Att öka elevernas motivation
Att lära sig skriva för hand kan vara utmanande för många barn. Det kräver en bra finmotorik och samordning av små muskler för att greppa en penna och forma den till små krumelurer.
Ett sätt som ökar elevernas motivation att skriva för hand är att skriva om något som fångar deras intresse. En lektion som mina elever längtade lite extra efter var lektionen som vi kallade för Veckans fakta. Veckans fakta handlade ofta om något vi arbetade med i vårt ämnesintegrerade arbete, till exempel Astrid Lindgren eller Vättern. Ett exempel på Veckans fakta som skapade stort engagemang är Marianergraven, världens djupaste djuphavsgrav.
Ledtrådar och gissningslek
I början av veckan fick eleverna reda på en ledtråd till vad Veckans fakta skulle handla om. Jag inledde sedan lektionen med att klassen fick gissa på vad Veckans fakta kunde handla om. Därefter berättade jag om Veckans fakta och som stöd visade jag samtidigt ett bildspel. Varje bild i bildspelet innehöll korta förklarande faktameningar för att alla skulle hänga med. Efter bildspelet fick eleverna i par återberätta informationen för varandra med hjälp av bildstödet.
EPA-strukturen
Efter det var eleverna redo för att skriva faktameningar i sin Veckans faktabok. Vi arbetade ofta efter EPA-strukturen (Enskilt-Par-Alla). Eleverna började med att arbeta enskilt och då visade stoppljuset på tavlan rött, vilket betydde eget tyst arbete. Eftersom det ofta skiljer mycket mellan elevernas förmåga att läsa och skriva i början av lågstadiet använda jag mig av olika stödstrukturer. Några elever fick skriva av meningarna, några använde en stödstruktur där de fick hjälp med inledningen av faktameningarna och några elever fick skriva fritt med hjälp av bildstödet.
Minst tre meningar med bästa handstilen
Efter cirka 10 minuter ändrade jag stoppljuset till orange vilket betydde att eleverna fick samtala i låg ton och hjälpa varandra. Kravet var att alla elever skulle skriva minst tre meningar med sin bästa handstil. När de var klara med skrivandet fick de visa mig faktameningarna och jag gav kort återkoppling. När eventuella ändringar var genomförda fick eleverna rita och måla en bild som passade till texten.
Lätt att anpassa
När eleverna hade kommit längre i sin läs- och skrivutveckling började de använda sig av en stödstruktur i form av en checklista för att kontrollera sina texter innan jag gav återkoppling.
Jag upplevde att elevernas lust till att skriva för hand ökade med Veckans fakta. Ribban kunde läggas på en nivå som var enkel för de elever som behövde öva mycket, men samtidigt höjas för de elever som kommit lite längre.
Skribent
Tobias Israelsson
Lärare 1-7
Bloggarna på Pedagog Jönköping består av personliga texter. Åsikter och ställningstaganden är skribentens egna.
Tillgängligt lärande
Jag heter Tobias Israelsson, är utbildad grundskollärare 1–7 och har arbetat 20 år som lärare. Nu arbetar jag på Skolstöd Handledning. Här kommer jag dela med mig av mina tankar kring undervisning och tillgängligt lärande. Hoppas att du kan finna inspiration! För vem? Lärare i grundskolan, främst lärare årskurs 1–6. Om vad? Tillgänglig lärmiljö. Tips på hur du som lärare kan arbeta med IUP-processen, strukturer i klassrummet, ämnesintegration samt publicistiska arbetsätt.