Publicistiskt arbetssätt
13 feb 2023 08:53
Jag vill med det här blogginlägget slå ett slag för ett publicistiskt arbetssätt. Att låta elever arbeta med uppgifter som har en mottagare och ett syfte gör att en uppgift plötsligt känns meningsfull och får ett sammanhang. Vetskapen att det finns någon utanför skolans värld som väntar på att läsa eller se det som produceras innanför skolans väggar ger också eleverna motivation.
När jag arbetade som klasslärare på lågstadiet arbetade mina klasser med en klassblogg. I klassbloggen publicerade jag bland annat filmer vi hade sett eller skulle se, länkar till digitala lärspel, sånger vi sjöng och Padlet-väggar där jag hade samlat länkar inom de olika temaområdena vi arbetade med (Padlet är en plattform som fungerar som en digital anslagstavla). Detta gjorde att läsare på ett enkelt sätt fick insyn i vad vi arbetade med i skolan.
Ett exempel på publicistiskt arbetssätt är att arbeta med intervjuer. Att intervjua personer som kan mycket inom de temaområdena vi arbetade med tillförde extra motivation och ökade elevernas kunskaper, till exempel utvecklade eleverna sina förmågor att samtala, ställa relevanta frågor och att skriva både digitalt och för hand.
Inför en intervju krävdes det en hel del förberedelser. Vi startade med att samla fakta kring personen som vi skulle intervjua. Var det en författare vi skulle intervjua kollade vi upp vilka böcker författaren hade skrivit. Var det en illustratör tittade vi på olika bilder och samtalade om illustratörens yrke. När vi läste om migration intervjuade vi travtränaren Lutfi Kolgjini. För att lära oss Lutfis historia lyssnade vi på hans Vinterprat i P1 där han berättade om hur det var att som liten lämna Kosovo och komma till Sverige.
Inför våra intervjuer brukade vi börja med att skriva ner alla frågor som eleverna ville ha svar på. Därefter sorterade vi och valde tillsammans ut de frågor som vi tyckte var mest intressanta.
Intervjuerna genomförde vi live via videomöte. Vi spelade in intervjuerna så att eleverna i efterhand kunde lyssna på svaren.
Då eleverna skrev ner svaren i samma Padlet, blev det smidigt att gemensamt i klassen förbättra texterna innan vi slutligen publicerade intervjuerna i klassbloggen.
På klassbloggen fick de kommentarer och feedback på sitt arbete från olika läsare och de kände sig otroligt stolta över arbetet de hade lagt ner. Jag var ansvarig för klassbloggen och läste igenom och godkände kommentarer före de publicerades.
Jag anser inte att man enbart ska arbeta med ett publicistiskt arbetssätt inom skolan, men jag menar att det är en mycket bra metod för att skapa ett lustfyllt och meningsfullt lärande.
Ta med världen omkring in i skolan och eleven lär sig om världen.
Skribent
Tobias Israelsson
Lärare 1-7
Bloggarna på Pedagog Jönköping består av personliga texter. Åsikter och ställningstaganden är skribentens egna.
Tillgängligt lärande
Jag heter Tobias Israelsson, är utbildad grundskollärare 1–7 och har arbetat 20 år som lärare. Nu arbetar jag på Skolstöd Handledning. Här kommer jag dela med mig av mina tankar kring undervisning och tillgängligt lärande. Hoppas att du kan finna inspiration! För vem? Lärare i grundskolan, främst lärare årskurs 1–6. Om vad? Tillgänglig lärmiljö. Tips på hur du som lärare kan arbeta med IUP-processen, strukturer i klassrummet, ämnesintegration samt publicistiska arbetsätt.