Brevet till Anton
12 dec 2022 14:48
I mitt första blogginlägg får du läsa ett brev till en fiktiv elev i vår verksamhet, jag kallar honom Anton. I brevet förklarar jag vad han kan förvänta sig av oss i skolan. Dessutom berättar jag vad jag på riktigt upplever gör skillnad för att våra barn och elever ska lyckas i skolan.
"Hej Anton!
Idag är du två år och går på en av våra förskolor i kommunen. Om fyra år hoppas jag att du börjar på en av våra grundskolor i Jönköpings kommun. Oavsett skola möter du lärare som lär dig läsa, skriva och räkna innan du börjar i åk 2. Du kommer sedan gå vidare i vår grundskola och lära dig många roliga saker, du kommer bl.a. lära dig fysik, nya språk och spela instrument. Men framför allt kommer du att lära dig att lära, lära dig vad demokrati är och att din röst är viktig.
Anton - oavsett vem du är och vilka behov du har så vill vi ha en bra skola för just dig.
Vi arbetar med ständig förbättring av vår fysiska, pedagogiska och sociala lärmiljö. När du börjar skolan hos oss kommer du vara delaktig i detta arbete.
Varmt välkommen till oss Anton, här möts du av lärglädje hela vägen!"
Tack till alla er som bidrar
Jag rikta ett varmt tack till er alla som på olika sätt varje dag bidrar i vår organisation för att varje barn och elev ska lyckas i vår verksamhet inom utbildningsförvaltningen. Att lyckas innebär att utifrån sina egna förutsättningar vilja lära så bra som bara jag kan och att sedan känna i hela min kropp att "Jag kunde!"
Det är alla vi tillsammans inom utbildningsförvaltningen som skapar förutsättningarna för att varje barn och elev ska lyckas och det är varje vuxen som möter barnet eller eleven som bidrar till denna ”lärglädje” och känsla.
Jag har varit förälder till barn i skolan och jag har varit lärare. Vad är det som jag upplever på riktigt gör skillnad för att våra barn och elever ska nå en känsla av att lyckas i skolan?
För mig handlar det om två saker som jag anser är viktigare än något annat:
- Bemötande
Att med kroppsspråk, talspråk och skriftspråk visa att det är viktigt för mig att det går bra för dig. Att vi genuint bryr oss om barnet och eleven vi möter varje dag och visar det med värme och omtanke. Det är alla vuxna i skolan som bidrar till detta oavsett uppdrag.
- Planering
Att jag som lärare har planerat min undervisning grundligt utifrån den barn- eller elevgrupp jag möter. Det måste finnas en planering som utgår från barnen och elevernas kompetens, en planering som stödjer en differentierad undervisning, planering som utgår från en pedagogisk modell grundad på forskning.
Bemötande och planering kan låta enkelt men det kräver hög kompetens och ett stort engagemang hos oss vuxna i skolans värld.
Tillsammans jobbar vi för lärglädje och att se Anton lyckas i vår skola.
Må så gott!
/Charlotte
Skribent
Tillsammans för lärglädje
Här delar våra utbildningschefer för förskola, grundskola och gymnasieskola i Jönköpings kommun - Stefan Nilsson Ekvall, Charlotte Olsson och Henrik Natt och Dag, med sig av sina tankar om kompetensutveckling, hur våra verksamheter ska utvecklas och hur vi tillsammans ska arbeta för lärglädje hela vägen.