Välkommen till Pedagog Jönköping
8 nov 2022 10:11
Göran Isberg - gästbloggare
Vad roligt att du besöker Pedagog Jönköping. Välkommen hit! Jag har länge sett ett behov av ett verktyg som underlättar och stödjer ett kollegialt lärande mellan pedagogerna i utbildningsförvaltningens verksamheter. Med Pedagog Jönköping blir det verklighet. Här kan du öka din kompetens, få inspiration för att utvecklas i din yrkesroll samt dela erfarenheter med andra kollegor i Jönköpings kommun.
Webbplatsen med dess innehåll ska stödja vårt individuella och gemensamma arbete för barn och elevers utveckling och lärande. Ett arbete som ska vila på vetenskaplig grund och ge en möjlighet att göra våra individuella och gemensamma erfarenheter beprövade.
Pedagog Jönköping ger oss förutsättningar för att, genom våra kärnvärden; gemenskap, engagemang och nytänkande, skapa Lärglädje hela vägen.
Jag vill i detta inledande blogginlägg ta utgångspunkt två av mina mantran; ”Vi ska leda inte ledas” och ”Vi ska veta vad andra tror sig veta”.
Med det menar jag att vi ska spegla erövrade erfarenheter i andras erfarenheter genom att tillsammans eller på egen hand analysera dokumenterad och presenterad forskning inom området. Det är i det arbetet som vi i någon mening beprövar våra erfarenheter. Vi ska inte utan analys anta forskning eller evidens innan vi själva har speglat och reflektera kring våra egna erfarenheter inom området. Har vi gjort det kan vi bättre och mer effektivt anta eller anpassa lärdomarna till vår egen praktik.
Min tolkning av att arbeta och agera på vetenskaplig grund innebär att kritiskt granska, pröva och sätta enskilda faktakunskaper i ett sammanhang samt söka efter förklaringar och orsakssamband i tillgänglig relevant forskning.
En grundförutsättning för att ny kunskap och forskningsresultat inom vårt område ska komma barn och elever till godo, är att det finns en tydlig koppling mellan den kunskap som tas fram och behoven i våra verksamheter. Ska vi införa forskningsresultat behöver vi sätt att möta, spegla och bedöma dessa utifrån våra egna behov. På så vis styr behovet forskningsanknytningen, till skillnad från att forskningsresultat används oaktat utan koppling till våra behov av utveckling.
För detta behövs ett vetenskapligt förhållningssätt, alltså en undersökande kultur där professionen själva diskuterar, kritiskt granskar, använder och utvärderar forskningsresultat utifrån sin erfarenhet och det sammanhang man befinner sig i.
Detta bidrar till att bygga system som kontinuerligt lär och förbättrar sig, på alla nivåer i systemet, alltifrån från huvudmannanivå till klassrum och barngrupp.
”Anekdotisk evidens”, alltså när man hänvisar till enstaka fall eller personliga erfarenheter, tycks ibland prägla en väsentlig del av samtalet om skola och bildning, i alla fall i den vida samhällsdebatten.
Genom ett väl utvecklat systematiskt kvalitetsarbete arbete tar vi utgångspunkt i analyser som fångar orsak och verkan. På så vis kan vi skapa och dela bevisad kunskap om vad som faktiskt leder till framgång för att främja barn och elevers utveckling och lärande.
Forskningsresultat, nya som gamla, kan också behöva kompletteras med en annan typ av kunskap – professionens ibland ”tysta” kunskap om vad som fungerar i praktiken. Därför finns begreppet ”beprövad erfarenhet”. Beprövad erfarenhet är, som jag ser det, erfarenhet som prövats under längre tid av ett flertal lärare, den har dokumenterats och delats med andra. Beprövad erfarenhet handlar således om att pröva och ompröva, inte ta saker för givet, ha ett kritiskt förhållningssätt och att våga omvärdera.
Genom systematisk kunskapsbildning (med resultatet beprövad erfarenhet) blir vi delaktiga i den produktion av kunskap som tillsammans med forskning skall utgöra basen för vårt arbete. Vi blir då inte bara kunskapskonsumenter utan även kunskapsproducenter. Vi kan på så vis leda kunskapsutveckling om undervisning och lärande. Detta är den systematiska kunskapsbildningens stora potential. Det gör att vi som förvaltning och medarbetare producerar kunskap inom ramen för beprövad erfarenhet.
För att utveckla oss till en kunskapsproducerande verksamhet behövs ett organisatoriskt stöd och tydliga mål och ambitioner som präglar hela verksamheten på alla nivåer. Det krävs också strukturer för alla nivåer i verksamheten för att utvecklingen skall bli fruktbar; strukturer för ansvarsfördelning, för dokumentation och för spridning av erfarenheter och resultat. Det är här som arbetet med och genom Pedagog Jönköping ska ses och speglas. Pedagog Jönköping ger förutsättningar för oss att genom gemenskap, engagemang och nytänkande skapa Lärglädje hela vägen.
Skribent
Tillsammans för lärglädje
Här delar våra utbildningschefer för förskola, grundskola och gymnasieskola i Jönköpings kommun - Stefan Nilsson Ekvall, Charlotte Olsson och Henrik Natt och Dag, med sig av sina tankar om kompetensutveckling, hur våra verksamheter ska utvecklas och hur vi tillsammans ska arbeta för lärglädje hela vägen.