Jönköpings kommun pedagog, till startsidan

Låt barnen lyssna på ljud och göra ljud!

29 okt 2022 09:32

Språkutveckling genom musik

Jag är på lekplatsen med några barn, ett barn som är två år börjar hälla grus i rutschkanan. Jag är nära att stoppa henne, tänker att hon kommer att vara i vägen för de andra barnen när de vill åka, men hejdar mig.

Sofie Tubbin

Ljud är grunden i språk och musik. Låt barnen lyssna på ljud och göra ljud!

Jag börjar observera vad hon håller på med. Hon går och hämtar sand, grus, pinnar, gräs, stenar, ett material åt gången, och droppar ner materialet på metallen i rutschkanan. Lugnt och metodiskt häller och kastar hon det med olika fart. Hon verkar lyssna till ljudet som blir. I fyrtio minuter får jag bevittna ett häftigt ljudexperiment på första parkett. Och de andra barnen ville inte åka rutschkana en enda gång!

Jag försöker hålla mig uppdaterad på litteratur och forskning kring ämnet barn, undervisning och musik. Det är väldigt vanligt att författare till artiklar och litteratur som handlar om barn och musik börjar med att skriva om vad fostret uppfattar i magen och det lilla barnets sinnesintryck. Jag har tyckt att detta är lite segt att läsa om och vill ibland hoppa över de första sidorna för att komma till det intressanta, barn i 1-6 årsåldern! Men nu när jag själv ska börja skriva så hamnar jag där i början av livet. Sinnesintryck i magen. Pulserande rytm av mammans hjärtslag och andning, dova röster, musik, värme. Barnets ljudande första året som ofta låter som en sång. De vuxnas röster som automatiskt förändras, blir ljusare och med mer melodi, när de pratar med det nyfödda barnet.

I 15 år arbetade jag som dagbarnvårdare, hade mitt eget hus fullt av barn i åldrarna 1-12 år. Det var en fantastisk tid som jag ser tillbaka på med glädje. Under dessa år var det viktigt för mig att läsa någon kurs eller utbildning på distans eller kvällstid. De sista tre åren som dagbarnvårdare läste jag till musikterapeut inom FMT-metoden (funktionsinriktad musikterapi). Utbildningen var halvfart på distans i tre år. En gång i månaden åkte jag till Ingesunds musikhögskola för att under två dagar lyssna till föreläsningar. Detta var en fantastisk tid trots att jag slet ganska hårt, jobbade heltid, läste halvtid och hade tre egna små barn. Det bästa var att jag kunde omsätta det jag läste i praktiken direkt, jag hade barn i olika åldrar att observera. Jag fick syn på saker på ett helt nytt sätt. Grundaren av FMT-metoden, Lasse Hjelm, hade ett uttryck som jag fastnade för, “Örat leder ögat, ögat leder handen”.

Föreställ dig ett litet barn som ligger på mage på golvet, någon tappar ett föremål, barnet hör ljudet, vänder sig och tittar mot föremålet, sträcker sig och försöker krypa mot föremålet för att greppa det med handen.

Om man observerar barn och även tänker på sig själv så är det mycket vi upptäcker tack vare att vi hör först sedan riktar blicken. Jag skulle vilja uppmuntra dig som jobbar med barn att mer observera ljudmiljön och vara uppmärksam på vad barnen hör. Och vara uppmärksam och tillåtande när barn utforskar ljud.

I boken Musik och lärande i barnets värld skriver Helga Rut Gudmundsdottir om musikalisk kompetens i början av livet. Hon skriver bland annat: Små barn attraheras till rytmiska ljud i omgivningen och att spädbarn tidigt visar att de tycker om taktfast musik.

Jag är ute och går med mina dagbarn, i tvillingvagnen sitter två ettåringar. Båda “diggar” i samma takt med huvudet och överkroppen. Jag blir nyfiken på varför, skärper mina sinnen och hör en fågel som kvittrar i samma takt...

Ljud är grunden i språk och musik. Låt barnen lyssna på ljud och göra ljud!

Jag kommer skicka med ett enkelt tips på en musikalisk aktivitet i varje blogg. Musiken jag hänvisar till är från barnalbumet “Jag gör musik” som du hittar i länken nedan men även på olika streamingtjänster.

Första tipset till dig som arbetar med barn som är i startgroparna att börja forma ord, det kan vara små barn eller ett äldre barn som inte ännu kommit igång med det talade språket. Fånga upp något som barnet ljudar t ex. Mamamama, papapa, dadada (går även att sjunga om Babblarna). Sjung tillsammans med barnet på en egen melodi eller med någon av dessa melodier:

Rassel (instrumental)
Bokstäver (refrängen)

Skribent

Sofie Tubbin

Sofie Tubbin

Musikpedagog Öxnehagas förskolor

Bloggarna på Pedagog Jönköping består av personliga texter. Åsikter och ställningstaganden är skribentens egna.

Dela sidan

Språkutveckling genom musik

Jag som skriver denna blogg heter Sofie Tubbin och är anställd på Öxnehagas förskolor som musikpedagog. Just nu arbetar jag som pedagog på avdelning Dungen på Oxhagens förskola. Under 2022 kom albumet ”Jag gör musik” med barnlåtar ut med tillhörande metodbok med noter och tips. Detta projekt gjorde jag i uppdrag av Jönköpings kommun finansierat av Skolverket. För vem? Denna blogg riktar sig till pedagoger som undervisar i förskolan, förskoleklass samt särskolan. Om vad? Denna blogg handlar främst om språkutveckling genom musik, men även om musikens kraft att skapa gemenskap, självkänsla, kroppskontroll, kommunikation och glädje! Du kommer också få lite exempel på hur vi kan ta hjälp av musiken i språkinlärning när barnen är små, har en språkförsening eller när barnen är nya i Sverige och ska lära sig ett nytt språk.

Relaterade blogginlägg

Språkutveckling genom musik
10 okt 2024 16:11
Musikens dragningskraft
På vår avdelning har vi alltid haft ett eller flera barn som haft en neuropsykiatrisk funktionsnedsättning (NPF-diagnos) som t.ex. autism och ADHD el...
Språkutveckling genom musik
7 dec 2023 07:48
Varför gör vi som vi gör?
Vi är mitt i jul och luciatiden. I förskolans värld innebär december en massa traditioner och man faller lätt in gamla rutiner och jobbar som man all...
Språkutveckling genom musik
29 sep 2023 07:19
Spela instrument för språkets skull!
Att spela rytminstrument är att ljudsätta en rörelse. När man spelar rytminstrument så hör man hur mycket muskelstyrka/kraft man använder, man hör oc...