Vilka barn i våra förskolor är framtidens ICA-Jerry?
21 nov 2024 10:18
- om att olikheter är bra och alla människor behövs
Föreställ dig en förskola eller en arbetsplats där alla har inställningen att olikheter är bra, att alla behövs och där man tar tillvara på varje individs förmågor. Det var Pär Johanssons ingång när han tog med förskolans personal på en inspirerande resa i sin föreläsning "I huvudet på en normalstörd – att bli sedd, behövd och tagen i anspråk".
Med humor och allvar fick förskolans medarbetare följa Pär Johanssons resa med Glada Hudik-teatern för ökad mångfald i samhället.
Pär berättade om hur han, trots omgivningens motstånd, startade Glada Hudik-teatern 1996 som är en teatergrupp där personer med och utan intellektuell funktionsnedsättning agerar tillsammans. Han delade med sig av de mentala omställningar som både han själv, de medverkande och omgivningen har gått igenom under resans gång.
Under föreläsningen fokuserade Pär på att olikheter är en styrka som utvecklar både individer och samhällen. Han betonade vikten av att barn i förskolan och skolan tidigt får möta barn med Downs syndrom och intellektuella funktionsnedsättningar. En sådan miljö bryter ner fördomar och skapar förståelse för människors lika värde, oavsett kön, hudfärg eller intelligens. Pärs övertygelse är att om mångfald är normen och inkludering är en självklarhet från tidig ålder, kommer framtida generationer aldrig att ifrågasätta människors lika värde.
Pär lyfte fram tre viktiga utgångspunkter i sitt arbete:
- För att växa måste man bli sedd och uppskattad för den man är.
- Med glädje, engagemang och rätt anpassad uppmuntran kan varje människa utvecklas.
- Mångfald och samarbete mellan olika grupper berikar allas tillvaro.
Pärs budskap är tydligt: Genom att tro på människor och ge dem möjligheter att utvecklas kan vi tillsammans bygga ett mer inkluderande och mångsidigt samhälle.
Deltagarröster från föreläsningen
Elvira Andersson och Kristin Klintgärde, Lekeryds förskola
Vilka barn tycker ni att vi på förskolan behöver bli bättre på att möta i vår verksamhet?
Elvira: I förskolan behöver vi möta varje barn utifrån deras förutsättningar, både de barn med funktionsvariationer men även de som kanske inte tar störst plats i barngruppen. Vi har ett viktigt uppdrag i förskolan att få alla barn sedda. Vi behöver på olika sätt anpassa undervisningen för att alla barn ska få uttrycka sina tankar och idéer utifrån sina förmågor och förutsättningar.
Kristin: För att skapa ett samhälle där mångfald berikar oss behöver vi inkludera människors olikheter redan i förskolan. Jag tror att om barn tidigt växer upp i miljöer med olikheter lär de sig tidigt om människors lika värde oberoende av kön, hudfärg eller funktionsvariationer. Genom att möta varje barn med ett varierat lärande skapar vi ett samhälle där det finns plats för alla.
"I förskolan behöver vi möta varje barn utifrån deras förutsättningar, både de barn med funktionsvariationer men även de som kanske inte tar störst plats i barngruppen."
Vilka möjligheter har vi idag i förskolan att skapa en miljö där vi inkluderar och gör alla barn delaktiga, oavsett bakgrund och förmågor?
Elvira: Vi pedagoger behöver skapa en lärmiljö som är tillgänglig för alla och erbjuder olika material som de kan utforska och att barnen ges möjlighet till att få möta olika uttryckssätt i utbildningen, så att lärmiljön tilltalar barnen utifrån deras förmågor. Tecken som stöd, bildstöd som exempel. Att kunna dela barngruppen i mindre grupper för att ge alla barnen möjlighet utifrån sina förmågor. Väldigt viktigt att barnen känner sig sedda och hörda och att de känner att de bidrar. Visa på att olikheter är en tillgång.
Kristin: Här måste vi börja med att alla ser olikheter som en tillgång, att det berikar oss. Förskolan behöver erbjuda en tillgänglig lärmiljö som ger förutsättningar för lärande där både den sociala, pedagogiska och fysiska miljön är genomtänkt, trygg och utmanande för barnen på förskolan. Vi pedagoger behöver anpassa lärmiljön på förskolan och använda strategier som till exempel tecken som alternativ och kompletterande kommunikation, bildstöd och ge barnen svar på de tio frågorna. Den tydliggörande pedagogiken hjälper barnen att komma ihåg, bearbeta och förstå situationer.
"Jag tar med mig att vi behöver arbeta med inkluderande miljöer med barn från olika bakgrunder och funktionsvariationer så att alla kan känna sig delaktiga och värdefulla."
Vilka strategier tar du speciellt med dig från föreläsningen med Pär för att övervinna fördomar, både hos barn och vuxna, och för att bidra till praktiskt värdegrundsarbete?
Elvira: Vikten av att vara förebild, som Pär lyfte i föreläsningen. Att vi behöver börja hos oss själva, vilka tankar har jag och vad gör jag för att bidra till ett positiv värdegrundsarbete för att sedan kunna få med andra i det. Visa barnen att vi ser dem och tycker de är viktiga individer med deras tankar och idéer och att vi ser dem som en tillgång. Att uppmuntra till att integrera med varandra genom lek och aktiviteter, för vi behöver mötas och ta del av varandras erfarenheter och förutsättningar och genom dessa möten tror jag att vi kan minska våra fördomar.
Kristin: Jag tar med mig att vi behöver arbeta med inkluderande miljöer med barn från olika bakgrunder och funktionsvariationer så att alla kan känna sig delaktiga och värdefulla. När vi möts med olika förutsättningar och erfarenheter tror jag våra fördomar minskar hos både barn och vuxna. Det tror jag kan förändra attityder och vidga vår förståelse för olikheter.
Den 13 november var all personal i förskolan inbjudna till Pär Johanssons föreläsning "I huvudet på en normalstörd – att bli sedd, behövd och tagen i anspråk".
Anledningen till föreläsningen är att sätta fokus på att olikheter är bra och att alla människor behövs. I förskolan får man ibland höra att barn i behov av stöd borde vara någon annanstans. Men vilka barn i våra grupper idag är framtidens ICA-Jerry?