Engelska i köket är ett vinnande koncept på Bäckadalsgymnasiet
16 jan 2024 07:22
Varje tisdag dyker engelskaläraren Barbara upp i köket till Idas restaurang på Bäckadalsgymnasiet. Medan eleverna på restaurang- och livsmedelsprogrammet lagar mat, dukar och bakar går Barbara nyfiket runt och ställer frågor och pratar med eleverna på engelska om arbetsmomenten de håller på med.
Infärgning under flera år
Infärgningen av kärnämnet engelska i elevernas karaktärsämnen har pågått i flera år på restaurang- och livsmedelsprogrammet på Bäckadalsgymnasiet. Att Barbara Gustavsson en dag i veckan lämnar sitt klassrum och beger sig till elevernas domäner i köket och i restaurangen för att samtala med dem på engelska är en del av det. Den andra delen är det som sker på engelskalektionerna i klassrummet, då det teoretiska också knyter an till vad eleverna kan ha nytta av i sitt kommande yrke. Det kan vara att skriva jobbansökan och CV på engelska, göra en engelskspråkig meny, skriva letter of complaint eller filma när de gör en Mise en place* och samtidigt förklarar på engelska.
– Eftersom restaurangyrkena är internationella och engelska är ett gångbart språk faller det sig även naturligt att jobba med rollspel som en del i lärandet, säger Barbara. Det kan bland annat vara hur du tar hand om en engelsktalande gäst, hur du presenterar maten eller tar emot klagomål. Men att jobba med infärgning av engelskan handlar inte bara om att få grepp om språket utan även kulturella skillnader när det gäller arbetskultur och hierarkier i restaurang- och köksmiljön.
Vad ser du för fördelar med infärgning?
– När jag är i köket eller i restaurangen möter jag eleverna i en miljö där de är experterna över den praktiska kunskapen och inte jag. Det innebär att både jag och eleverna befinner oss i en lärande situation. Jag kan inte alla begrepp på engelska och behöver ta reda på saker. Rent psykologiskt är det bra för de elever som känner sig osäkra i engelskan. Att vi sedan rör på oss och inte befinner oss i en traditionell klassrumsmiljö där vi behöver titta på varandra medan vi pratar skapar också mindre stress för eleverna. Det är inte ovanligt att de som känner talängslan efter ett tag vågar ta för sig och prata eftersom de känner sig trygga i köket.
Gott samarbete mellan lärarna
För att infärgning ska fungera krävs det ett gott samarbete mellan kärnämnes- och karaktärsämneslärarna och efter flera år är de ett sammansvetsat gäng. Barbara för en dialog med karaktärsämneslärarna och lyssnar in vad deras lektioner ska handla om för att kunna förbereda meningsfulla uppgifter i engelskan som krokar i utbildningen.
Vilken respons får du från eleverna?
– Jag upplever att de är väldigt öppna och positiva. Egentligen finns inte besöken i köket på mitt schema, utan det är något jag gör av eget bevåg och intresse då det genererar så mycket positiva effekter. Både jag och eleverna bjuder på oss själva och när vi vågar släppa loss och lämna de förutbestämda ramarna blir lärandet annorlunda. Jag kan i de sammanhangen både utmana och uppmuntra eleverna. Vi har otroligt duktiga elever med en yrkesstolthet. Jag ser hur de växer även i mitt ämne när de får prata kring det de är duktiga på och samtidigt visa upp sina praktiska kunskaper. Att även de som inte är så starka i engelska får visa för sin språklärare att de lyckas ger både mig och de själva kraft och energi och skapar meningsfullhet.
Viktigt att jobba med relationer
Barbara tycker att den största skillnaden med att vara kärnämneslärare på ett praktiskt program mot ett teoretiskt är att hon behöver jobba mer med relationer för att skapa förtroende för ämnet. Hon möter elever som har en längre startsträcka att lära sig teoretiska resonemang vilket i sin tur kräver mer flexibilitet och kreativitet av henne som lärare.
– Jag har under åren som lärare undervisat på olika skolor och även i olika skolformer. Det som håller mig kvar på Bäckadal och ett gymnasium med praktisk inriktning är att små saker jag gör kan göra större skillnad. Om jag hittar rätt ingång mot en yrkeselev kan det påverka så mycket och vända en negativ trend. Det är viktigt på riktigt.
Glädje och självförtroende skapar framgång
Ett exempel på detta var en elev som inte var godkänd i engelska men väldigt duktig på matlagning. Under en internationell matlagningstävling var det han som stod för snacket på engelska.
– Det var precis som att alla spärrar och trösklar som tidigare hade varit svåra att bryta på grund av många misslyckanden överbragdes när det gick bra i tävlingen. Han fylldes av självförtroende och det spillde över så att han både vågade och kunde göra sig förstådd på engelska.
– Den glädje och den stolthet som fanns under tävlingen och som även finns till vardags när jag träffar eleverna i köket eller i restaurangen är härlig att få med sig in i klassrummet nästa gång vi ses där. Att koppla ihop praktisk hands on-kunskap med engelska tycker jag är ett vinnande koncept!
* Mise en place är ett franskt uttryck som betyder "allt i ordning" och är ett sätt att förbereda för matlagning som innebär att man ser till att samtliga ingredienser och redskap som behövs finns tillgängliga och är i ordning. Mise en place är en del av professionella kockars förberedelse. Källa: Wikipedia
Infärgning av ett teoretiskt ämne på ett praktiskt gymnasieprogram innebär att det teoretiska ämnet anpassas och kopplas till praktiska övningar inom det specifika programmet.
Infärgning kan ske genom att inkludera case-studier, rollspel och uppgifter med mera.
Infärgning syftar till att göra undervisningen mer engagerande och meningsfull genom att visa eleverna hur teori kan tillämpas i praktiken. Det hjälper eleverna att förstå kopplingen mellan teori och praktik och ger eleverna färdigheter som är direkt användbara inom deras framtida yrken.